Advertenties op sociale media zijn de norm. Bedrijven, ongeacht hun grootte of bereik, gebruiken Facebook- of Instagram-advertenties. TikTok heeft zich onlangs ook bij de rangen gevoegd. Toch weten nog niet veel mensen dat ze ook op Twitter kunnen worden ingesteld. Misschien hebben ze de kracht van dit hulpmiddel nog niet ontdekt. Bekijk hoe je je eerste betaalde Twitter-advertentie kunt uitvoeren en waarom het de moeite waard is.
Twitter-advertenties – inhoudsopgave:
- Twitter als marketingtool
- Probeer je geluk
- De eerste stap: een bedrijfsaccount
- Tijd om te adverteren
- Soorten advertenties op Twitter
- Hoe stel je je advertentie stap voor stap in?
- Samenvatting
Twitter als marketingtool
De meeste mensen zijn bekend met Twitter, maar beschouwen het meer als een informatiebron. Een plek waar ze het laatste nieuws uit de wereld kunnen vinden, hun steun kunnen betuigen, interessante informatie kunnen delen en doorgeven. Maar waar is hier ruimte voor advertenties en verkoop? Tegen de verwachtingen in is Twitter een geweldig marketinginstrument dat, als het goed wordt gebruikt, aanzienlijke winst kan genereren.
Probeer je geluk
Bij het opzetten van je bedrijf is het de moeite waard om verschillende vormen van communicatie uit te proberen en te testen wat je publiek het meest bereikt. Natuurlijk moeten ook de specifics van de branche en de doelgroep in overweging worden genomen. Elk platform is iets anders, heeft een andere gebruikersgroep en gebruikt verschillende tools.
Maar dingen zijn niet altijd zoals we aannemen. Zelfs als je denkt dat het ideale communicatiemiddel Instagram zal zijn, kan het blijken dat je inhoud daar geen nieuwe doelgroepen bereikt, terwijl het op Facebook of Twitter wel een grote impact zal hebben. Dus het is de moeite waard om verschillende mogelijkheden te proberen en tools te testen. Misschien blijkt een pakkende boodschap of een interessante slogan een effectievere vorm te zijn dan een foto of een video.
De eerste stap: een bedrijfsaccount
Betaalde advertenties helpen nieuwe volgers aan te trekken, verkoopdoelen te bereiken of het bereik te vergroten. Nieuwe doelgroepen moeten echter iets hebben om naartoe te komen. Het is dus de moeite waard om van tevoren voor een goed websiteontwerp te zorgen en een bedrijfsaccount op Twitter op te zetten. Waarom is het de moeite waard om dit te doen? Ten eerste zijn Twitter, samen met Google+, de enige platforms waarvan de berichten door Google worden geïndexeerd. Dit betekent dat alle berichten die je op Twitter plaatst het bereik van je account kunnen vergroten en invloed kunnen hebben op de ranking van je website in zoekresultaten.
Een bedrijfsprofiel op Twitter beheren is noch tijdrovend, noch moeilijk. Alles wat je nodig hebt is een interessant idee en een goede planning. Het is de moeite waard om een contentplan te maken en inhoud volgens dat plan te publiceren. Adverteren is een manier om je inhoud aan een groter publiek te tonen, dus zorg ervoor dat je je profiel regelmatig bijwerkt.
Tijd om te adverteren
Voordat je je eerste advertentie instelt, is het een goed idee om na te denken over welk doel je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen. Na het selecteren van het juiste land en tijdzone, is dit waar Twitter je naar zal vragen. Je kunt ervoor kiezen om het aantal bezoeken aan een externe site te vergroten, dat wil zeggen mensen naar je website te leiden, of te wedden op het vergroten van de interesse in je Twitter-profiel.
Twitter stelt je ook in staat om een specifieke doelgroep te bereiken. Het is een zeer nauwkeurig hulpmiddel dat, wanneer het goed wordt gebruikt, geweldige resultaten kan opleveren. Naast het kunnen bepalen van de leeftijd van de gebruikers of specifieke geolocatie, kun je zelfs je advertentie-inspanningen richten op het publiek van specifieke profielen.
Soorten advertenties op Twitter
Twitter is niet alleen tekst. Het platform volgt gebruikers en vormt zich naar hun verwachtingen. Daarom kun je bij het kiezen van advertenties op Twitter je profiel niet alleen promoten met een pakkende slogan, maar ook met andere media. Door de juiste categorie te kiezen, kun je je profiel promoten met:
- afbeeldingen
- video’s
- carrousels
- momenten
- tekst
De Twitter-advertentiebeheerder is zeer intuïtief en zelfs beginners zouden er geen problemen mee moeten hebben. De eerste serieuze vraag die Twitter je stelt is: Wat is je doel? Je kunt kiezen uit de volgende opties:
Bereik
Dit is een optie voor accounteigenaars wiens belangrijkste doel bereik is. Twitter zal de advertentie zo uitvoeren dat het het hoogste aantal ontvangers bereikt.
Betrokkenheid
Dit type advertentie is gericht op mensen die om reacties op de inhoud geven. Twitter stuurt het proces zo dat de gebruiker zoveel mogelijk likes, shares en klikken op de link krijgt.
Volgers
Dit is een manier om nieuwe volgers te krijgen.
Websiteverkeer
Een advertentie waarvan het belangrijkste doel is om ontvangers naar een website te leiden.
Tegen de populaire opvatting in is de keuze van het type advertentie zeer belangrijk. Analyseer zorgvuldig in welke fase je merk zich bevindt en welk type reclame het zal helpen groeien. Het is gemakkelijk om hier in een val te trappen. Beginners denken dat de gemakkelijkste manier om verkopen te genereren is om ontvangers naar een online winkel te leiden.
Maar dit is niet altijd het geval. Zeker betere resultaten zullen worden behaald door eerst interesse op te bouwen en een loyaal publiek te winnen. Het is slechts de volgende stap om een advertentie uit te brengen die mensen aanmoedigt om een specifieke website te bezoeken. Interactie met gebruikers is een zeer belangrijk element bij het creëren van een verkoopcampagne.
Hoe stel je je advertentie stap voor stap in?
Wanneer je inlogt op je account, selecteer je in het zijpaneel aan de linkerkant het tabblad “meer”, klik vervolgens op “professionele tools” en “Twitter-advertenties.”
Hier wordt je gevraagd om basisinstellingen in te voeren met betrekking tot je land en tijdzone. Dit alles wordt gedaan zodat Twitter de tijd van weergegeven advertenties beter kan afstemmen op gebruikers.
In de volgende stap moet je het doel van je campagne kiezen. Al deze doelen zijn hierboven besproken. Maak nu de advertentie. Zodra je hebt besloten hoe je campagne eruit moet zien, is het tijd voor wat technische instellingen. Bepaal eerst op wie je advertentie gericht moet zijn. Houd rekening met je publiek en zijn behoeften. Het verkleinen van je publiek stelt je in staat om die mensen te bereiken die daadwerkelijk geïnteresseerd kunnen zijn in je advertentie.
Je kunt ook meer precieze opties kiezen om je publiek te zoeken. Voer gewoon een trefwoord in, en Twitter zal zoeken naar de ontvangers die daar recentelijk in geïnteresseerd zijn geweest. Het is ook mogelijk om te zoeken naar mensen die geïnteresseerd zijn in onze advertentie uit het publiek van een bepaald account.
De laatste vraag gaat over het besturingssysteem dat door de ontvanger wordt gebruikt. Wanneer je deze velden invult, wordt aan de rechterkant een schatting van het bereik dat je gepromote item kan bereiken weergegeven. In deze stap moet je ook een campagnebudget en een datum instellen.
Samenvatting
Een goed geformatteerde advertentie op Twitter kan een aanzienlijke return on investment opleveren. Andere sociale media worden vaker geassocieerd met advertenties. Op Twitter zijn er nog steeds zeer weinig advertenties. Daarom is de kans veel groter dat een gebruiker die door zijn feed scrolt en slechts af en toe een gesponsord bericht tegenkomt, daar stopt. Adverteren op Twitter kan een interessant hulpmiddel zijn om marketingdoelen te ondersteunen.
Lees ook: Hoe advertenties op Instagram te draaien?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.