Technologie verandert distributiekanalen – inhoudsopgave:
Wat zijn distributiekanalen?
Op het eerste gezicht lijkt het misschien dat distributiekanalen alleen de kanalen zijn waarlangs bedrijven hun producten leveren. Maar dat is niet waar. Het concept is veel breder, aangezien het bijvoorbeeld ook marketingkanalen omvat.
Om beter te begrijpen wat distributiekanalen eigenlijk zijn, is het de moeite waard om te kijken naar de functies die ze vervullen. Dit werd perfect beschreven door de makers van de Business Model Canvas-methodologie.
Functies van distributiekanalen
Volgens de auteurs van Business Model Canvas hebben distributiekanalen vijf functies:
- Bewustzijn. Distributiekanalen worden gebruikt om de klantbewustheid van de producten en diensten van het bedrijf te vergroten. Deze kanalen kunnen sociale media, pers of eigen media omvatten, zoals een blog, podcast of YouTube-kanaal.
- Evaluatie. Distributiekanalen helpen klanten ook om hun mening over producten of diensten te uiten. Dit stelt het bedrijf in staat om dichter bij zijn klanten te komen, naar hun feedback te luisteren en zijn aanbod te verbeteren.
- Aankoop. Distributiekanalen bepalen ook de koopmogelijkheden die we voor klanten creëren. Of we bijvoorbeeld online verkoop aanbieden of distributiepartners gebruiken, heeft invloed op het gemak van hun aankopen.
- Klantwaardepropositie. Distributiekanalen bepalen hoe we de waardepropositie aan klanten leveren. Ze vervullen dus een logistieke functie.
- Post-aankoop. Distributiekanalen kunnen ook invloed hebben op het type ondersteuning dat we onze klanten na de aankoop bieden, zoals een 24-uurs hotline.
Houd technologie in de gaten
Technologische ontwikkelingen hebben een enorme impact gehad op distributiekanalen – in elk van de vijf genoemde gebieden. Kijk maar eens naar enkele van de veranderingen die zijn voortgebracht door de popularisering van het internet. Vandaag, in het tijdperk van kunstmatige intelligentie, blockchain-technologie, het Internet of Things en augmented en virtual reality, gaan we nog verder. Hoe heeft technologische vooruitgang de distributiekanalen van merken zoals Nike, Louis Vuitton en IKEA beïnvloed? Laten we eens kijken naar twaalf interessante voorbeelden.
AI
- Walmart
- FedEx
- Spotify
Walmart, de Amerikaanse supermarktketen, maakt op verschillende gebieden gebruik van kunstmatige intelligentie. De eerste is online winkelen. Walmart-klanten kunnen de Walmart Voice Order-app gebruiken om boodschappen te bestellen die bij hen thuis worden afgeleverd met spraakopdrachten. De app maakt gebruik van technologie voor natuurlijke taalverwerking om zijn bellers te begrijpen, die niet precies hoeven te zijn in hun opdrachten. Als ze geen specifiek merk product opgeven wanneer ze bestellen, weet Walmart Voice Order precies wat ze willen. Dat komt omdat de kennis van specifieke klanten is gebaseerd op hun aankoopgeschiedenis.
Walmart maakt ook gebruik van kunstmatige intelligentie in zijn winkels. De vloerenreinigers die de Amerikaanse supermarkten schoonhouden, doen ook iets anders. Elke dag maken ze meer dan 20 miljoen foto’s van producten op de schappen. Als een van hen begint op te raken, sturen ze onmiddellijk een signaal naar het magazijn zodat de medewerkers van de keten de ontbrekende artikelen kunnen aanvullen. Dit heeft hun efficiëntie met tot 15% verhoogd.
FedEx heeft in samenwerking met Microsoft een systeem ontwikkeld voor het volgen van zendingen. Het heet FedEx Surround en is geïntegreerd met sensoren en barcodes op pakketten, zodat het real-time informatie kan geven over hun locatie en toestand. En dat doet het door rekening te houden met zaken als temperatuur en luchtvochtigheid in de omgeving. Waarom is dit belangrijk? Sommige zendingen, zoals farmaceutische producten, moeten onder specifieke omstandigheden worden vervoerd. Dit was bijvoorbeeld het geval bij het vervoer van COVID-19-vaccins. FedEx Surround werd toen gebruikt.
FedEx experimenteerde ook met een autonome bezorgrobot genaamd Roxo. Roxo, die eruitzag als een kleine industriële stofzuiger, zou door het bedrijf worden gebruikt voor “last mile”-leveringen. Het kon autonoom over stoepen navigeren, obstakels vermijden en op aangewezen adressen aankomen. Uiteindelijk heeft het bedrijf echter het commerciële gebruik van Roxo stopgezet omdat bleek dat de robot niet voldeed aan de verwachtingen van het management. Niet elke poging om distributiekanalen te verbeteren is succesvol. Zoals je kunt zien, is het soms beter om het niet te proberen.
Spotify maakt op een zeer voor de hand liggende manier gebruik van kunstmatige intelligentie. Zoals je gemakkelijk kunt raden, stelt AI gebruikers van het Zweedse muziekplatform voor wat het waard is om naar te luisteren. Op basis hiervan creëert Spotify gepersonaliseerde afspeellijsten en doet het muziekaanbevelingen. Onlangs heeft het bedrijf een stap verder gezet door AI DJ in te voeren.
De eerder genoemde virtuele DJ stelt niet alleen nieuwe nummers voor, maar biedt luisteraars ook interessante informatie en anekdotes over de nummers en hun artiesten. Luisteren naar muziek op Spotify moet een beetje meer lijken op luisteren naar de radio – is dat goed of niet? Dat hangt waarschijnlijk af van je persoonlijke voorkeuren. In ieder geval is Spotify’s AI DJ al beschikbaar in geselecteerde landen.
Blockchain
- Nike
- LVMH
- Allianz
Blockchain heeft een breed scala aan toepassingen. Nike weet dit en maakt de technologie voor verschillende doeleinden gebruik. Ten eerste beveiligt het de authenticiteit van zijn producten, vooral zijn schoenen. Elke paar Nike-schoenen krijgt een cryptografische token toegewezen. Dit stelt gebruikers in staat om de geschiedenis van een bepaald paar schoenen te volgen en de authenticiteit ervan te verifiëren. Dit maakt het onmogelijk voor een klant om vervalste schoenen op een shoppingplatform te kopen.
Maar dat is nog niet alles. Nike richt zich ook op de metaverse en NFT. Dankzij deze technologieën kan de schoenenfabrikant uit de Verenigde Staten niet alleen fysieke schoenen verkopen, maar ook hun virtuele, digitale tegenhangers. En daar veel geld mee verdienen. Digitale schoenen uit de CryptoKicks-collectie van Nike kosten tussen de $4.000 en $9.000.
LVMH, het Franse luxeconglomeraat, heeft net als het Amerikaanse Nike de overstap naar blockchain gemaakt om vervalsingen te bestrijden. Het wilde zijn klanten de zekerheid geven dat wanneer ze een Louis Vuitton-handtas kopen, ze daadwerkelijk een Louis Vuitton-handtas kopen. Daarom heeft het bedrijf samengewerkt met Prada en anderen om het AURA-platform te creëren.
Met dit platform kunnen LVMH-klanten de QR-codes die aan producten zijn bevestigd scannen of gebruikmaken van NFC-technologie om informatie te verkrijgen over de oorsprong en authenticiteit van de aangekochte goederen, evenals om hun geschiedenis te controleren. Op deze manier hoopt LVMH de klantrelaties te verbeteren en het imago van zijn luxe merk te versterken.
Allianz maakt gebruik van blockchain-technologie om internationale motorrijverzekeringskwesties efficiënter af te handelen. Tot nu toe gebeurde dit op deze manier. Als een Allianz-klant uit Polen betrokken was bij een auto-ongeluk in Duitsland, werd zijn zaak behandeld door zowel de Allianz-vestiging in Polen als in Duitsland. Dit verlengde natuurlijk het schadeproces.
Dankzij blockchain hoeven medewerkers van de verzekeringsmaatschappij niet langer e-mails uit te wisselen om informatie over de klant en de aanrijding te delen. Al deze informatie wordt op één plek opgeslagen, waardoor het werk van de verzekeraar wordt versneld en de tijd die nodig is om de schadevergoeding te betalen, wordt verkort.
IoT
- Coca-cola
- IKEA
- Amazon
Je zou kunnen denken dat het Internet of Things een recent fenomeen is. In feite werd de term voor het eerst gebruikt in 1999 tijdens een presentatie voor Procter & Gamble door de Britse ondernemer Kevin Ashton om een “netwerk van onderling verbonden objecten” te beschrijven. Dit is in feite wat het Internet of Things is, en het populaire drankmerk Coca-Cola heeft zijn steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van deze technologie.
Al in 1982 was een derde van de automaten van het bedrijf verbonden met het internet. Tegenwoordig kunnen deze machines veel meer dan toen. Ze zijn niet alleen uitgerust met technologie om contactloze betalingen te accepteren, maar ze leveren ook gepersonaliseerde berichten, monitoren de voorraadniveaus en informeren servicetechnici en leveranciers wanneer een machine kapot is of zonder voorraad zit.
De meubelindustrie richt zich ook op het Internet of Things. Een bedrijf dat zijn producten van een slimme component voorziet, is IKEA. Het Zweedse merk heeft een apparaat – DIRIGERA – ontwikkeld dat, wanneer het is verbonden met WiFi, gebruikers in staat stelt om slimme apparaten in huis via een app te bedienen.
Op deze manier kunnen ze bijvoorbeeld de kleur van het licht veranderen, de verlichting in- of uitschakelen, audioapparatuur bedienen en de luchtkwaliteit binnenshuis testen. Dit alles is binnen DIRIGERA en de IKEA slimme thuisapp, die klanten in staat stelt om hun huizen comfortabeler te gebruiken, terwijl het bedrijf informatie verzamelt die het later kan gebruiken, bijvoorbeeld in marketingcampagnes.
Als het gaat om IoT, maakt Amazon ook gebruik van de technologie om zijn distributiekanalen te verbeteren. Kijk maar naar de Amazon Alexa, een virtuele assistent en slimme speaker. Het luistert naar zijn gebruikers, leert hun behoeften en helpt hen bij het voltooien van eenvoudige dagelijkse taken.
Ondertussen bouwt het relaties met hen op en gebruikt het deze vervolgens voor marketingdoeleinden. Het moedigt hen bijvoorbeeld aan om gebruik te maken van andere diensten en producten die Amazon te bieden heeft, zoals Amazon Prime, Kindle en Audible.
AR/VR
- L’Oréal
- Volvo
- Lego
Augmented reality wordt veel gebruikt in de schoonheidsindustrie, en het bedrijf L’Oréal Paris is zich daar goed van bewust. De eigenaren van dit Franse cosmeticabedrijf maken gebruik van AR-technologie om hun producten online te verkopen. Na een bezoek aan een virtuele L’Oréal Paris-winkel kunnen klanten “make-up aanbrengen” of een nieuwe haarkleur uitproberen zonder het fysiek te veranderen.
Dit is waar augmented reality om draait – het is een overlay van de wereld om ons heen. Gebruikers kunnen zien hoe ze eruit zouden zien met een bepaalde lippenstift, mascara of highlighter door een schoonheidsproduct uit de L’Oréal Paris-winkel te selecteren en de camera van hun smartphone op zichzelf te richten.
Augmented en virtual reality helpen Volvo om twee soorten doelen te bereiken, marketing- en productie doelen. Wat betreft marketing is het vrij eenvoudig. Met behulp van VR-brillen stelt Volvo zijn klanten in staat om een rit te maken in een automodel naar keuze zonder fysiek achter het stuur te zitten. Deze technologie maakt echter veel meer mogelijk. Namelijk, het tegenovergestelde doen – achter het stuur gaan zitten met VR-brillen. Waarom zou je dat doen?
Net als L’Oréal – om de realiteit uit te breiden. Potentiële klanten kunnen bijvoorbeeld virtuele obstakels of rij-instructies op de weg zien. Hetzelfde mechanisme wordt gebruikt in het productieproces. Volvo-ingenieurs kunnen VR en AR gebruiken om virtuele tests op een machine uit te voeren om veiligere en comfortabelere auto’s te ontwerpen.
Om meer klanten aan te trekken, heeft LEGO ook de overstap naar augmented reality gemaakt. De maker van de populaire bouwstenen heeft een app genaamd Lego AR Studio ontwikkeld waarmee kinderen virtuele elementen aan hun LEGO-sets kunnen toevoegen. Alles wat ze hoeven te doen, is de camera van hun smartphone op de blokken richten terwijl ze spelen en zien hoe de wereld om hen heen tot leven komt op het scherm van het apparaat.

Kiezen van distributiekanalen. Let op…
Als je denkt aan het optimaliseren of upgraden van je distributiekanalen, laat je dan inspireren door de bovenstaande voorbeelden – je kunt iets vinden dat past bij jouw bedrijf en de behoeften van je klanten. Maar het is ook de moeite waard om jezelf deze vijf vragen te stellen in het zoekproces.
- Waar zijn mijn klanten?
- Kan ik technologie gebruiken?
- Wat doen de concurrenten?
- Ondersteunen distributiekanalen duurzame ontwikkeling?
- Kan een bepaald distributiekanaal gemakkelijk worden opgeschaald?
De eerste stap bij het kiezen van distributiekanalen is het beantwoorden van de vraag: Waar zijn mijn klanten? Zoek naar contactpunten met jouw merk. Ontdek waar ze hun informatie over jouw bedrijf vandaan halen, hoe ze winkelen en welke obstakels ze tegenkomen, enzovoort. Wees dan waar ze zijn.
E-commerce, mobiele applicaties, kunstmatige intelligentie, of misschien augmented reality? De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk na over welke technologische oplossingen je zullen helpen om je zakelijke doelen te bereiken. Overweeg de functies van distributiekanalen die aan het begin van deze tekst zijn gepresenteerd.
Vraag jezelf nu af welke distributiekanalen je concurrenten gebruiken. Dit kunnen ook de juiste kanalen voor jou zijn. Beperk jezelf echter niet tot je marktgenoten. Zoek naar inspiratie buiten jouw sector.
Duurzame ontwikkeling wordt een steeds belangrijker aspect van bedrijfsstrategieën. Je wilt misschien overwegen om je producten via koolstofarme vervoersmiddelen te distribueren. Je wilt misschien ook een ESG-strategie in je bedrijfsvoering opnemen.
Het is de moeite waard om te investeren in kanalen die gemakkelijk kunnen worden aangepast aan veranderende markt- en klantbehoeften. Is de technologie die een bepaald distributiekanaal aandrijft dus flexibel en gemakkelijk schaalbaar?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Adam Sawicki
Eigenaar en hoofdredacteur van Rebiznes.pl, een website met nieuws, interviews en gidsen voor solo-ondernemers en online creators. Actief in de media sinds 2014.
Business strategies:
- Productgebaseerd vs. servicegebaseerd bedrijf. Welke te kiezen?
- Hoe technologie distributiekanalen verandert. 12 praktische voorbeelden
- Nieuwe klant of hogere prijs? Een paar woorden over prijsstelling
- Geen verveling toegestaan! Over verhalen vertellen recht uit Hollywood
- Hoe maak je een productroadmap? 4 basisstappen
- Ga je verder met de expansiestrategie van je startup?
- Creativiteit in het bedrijfsleven. Hoe innovatie te genereren?
- Hoe om te gaan met lage prijzen van concurrenten? 4 nuttige strategieën
- Missie, visie en waarden – hoe beïnvloeden ze een organisatie? Praktische voorbeelden
- Voordat je begint met het opschalen van je bedrijf, vind een product-marktcombinatie.
- Culturele verschillen en hun impact op het bedrijfsleven
- Verspil geen geld. Stel vragen en test. Over marktonderzoek voordat je een product aan het aanbod toevoegt.
- Hoe kies je prijsmetrics voor je bedrijf?
- Freemium - hoe nieuwe klanten te werven? Het acquisitiemodel dat wordt gebruikt door Slack, Spotify en vele anderen
- Hoe verplaats je je bedrijf van offline naar online? Drie verhalen die het waard zijn om te verkennen
- Een merkstrategie begrijpen. Praktische tips
- Marketing en PR – wat is het verschil? Heb je ze allebei nodig?