Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in personeelszaken wordt voornamelijk besproken in termen van het uitvoeren van wervingsprocessen. Dit is echter niet het enige (hoewel ongetwijfeld belangrijke) gebied waar het kan worden toegepast. Deze moderne technologie kan ook worden gebruikt voor het verzamelen en geven van feedback aan werknemers. Lees verder om meer te ontdekken.
Enquêtes onder werknemers duidelijk aangeven dat ze zich meer gemotiveerd voelen om te werken wanneer ze gewaardeerd worden en wanneer ze weten dat hun mening ertoe doet (vooral wanneer deze in overweging wordt genomen bij het vormgeven van de processen van het bedrijf). Je zorgt hiervoor wanneer je besluit een feedbackcultuur op de werkplek te creëren.
Constructieve feedback gericht op het bereiken van een positief resultaat door werknemers opmerkingen, advies en suggesties te geven, is de gemakkelijkste manier om hen te laten zien dat ze voor jou belangrijk zijn, wat op zijn beurt bijdraagt aan hun grotere betrokkenheid en het algehele succes van het bedrijf. Natuurlijk werkt feedback in beide richtingen, waardoor je de kans krijgt om de mening van de werknemer over het bedrijf te verzamelen en gebieden te identificeren waar de organisatie veranderingen kan aanbrengen om het welzijn van de werknemers te verbeteren.
Op welke manieren heb je tot nu toe geleerd over de gevoelens van werknemers of feedback van hen verzameld? Waarschijnlijk door gebruik te maken van traditionele enquêtes waarin je zowel gesloten als open vragen stelde, in de hoop dat de respondenten deze eerlijk zouden beantwoorden. Vervolgens heb je de enquête resultaten samengevat in de vorm van grafieken en diagrammen.
Maar de vraag is – heeft de feedback die je hebt ontvangen je in staat gesteld om zinvolle conclusies te trekken die je hielpen om verstandige stappen te ondernemen om de situatie van het bedrijf te verbeteren? Het wordt vaak opgemerkt dat dergelijke enquêtes extreem subjectief en onbetrouwbaar zijn, en dat ze je niet in staat stellen om veranderingen in de loop van de tijd te volgen. AI stelt je in staat om dit probleem te elimineren en een stap verder te gaan in het verzamelen en geven van feedback.
Hoe werken AI-gedreven werknemersfeedbackplatforms? Net als traditionele enquêtes stellen dergelijke oplossingen je in staat om antwoorden te krijgen op de gestelde vragen en deze met elkaar te vergelijken. Vervolgens converteren algoritmen de ontvangen subjectieve gegevens in objectieve gegevens, die verder geanalyseerd kunnen worden.
Het moet worden opgemerkt dat het verzamelen en geven van feedback hier niet alleen schriftelijk kan gebeuren, zoals in het geval van traditionele vormen, maar ook via spraak (synchronische en asynchronische feedback). Dankzij een dergelijke oplossing kan elke werknemer op elk moment en op de manier die het beste bij hen past, reageren op vragen.
Waarom is het de moeite waard om AI-gestuurde werknemersfeedbackplatforms te gebruiken? Omdat het ontvangen van objectieve gegevens helpt om geschikte veranderingen aan te brengen in gebieden die verbetering behoeven – vooral als het gaat om beter zorgen voor het welzijn van werknemers, wat op de lange termijn zal leiden tot positieve resultaten zoals verhoogde motivatie en productiviteit van werknemers.
Aan de andere kant zal kunstmatige intelligentie in het geval van feedback die aan werknemers wordt gegeven, negatieve gedrags patronen opmerken in de verzamelde meningen, die later kunnen worden geëlimineerd. Op deze manier kun je de werknemer begeleiden over hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren, wat ook zal vertalen in betere resultaten.
Er is geen twijfel dat het verzamelen en geven van feedback aan werknemers positieve resultaten oplevert – op voorwaarde dat beide processen regelmatig worden herhaald (bijvoorbeeld eens in de zes maanden, eens per jaar) en op de juiste manier worden uitgevoerd. Een goed AI-gestuurd werknemersfeedbackplatform kan je helpen in de procedure. Zo’n moderne oplossing helpt je om de ontvangen meningen in een breder perspectief te plaatsen en het gemakkelijker te maken om conclusies te trekken die je in staat stellen om essentiële stappen te ondernemen om de situatie van het bedrijf te verbeteren.
Lees ook: Kan kunstmatige intelligentie veranderingen in het gedrag van werknemers detecteren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…