Beïnvloeden werknemersvoordelen de werkbeslissing? Wat is aantrekkelijker voor kandidaten, een medisch en sportkaartpakket, of misschien subsidies voor training? Ontdek hoe je het aanbod van niet-loonvoordelen kunt afstemmen op de werknemer.
Werknemersvoordelen en hun impact op aanwervingsbeslissingen – inhoudsopgave:
- Wat zijn werknemersvoordelen en waarom worden ze gebruikt?
- Populaire voordelen
- Impact op de aanwervingsbeslissing
- Belangrijke vragen
Wat zijn werknemersvoordelen en waarom worden ze gebruikt?
Werknemersvoordelen zijn niet-loonvoordelen, aanvullende voordelen die door de werkgever worden aangeboden. Hun doel is om loyaliteit op te bouwen, de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf te vergroten, en hun motivatie en betrokkenheid bij de ontwikkeling van het bedrijf te verhogen.
Om een aantrekkelijke werkgever te blijven, zorg voor werkgeversbranding. De werkprikkel moet voldoen aan de individuele behoeften van een werknemer, daarom is het de moeite waard om voor het aanbieden van dergelijke vergoedingen een analyse uit te voeren, met de werknemer te praten en zijn/haar werkelijke behoeften te leren kennen.
Populaire werknemersvoordelen
Werknemersbeloningen spelen een steeds belangrijkere rol in de beslissing om aan te nemen. Een potentiële werknemer, die verschillende mogelijkheden heeft voor een vergelijkbare functie, met een vergelijkbaar salaris, zal waarschijnlijk de werkgever kiezen die interessantere, meer op zijn individuele voorkeuren afgestemde, niet-loonprikkels biedt. Echter, ze zijn niet voor iedereen even aantrekkelijk.
- Sportkaart
- Levensverzekering en medische zorg
- Serviceauto en apparatuur
- Winkelbonnen
- Training, cursussen, studies
- Gesubsidieerde maaltijden
Bijvoorbeeld, de meeste werkgevers bieden een sportkaart aan die toegang geeft tot sportfaciliteiten (sportscholen, zwembaden, enz.) die door de werkgever worden gefinancierd of mede gefinancierd. Zo’n kaart zal niet aantrekkelijk zijn voor oudere mensen, mensen die buiten de stad wonen waar geen directe toegang is tot sportfaciliteiten, of mensen die simpelweg niet geïnteresseerd zijn in fysieke activiteit.
Andere populaire prikkels zijn levensverzekering en een medisch zorgpakket. Zo’n pakket stelt je in staat om wachttijden te vermijden, biedt toegang tot specialisten en maakt het gemakkelijk om afspraken te plannen. Deze soorten voordelen zijn op hun beurt gericht op een oudere leeftijdsgroep, gevestigde mensen met kinderen. Dan is hun extra voordeel de mogelijkheid om geselecteerde gezinsleden te dekken met medische zorg of verzekering.
Een andere optie is om de werknemer een bedrijfscomputer, telefoon of auto te bieden. De behoefte aan dergelijke apparatuur hangt af van de sector en de functie, dus het zal niet in elk bedrijf werken. Als de vereiste apparatuur meer als een werkstandaard dan als een extra voordeel wordt beschouwd, kan een extra vorm van beloning voor de werknemer de toestemming van de werkgever zijn om de apparatuur voor privédoeleinden te gebruiken. De kosten voor de werkgever zijn al gemaakt bij de aankoop van de apparatuur, en deze vorm van beloning kan ervoor zorgen dat de werknemer beter voor de apparatuur zorgt – zodat deze goed functioneert op het werk en thuis.
Steeds minder populair zijn prikkels in de vorm van kortingen/winkelbonnen die zich alleen onderscheiden van de financiële bonus door de beperking van producten waarop we ze kunnen besteden. Ze komen eerder seizoensgebonden: met Kerst, tijdens de vakantie, aan het begin van het schooljaar. Hetzelfde geldt voor kerstpakketten voor kinderen, wat een extra toevoeging is – echter, ze zullen niet de belangrijkste reden zijn om in een bepaald bedrijf te werken. Vergelijkbaar zijn vergoedingen in de vorm van bijvoorbeeld bioscoop/theaterkaartjes – mensen die buiten de stad wonen, kunnen zich zelfs uitgesloten voelen door het gebrek aan toegang tot culturele instellingen in de buurt van hun woonplaats.
Werkprikkels die de ontwikkeling van werknemers waarborgen, zoals gesubsidieerde training, taalcursussen of betaling voor postdoctorale studies, winnen aan populariteit. De kosten voor de werkgever kunnen hoog zijn, maar het is een investering in de werknemer en de verbetering van zijn kwalificaties, wat in de toekomst kan leiden tot resultaten en de ontwikkeling van het hele bedrijf.
Als de training/studie tijd en veel geld vereist, is het mogelijk om een bijlage bij het contract te ondertekenen die de loyaliteit van de werknemer voor een bepaalde periode garandeert. Dit geeft de werkgever de garantie dat de werknemer, in wie hij investeert, niet zal ontslag nemen of een baan bij een concurrent zal aannemen net nadat hij zijn kwalificaties heeft verbeterd en nieuwe vaardigheden heeft verworven.
Een vrij universeel voordeel zal een subsidie voor maaltijden zijn – tijdens een acht uur durende werkdag eet praktisch elke werknemer – ongeacht leeftijd, geslacht, functie, burgerlijke staat of woonplaats. Het kan een korting zijn voor bedrijf werknemers in nabijgelegen restaurants of de bedrijfskantine (als deze bestaat).
Andere faciliteiten van de werkgever die als werknemersvoordelen worden beschouwd, zijn de mogelijkheid van thuiswerken, flexibele werktijden, samenwerking met cateringbedrijven die verse sandwiches of lunchgerechten naar het bedrijf leveren – werknemers hebben de mogelijkheid om een maaltijd tegen betaalbare prijzen te kopen zonder de werkplek te verlaten. Dit kan bijzonder nuttig zijn voor mensen die geen tijd of zin hebben om zelf maaltijden voor het werk te bereiden en liever besluiten om een kant-en-klaar maaltijd te kopen.
Impact op de aanwervingsbeslissing
Een grote invloed op de werkbeslissing is het afstemmen van prikkels op de werknemer – afhankelijk van of ze alleenstaand, ouders, studenten of senioren zijn, zullen hun behoeften verschillen. De beste optie zou een breed scala aan voordelen zijn met de mogelijkheid voor de werknemer om de meest interessante te kiezen. Originaliteit is ook belangrijk, jonge generaties die de arbeidsmarkt betreden, vereisen meer dan alleen een sportkaart en medische zorg – voor hen is de mogelijkheid van ontwikkeling van grotere waarde.
Werkgevers zouden zelfs de behoeften van werknemers moeten anticiperen en bijvoorbeeld kinderopvangsubsidies voor aanstaande ouders, het bieden van start-up en boekhoudkundige hulp voor B2B-huurders, gratis juridisch advies of massagestoelen op de werkplek moeten aanbieden. Ze zouden voordelen moeten creëren die hen onderscheiden van de concurrentie en potentiële werknemers aantrekken.
Lees ook: Voordelen van het gebruik van een Applicant Tracking System (ATS)!
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
The most important questions
-
Wat zijn werknemersvoordelen?
Werknemersvoordelen zijn niet-loon werkprikkels, die een extra voordeel zijn dat door de werkgever wordt aangeboden. Hun doel is om loyaliteit op te bouwen, de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf te vergroten, en hun motivatie en betrokkenheid bij de ontwikkeling ervan te verhogen.
-
Kunnen voordelen invloed hebben op aanwervingsbeslissingen?
Ja – afhankelijk van leeftijd of burgerlijke staat zal een toekomstige werknemer verschillende behoeften hebben. Vaak, met meerdere jobaanbiedingen, kiezen ze voor degene die het meest interessant is en het beste aansluit bij hun individuele behoeften.