De meeste mensen die online content publiceren, zijn zeker bekend met het concept van contentmarketing. Het creëren van nuttige content op blogs, websites of sociale media met SEO-principes is de afgelopen jaren extreem populair geworden. Bedrijven en individuen die online willen opvallen, publiceren interessante, educatieve content die nuttig kan zijn voor hun publiek en tegelijkertijd hen aanmoedigt om te kopen. Contextmarketing gaat over het naar een hoger niveau tillen van content. Het is de context die de content betekenisvol maakt voor een bepaald publiek.

Contextmarketing – inhoudsopgave:

  1. Waarom is context beter dan content?
  2. Op maat gemaakte marketinginspanningen
  3. Voordelen van contextmarketing
  4. Waarom kan contextmarketing moeilijk zijn?
  5. Hoe maak je contextueel relevante content?
  6. Voorbeelden van contextmarketing
  7. Samenvatting

Waarom is context beter dan content?

Contextmarketing vereist het synchroniseren van verschillende elementen:

  • content
  • timing
  • het juiste perspectief

Context gaat over het vangen van het juiste moment en het afstemmen van de content op de doelgroep. Om kwaliteitscontent te creëren, is het cruciaal om je doelgroep te kennen en deze grondig te definiëren. Alleen op deze manier kun je gepersonaliseerde advertenties maken en klanten relevante informatie bieden wanneer ze die nodig hebben.

context marketing

Op maat gemaakte marketinginspanningen

Elke internetgebruiker heeft dit uit de eerste hand ervaren. Stel je voor dat je net een artikel leest over goede slaapgewoonten. Er werd een vermelding gemaakt van verschillende soorten matrassen, dus je kijkt in een online winkel, controleert prijzen en leest beoordelingen. Het zijn slechts plannen, dus je laat het onderwerp rusten. Je gaat naar een nieuwssite, en daar zijn advertenties voor matrassen en bedden. Toeval?

Nee, het is de kunstmatige intelligentie die de advertenties heeft voorgesteld die op jouw behoeften zijn afgestemd. Dit is precies een voorbeeld van contextmarketing waarbij de juiste advertentie op het juiste moment naar je toe komt. Voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in moderne marketingoplossingen, kan het lijken op pure toeval. Niets is minder waar.

Voordelen van contextmarketing

Contextmarketing, wanneer het goed wordt gebruikt, heeft alleen maar voordelen. Het is voordelig voor zowel de adverteerders als de ontvangers, wat niet gezegd kan worden over andere soorten marketing. De meeste mensen houden niet van opdringerige advertenties die de hele tijd opduiken. Het is vervelend en moedigt zeker niet aan tot aankoop. In tegenstelling tot dat is goed geïmplementeerde contextmarketing nuttig voor de klant.

In een drukke wereld hebben we vaak geen tijd om duizend pagina’s door te bladeren op zoek naar het perfecte bed of matras. Door de ene online winkel na de andere te doorzoeken om de beste aanbiedingen of superkortingen te vinden, kost veel tijd. Contextmarketing doet dat voor ons. Daarom wordt het vaak gewaardeerd door klanten. Het heeft ook invloed op de klanttevredenheid. Een positieve gebruikerservaring is uiterst belangrijk.

Dit type gerichte marketing heeft een hogere doorklikratio. Dit zorgt voor een economischer gebruik van het advertentiebudget en een grotere kans om klanten te krijgen die klaar zijn om de aankoop te voltooien. Uiteindelijk stelt dit het bedrijf in staat om zijn inkomsten te verhogen.

Waarom kan contextmarketing moeilijk zijn?

Er is een dunne lijn tussen het bieden van interessante content en opdringerige advertenties die de klant kunnen afschrikken. Dit is ook het geval bij contextmarketing. De klant kan de indruk krijgen gevolgd te worden. Ze kunnen zich ongemakkelijk voelen bij het feit dat na het verlaten van een bepaalde pagina, de items die ze eerder hebben bekeken nog steeds opduiken. Voor sommigen kan dit een inbreuk op de privacy zijn. Daarom is ook in dit geval gematigdheid erg belangrijk.

Kunstmatige intelligentie en speciale algoritmen doen het meeste werk voor ons. Dus er is een kans dat er onderweg iets misgaat. Alle analyses zijn gebaseerd op de browsegeschiedenis van een bepaalde klant, wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn.

Elke vorm van marketinginspanningen heeft zijn uitdagingen. Echter, goed gerichte contextmarketing kan veel goeds doen voor zowel het publiek als de adverteerder. Het is een enorm potentieel dat alleen goed moet worden aangestuurd.

Hoe maak je contextueel relevante content?

Om marketingcontent te creëren die de juiste snaar raakt, moet je ervoor zorgen dat deze relevant en afgestemd is op je publiek. De eerste stap is dus om je doelklant te definiëren.

Bepaal de doelgroep

Gerichte advertenties zijn zeker beter dan marketinginspanningen die gericht zijn op het grote publiek. Niet alleen economisch, maar ook in termen van klanttevredenheid. Daarom is het analyseren van je publiek een sleutelelement voor het creëren van een succesvolle marketingcampagne. Je doelgroep kennen stelt je ook in staat om je advertenties beter af te stemmen.

Kies het beste distributiekanaal

Daarom moet het bepalen van je doelgroep aan het begin gebeuren. Elke leeftijdsgroep gedraagt zich anders en gebruikt verschillende sociale media. Daarom zal het kennen van hen je in staat stellen om het kanaal te kiezen dat je klanten het beste bereikt.

Verkrijg feedback

Feedback stelt je in staat om aanpassingen te maken en je marketingstrategie continu te verbeteren. Goede analyses en lessen die je leert, houden je constant vooruitgang boeken.

Voorbeelden van contextmarketing

Verschillende marketingstrategieën die zijn afgestemd op de behoeften van klanten worden gebruikt door verkoopplatforms zoals eBay en Amazon. Elke keer dat we een aankoop doen of het assortiment bij een bepaalde verkoper doorbladeren, krijgen ze nieuwe informatie over ons. Informatie die ze vervolgens zorgvuldig gebruiken om op maat gemaakte marketingcampagnes te creëren. Ze zijn subtiel en uiterst nuttig voor de meeste gebruikers, waardoor ze positieve emoties oproepen en de klanttevredenheid verhogen. Dit is het type marketing dat nuttig is in plaats van opdringerig.

  • Informatie dat de prijs van een product op je favorietenlijst is verlaagd
  • Dit kan een beslissende impuls zijn om een aankoop te voltooien voor een klant die al lange tijd twijfelt of hij het betreffende product moet kopen.

  • Een product dat je op je favorietenlijst had, maar dat uitverkocht was, is weer te koop
  • De klant hoeft niet een bepaalde winkel te bezoeken en regelmatig te controleren of deze zijn assortiment heeft aangevuld. Tegelijkertijd wordt hij verzekerd dat wanneer het product verschijnt, hij meteen informatie krijgt, wat zijn kans op aankoop vergroot.

  • Informatie over nieuwigheden van een merk waarvan je eerder producten hebt gekocht
  • Klanten die loyaal zijn aan een bepaald merk en van nieuwigheden houden, zullen het gevoel hebben dat ze op de hoogte zijn. Als de betreffende producten tot nu toe goed voor hen hebben gewerkt, is de kans groot dat ze besluiten ze opnieuw te kopen.

  • Een bericht dat je herinnert aan een verlaten winkelwagentje
  • Soms voltooien we een aankoop niet en vergeten we het helemaal, of we plaatsen dingen in het winkelwagentje en wachten op een salarisdag. Dergelijke herinneringen die in een e-mail of een app opduiken, kunnen een impuls tot aankoop zijn.

    Samenvatting

    Contextmarketing in combinatie met kunstmatige intelligentie is een nieuwe kwaliteit en zeker de toekomst van marketing. Onze telefoons of spraakzoeksystemen suggereren al eerdere zoekopdrachten, onthouden onze voorkeuren en bevelen specifieke verkooppagina’s op basis daarvan aan. Dit zijn uiterst effectieve marketingtools die voortdurend evolueren en een enorme kans bieden om marketingcampagnes met hoge conversie te bouwen.

    Lees ook: Hoe advertenties op Instagram te plaatsen?

    Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Zofia Lipska

    Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

    View all posts →