Hoe sociale media te gebruiken om de verkoop te verhogen? Laten we zo beginnen. Meer dan 2,3 miljard actieve gebruikers van sociale media is een aantal dat geen enkele zelfrespecterende e-commerce kan negeren. Er is geen tekort aan studies die bevestigen dat ze de belangrijkste bron van verkeer in etalages zijn. Tegen 2021 wordt voorspeld dat het aantal gebruikers van sociale media zal stijgen tot meer dan 3 miljard. Terwijl het gebruik van sociale media in ontwikkelde landen lijkt te stabiliseren, ontdekken ontwikkelingsmarkten, vooral in Azië en Afrika, nog steeds hun potentieel. Hoe dan ook, de gemiddelde wereldwijde internetgebruikers besteden nog steeds bijna 2,5 uur per dag aan sociale media, en in digitaal is elke seconde van de aandacht van het publiek zijn gewicht in goud waard.

Waarom is het de moeite waard om op sociale media aanwezig te zijn?

Tot een paar jaar geleden neigden bedrijven wiens doelgroep geen adolescenten omvatte, sociale media te negeren. Vandaag de dag bestaat dat echter niet meer. De grootste groep gebruikers van populaire sociale netwerken zijn mensen tot 34 jaar, dat wil zeggen degenen wiens koopkracht onmiskenbaar is.

Helaas is sociale media, waarvan de aantrekkingskracht bestaat uit het voortdurend bieden van nieuwe prikkels, ook een extreem moeilijke ruimte voor merken. Ze hebben slechts een paar microseconden om gebruikers te overtuigen om te stoppen met scrollen door de feed.

Hoe sociale media te gebruiken om de verkoop te verhogen?

Sociale media worden al lang gepromoot als platforms waar aankoopintenties worden gesmeed. In e-commerce kan dit op twee verschillende manieren worden gebruikt.

Onlangs bieden sociale mediaplatforms tools die meer of minder directe verkoop mogelijk maken. Voorbeelden zijn Facebook Marketplace of – nog niet beschikbaar in Polen – Instagram Checkout, evenals winkelcampagnes (bijv. CTA-campagnes).

Ze kunnen echter ook worden gebruikt om merkbekendheid op te bouwen en het verkeer naar de landingspagina te verhogen. Klanten die positieve interacties met het bedrijf op sociale media ervaren, zijn eerder geneigd een bepaald merk aan te bevelen en gebruik te maken van het aanbod.

Organische aanwezigheid

Organische, of natuurlijke, aanwezigheid op sociale media is essentieel. Hoewel de algoritmes van Facebook wispelturig kunnen zijn en het steeds moeilijker wordt om de organische reikwijdte te vergroten zonder de ondersteuning van betaalde campagnes, blijft het natuurlijk opbouwen van een gemeenschap rond het merk de as van de activiteit op sociale media. Hoe ga je te werk? Allereerst – het is de moeite waard om 2-3 platforms te kiezen waarop onze doelgroep de meeste tijd doorbrengt. Terwijl Facebook je in staat stelt om veel formaten te publiceren, hebben Instagram of Twitter bijvoorbeeld enkele beperkingen.

Ongeacht het platform is het echter cruciaal om je gebruikers te bieden wat aan hun behoeften voldoet, maar om dat te doen, moet je ze eerst leren kennen. Er is dus behoefte aan een grondige data-analyse.

hoe sociale media te gebruiken om de verkoop te verhogen

Hier kun je controleren welke inhoud het meest boeiend is en de communicatie op sociale media op deze basis opbouwen.

Betaalde campagnes

Sociale media zijn al lang geen plek meer waar je alleen maar mooie foto’s en nette berichten hoeft te uploaden om opgemerkt te worden. Organische aanwezigheid zal meestal niet veel voor ons doen, omdat je al een aantal jaren moet betalen voor de betrokkenheid van fans. Advertentieformaten en campagneoptimalisatie zijn sleutelcomponenten van effectieve communicatie op Facebook en andere platforms.

De kosten, het factureringsmodel waarin we betalen voor het effect, en de relatie voor een gemakkelijke werking van het administratiepaneel maken sociale media echter nog steeds een zeer aantrekkelijke plek voor reclame voor kleine en middelgrote bedrijven. Als goed gepland, stellen ze in staat om eenvoudig en snel zakelijke doelen te realiseren.

Influencer marketing

Het gebruik van influencers (d.w.z. makers die erin zijn geslaagd een betrokken gemeenschap van fans om zich heen te verzamelen) om onze diensten of producten te promoten is een andere manier om te promoten op sociale media. Het is echter de moeite waard om te onthouden dat de beste resultaten kunnen worden behaald door het merk in een context te plaatsen die natuurlijk is voor een bepaalde influencer. Het gaat niet om opdringerige productplaatsing, noch – nog meer – om ongeëikte reclame.

Belangrijk is dat influencers niet alleen grote spelers zijn wiens abonnees in de miljoenen worden geteld. Een gewenste partner voor het merk kan zowel een populaire fotograaf op Instagram zijn, een e-atleet die actief is op Twitch en YouTube, als een blogger die zich op een bepaald onderwerp richt of een CEO die inspirerende berichten op LinkedIn schrijft. Het gaat om hun status die ervoor zorgt dat fans rekening houden met hun mening.

Sociale media en verkoop – welke platforms te kiezen?

Sociale media is een gebied dat zeer dynamisch verandert en vandaag de dag zijn er zoveel sociale platforms dat het antwoord op de vraag welk platform te kiezen niet eenduidig kan zijn.

Facebook

Hoewel Facebook nog steeds de onbetwiste leider is qua bereik, laten de nieuwste gegevens geen twijfel bestaan: het is een platform voor iets oudere gebruikers. Voor jongeren blijkt het te serieus te zijn en – in plaats daarvan – kiezen ze bijvoorbeeld voor Instagram of Snapchat, maar… het is niet de moeite waard om het helemaal op te geven. Voor veel gebruikers is Facebook nog steeds het belangrijkste platform waarmee ze bijvoorbeeld communiceren met het merk of openingstijden en routes controleren, en het administratiepaneel dat het deelt met Instagram maakt het gemakkelijk om activiteiten op beide platforms te combineren. Facebook (het bedrijf) is de eigenaar van Instagram.

Facebook stelt je in staat om drie overkoepelende reclame-doelen na te streven:

  • Verhoging van de merkherkenning
  • Bereiken van potentiële klanten
  • Verhoging van de verkoop van producten of diensten

Instagram

Instagram is het op één na populairste sociale netwerk in de Verenigde Staten, achter Facebook, en biedt veel mogelijkheden. Je kunt je richten op het vergroten van de populariteit van je eigen profiel, wat – hoewel tijdrovend – een garantie is voor echte betrokkenheid.

Bovendien kun je de advertenties gebruiken die worden ondersteund door het Facebook Ads-paneel en doelen bereiken zoals het vergroten van de merkbekendheid, verkeer, verkoopdoelen of het verwerven van leads.

En natuurlijk – influencer marketing, dat op Instagram bloeit als nergens anders.

Snapchat

Snapchat-gegevens tonen aan dat maar liefst 39% van de gebruikers van deze app hun vrienden om feedback over producten vraagt, 35% doet dit tijdens het browsen, en hetzelfde percentage stuurt informatie over de producten die ze willen kopen. Snapchat lijkt een betrouwbare partner voor adverteerders te zijn, en hoewel het bereik in Polen, vooral vergeleken met Facebook of Instagram, niet indrukwekkend is, is het de moeite waard om te controleren of onze belangrijkste ontvangers, d.w.z. mensen van 15-25 jaar, daar hun tijd doorbrengen.

Pinterest

Pinterest lijkt het meest ondergewaardeerde medium van alle hier genoemde te zijn, omdat er weinig over wordt gezegd, terwijl het de perfecte plek is voor kleding-, cosmetica- en interieurontwerpmerken, en voor al diegenen die zich op vrouwen richten. Zij vormen 70% van de Pinterest-gebruikers. Op Pinterest zoeken we voornamelijk naar inspiratie. Een merk dat daar wil verschijnen, moet zorgen voor de context waarin het zijn product presenteert. Het is degene die de aandacht trekt.

Nu weet je hoe je sociale media kunt gebruiken om de verkoop te verhogen. Wil je ontdekken hoe je Pinterest kunt gebruiken om je bedrijf een boost te geven? Lees ons artikel: Pinterest. Hoe het te gebruiken in e-commerce?

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →