Ben je van plan om een korte tutorialvideo voor je klanten te maken? We hebben enkele tips over hoe je een tutorial kunt maken die nuttig en aantrekkelijk is. Korte video’s zijn een onschatbare vorm van hulp die effectieve stapsgewijze instructies kan bieden over hoe je met een probleem omgaat.
De wijdverspreide toegang tot smartphones betekent dat je in een mum van tijd beknopte begeleiding kunt krijgen in bijna elk gebied dat je wenst – alles wat je nodig hebt is toegang tot het internet. Als je je publiek en potentiële klanten wilt helpen door mogelijke oplossingen te tonen – zo’n tutorial zal een hit zijn.
Hoe maak je een tutorial – behandelde onderwerpen:
- Wat is een tutorial?
- Hoe maak je een tutorial?
- Zorg voor het geluidssysteem van je tutorial
- Screencast-idee is de basis voor publieksbetrokkenheid<
- In welke sectoren zal een tutorial in business werken?
- Een betrokken tutorial is een van de elementen van promotie
Wat is een tutorial?
Een tutorial is een soort videogids, een vrij gebruikelijke vorm van handleiding die online wordt gepubliceerd. Sommige auteurs voelen zich comfortabeler bij het schrijven en voorbereiden van tutorials in de vorm van een beknopt artikel, maar het is de korte video die meer betrokkenheid creëert en aan populariteit wint.
Volgens alle voorspellingen groeit het zoekpotentieel op videoplatforms en deze trend is hier om te blijven. Als je je publiek aantrekkelijke inhoud wilt bieden die hen in staat stelt om met een probleem om te gaan – de tutorialvorm heeft dat.
Hoe maak je een tutorial?
Begin met het opstellen van een script voor zo’n video, dat wil zeggen, het schetsen van de fasen van wat in dit materiaal moet worden overgebracht, bijvoorbeeld in de vorm van een storyboard. Juiste voorbereiding is de basis, evenals het testen van individuele sequenties.
Het oefenen van de presentatie, een paar keer, zal je helpen om flow te bereiken tijdens de opname – zo’n natuurlijk element zal zeker door het publiek worden gewaardeerd.
Het script is een succes qua inhoud – maar het is ook belangrijk om te zorgen voor de technische aspecten die de kijkervaring aangenamer maken en kijkers aanmoedigen om meer van de inhoud te verkennen.
Zorg voor het geluidssysteem van je tutorial
Als je je afvraagt hoe je een tutorial moet maken, moet een deel van je inspanning gericht zijn op geluid van hoge kwaliteit. Slechte audio hindert niet alleen de ontvangst, maar moedigt ook niet aan om het materiaal te bekijken.
Er zijn twee manieren om slechte kwaliteit aan te pakken. Door video en audio afzonderlijk op te nemen, elimineer je achtergrondgeluiden en interferenties die uit de omgeving komen. Een opname van het geluid in een speciale geluidsdichte kamer zal zeker door je publiek worden gewaardeerd.
Je kunt ook een externe microfoon proberen – zelfs het gebruik van een basismodel zal een merkbaar verschil maken in de geluidskwaliteit.
Een alternatieve oplossing is om volledig te stoppen met het opnemen van de audio van instructies – je kunt ook met succes duidelijke en leesbare ondertitels gebruiken, waarmee je kunt profiteren van de kennis die in de tutorial is opgenomen zonder dat je de koptelefoon hoeft op te zetten.
Screencast-idee is de basis voor publieksbetrokkenheid
Screencast is een opname van het computerscherm. Het wordt voornamelijk gebruikt om de mogelijkheden van een programma te demonstreren of om stapsgewijs te laten zien hoe je een probleem aanpakt door de instructies op je hardware te volgen.
Als je je afvraagt hoe je een tutorial op de eenvoudigste manier kunt maken, is screencast een idee voor jou. Om een screencast voor te bereiden, heb je speciale software nodig die de beweging van de cursor op het scherm kan opnemen – met of zonder geluid.
In welke sectoren zal een tutorial in business werken?
Het hangt allemaal af van de doelgroep en hun behoeften. Het zou gemakkelijker zijn om de vraag te herformuleren en te focussen op welke sectoren dergelijke tutorials niet waardevol zouden zijn.
Of je nu een autogarage runt en wilt laten zien hoe je een band vervangt, of als make-upartiest je trucs deelt voor het voorbereiden van een bruiloftsmake-up – het is zeer waarschijnlijk dat een deel van je publiek je kennis zal gebruiken om zelf te oefenen, en de rest zal bij je komen met een verzoek om zo’n dienst. Daarom kun je video beschouwen als een van de elementen om je expertise op het internet vorm te geven.
Een betrokken tutorial is een van de elementen van promotie
De kosten voor het produceren van een tutorial zijn relatief laag, en de levenscyclus kan oneindig lang zijn als je in het materiaal oplossingen toont voor de meest voorkomende problemen die je doelgroep aangaan.
Screencast kan met succes worden gebruikt op je website en sociale media, waar je je publiek opleidt en een mogelijk scenario laat zien voor het omgaan met een probleem. Video wordt steeds populairder onder internetgebruikers, wat verklaart waarom je moet zoeken naar een idee over hoe je een instructievideo voor je bedrijf kunt opnemen.
Zie ook: Hoe maak je een professioneel script voor een reclame?
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.