Hoe is het om in sociale media te werken? Wie is een sociale media ninja? Welke predisposities en vaardigheden moet je hebben? Wat voor salaris krijg je? Als je jezelf ooit deze vragen hebt gesteld, vind je de antwoorden in onze tekst.
Portalen die vacatures aggregeren publiceren steeds vaker aanbiedingen voor “sociale media ninja”. Deze moderne nomenclatuur kan een verrassing zijn voor traditionalisten – het betekent echter gewoon een sociale media specialist. De veelheid van deze sites, evenals de reikwijdte van verantwoordelijkheden, zijn zeer divers, wat het repertoire van vaardigheden van een sociale media professional behoorlijk groot maakt. Hoe word je er een? Waar kun je een baan zoeken en hoeveel kun je erin verdienen?
Sociale media ninja – behandelde onderwerpen:
- Sociale media ninja – wie is het?
- Hoe te beginnen met werken als sociale media specialist?
- Herzie je vaardigheden en kies het gebied om te beheersen
- Sociale media specialist – het verdienen, de baan
- Hoe een sociale media ninja baan te vinden?
- Voordelen van werken als sociale media specialist
Sociale media ninja – wie is het?
De onverminderde populariteit van sociale media is een kans voor merken om loyale en betrokken volgers te verzamelen. Dit gebeurt echter niet vanzelf – om waardevol verkeer naar een profiel te genereren, zijn sociale media specialisten nodig. Zij kunnen toezicht houden op het profiel en zowel de inhoud van berichten als speciale graphics of video’s creëren.
Het is echter ook belangrijk om betaalde advertenties te publiceren die zich richten op specifieke groepen en om statistieken te analyseren. Zoals je kunt zien, vereist deze functie veel vaardigheden uit verschillende gebieden – daarom worden sociale media virtuosen “ninja’s” genoemd.
Hoe te beginnen met werken als sociale media specialist?
In het begin moet je objectief je vaardigheden beoordelen en het niveau van hun vooruitgang zelf bepalen. Als het vooruitzicht van vanuit elke hoek van de wereld te kunnen werken (een sociale media specialist heeft een computer en internet nodig om zijn/haar taken uit te voeren, wat past bij de definitie van een digitale nomade) je aanspreekt, hoef je niet bang te zijn dat je tekortkomingen op een bepaald gebied je diskwalificeren voor dit beroep.
Herzie je vaardigheden en kies het gebied om te beheersen:
Het spectrum van activiteiten op dit gebied is zo immens dat je met succes een smalle specialisatie kunt kiezen. Welke vaardigheden zijn betrokken?
- het creëren van boeiende berichten met gemak – dit is een van de eerste zichtbare elementen van elk bericht op Facebook of een ander sociaal netwerk. Dit omvat het creëren van beknopte maar vluchtige slogans evenals meer uitgebreide inhoud die een specifiek doel zal vervullen. Deze lichtheid van vertellen overbrugt de kloof tussen het merk en zijn ontvangers, wat discussie en activiteit aanmoedigt;
- het gebruiken van de taal van voordelen – ongeacht of je het segment B2B (business to business) of B2C (business to client) zult vertegenwoordigen – in beide gevallen moet je enige echte waarde voor de gebruiker bieden door bijvoorbeeld niet de voordelen van het product te bespreken, maar specifieke apps die het leven van de leden van de doelgroep van het merk gemakkelijker maken;
- het creëren van advertenties – het voorbereiden van een geschikte tekst en creatie is slechts het begin. Het creëren van een advertentie, het selecteren van een geschikte groep ontvangers en het optimaliseren ervan is een voorbeeld van een actie die relatief snelle conversies kan opleveren die voldoen aan de verwachtingen van het merk/de klant;
- kennis van online ontwerp- en publicatietools die de efficiëntie van het werk verbeteren – specifiek Canva (je kunt aantrekkelijke graphics zelf voorbereiden met behulp van beschikbare sjablonen, die gemakkelijk kunnen worden aangepast aan de visuele identiteit van je merk) of Facebook Ads – Facebook Ads Manager stelt je in staat om je promotie professioneel te beheren;
- bereidheid om te ontwikkelen en te leren – de bovenstaande aspecten zijn slechts een fractie van de vaardigheden die een effectieve sociale media specialist zou moeten hebben. De bereidheid om de nieuwste oplossingen te volgen en hun effectiviteit te oefenen is essentieel.
Sociale media specialist – het verdienen, de baan
Een kandidaat voor de sociale media ninja hoeft geen specialist te zijn in elk van de bovenstaande gebieden. Vaak zijn bedrijven op zoek naar specialisten in specifieke gebieden – dus je kunt uitsluitend werken aan het creëren van teksten, evenals het opzetten van advertenties op basis van al verstrekte materialen. Echter, basiskennis van alle mechanismen die verband houden met de werking van het account kan je kansen op de arbeidsmarkt effectief vergroten en de communicatie tussen verschillende afdelingen die betrokken zijn bij de zorg voor de zichtbaarheid van het merk vergemakkelijken.
Het salaris als sociale media specialist is zeer gevarieerd en hangt naast je opleiding ook af van de stad waarin je werkt en natuurlijk je ervaring.
Hoe een sociale media ninja baan te vinden?
Deze fase heeft twee scenario’s – één voor kandidaten die op zoek zijn naar een veilige fulltime positie en één voor freelancers.
Naast het standaard doorbladeren van online advertentieplatforms kun je in beide gevallen direct solliciteren bij bureaus die mogelijk bereid zijn om ondersteuning te accepteren bij het uitvoeren van bepaalde projecten. Freelancers kunnen ook hun kans wagen op populaire vacatureborden voor freelancers, zoals fiverr.com.
Het is ook een goede praktijk om direct te solliciteren bij bedrijven die nog niet actief zijn op een sociaal netwerk. In dit geval kan het nuttig zijn om je portfolio te presenteren om de besluitvormer aan te moedigen.
Voordelen van werken als sociale media specialist
Werken als sociale media ninja is een droom die voor veel mensen uitkomt – samenwerking met geselecteerde merken en het gevoel van empowerment of de mogelijkheid om op afstand te werken. Dit zijn echter enkele van de voordelen die dit beroep onderscheiden. De relatief lage instapdrempel om sociale media specialist te worden opent de deur naar dit beroep voor velen die zich in sociale media willen bewijzen.
Heb je al je sociale media baan gevonden? Bekijk:
- hoe sociale media te gebruiken om de verkoop te verhogen
- hoe sociale media de bedrijfszichtbaarheid kunnen vergroten
- voordelen van sociale media voor een klein bedrijf
- de voordelen van sociale media voor kleine bedrijven
- wat is sociale listening
- wat is sociale selling
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.