Als je de moderne wereld met één bijvoeglijk naamwoord zou moeten beschrijven, wat zou het dan zijn? De meesten zouden waarschijnlijk kiezen voor snel, veranderlijk of onvoorspelbaar. Professionals die bij willen blijven, moeten hun activiteiten aanpassen, ze transformeren wanneer nodig en snel en flexibel handelen. Dit geldt ook voor marketingteams. Ontdek waarom de Agile-methodologie wordt beschouwd als de beste aanpak voor constante verandering en wat er achter de term “agile marketing” schuilgaat.

Wat is agile marketing? – inhoudsopgave:

  1. De geschiedenis van de creatie van het Agile Manifest
  2. Wat is Agile Marketing?
  3. 5 principes van Agile marketing
  4. Strikt vasthouden aan het plan werkt niet in de huidige realiteit
  5. Wees niet bang voor falen!
  6. Interdisciplinaire teams, korte iteraties
  7. Hoe Agile marketing in uw bedrijf in te voeren?
  8. Wat zijn de voordelen van het implementeren van Agile marketing?

De geschiedenis van de creatie van het Agile Manifest

Je moet weten dat de agile methode aanvankelijk niet is ontwikkeld om de marketingwereld te revolutioneren. Het begon allemaal in 2001 toen een groep van 17 programmeurs bijeenkwam om samen de toekomst van de software-industrie te bespreken. Ze waren niet tevreden met de huidige situatie en wilden veranderingen aanbrengen die de manier waarop softwarebedrijven denken, zouden hervormen. Dit komt omdat ze geloofden dat ze te veel aandacht aan processen besteedden, waardoor ze uit het oog verloren wat het belangrijkst was – klanttevredenheid. De gezamenlijke bijeenkomst resulteerde in de publicatie van het inmiddels beroemde Agile Manifest, dat oorspronkelijk als volgt klonk:

“Als resultaat van ons werk, begonnen we meer waarde te hechten aan:

Mensen en interacties boven processen en tools,

Werkende software boven gedetailleerde documentatie,

Werken met klanten boven contractonderhandelingen,

Reageren op veranderingen boven het uitvoeren van het vastgestelde plan.

Dit betekent dat de elementen die aan de rechterkant zijn geschreven waardevol zijn, maar dat die aan de linkerkant voor ons van grotere waarde zijn.”

Tijdens deze bijeenkomst werden ook 12 principes geformuleerd, die tot op de dag van vandaag nog steeds belangrijke richtlijnen zijn voor veel individuen, bedrijven en teams. Zoals we eerder vermeldden, was dit oorspronkelijk bedoeld als een hulpmiddel voor softwareontwikkelingsteams. Echter, het werd al snel duidelijk dat deze regels zo universeel zijn dat ze ook succesvol in andere industrieën kunnen worden toegepast.

Wat is Agile Marketing?

Vanaf het begin zijn Agile-methodologieën een essentieel element geweest dat de koers heeft bepaald voor veel marketingteams die bij willen blijven met de tijd. De nieuwe principes werden zo wijdverspreid dat in 2012 een apart Agile marketingmanifest tot stand kwam, dat natuurlijk was gebaseerd op het oorspronkelijke sjabloon.

5 principes van Agile marketing

  1. Focus op klantwaarde en bedrijfsresultaten in plaats van activiteiten en voordelen
  2. Vroegtijdige waarde leveren boven streven naar perfectie
  3. Leren door middel van experimenten boven meningen en gevestigde patronen
  4. Multifunctionele samenwerking boven hiërarchie
  5. Reageren op verandering door een strikt plan te volgen

Elk marketingteam zal deze principes op verschillende manieren toepassen en ze aanpassen aan zijn behoeften. Dat is natuurlijk. De belangrijkste aannames bieden een algemeen kader en geven richtingen aan waaruit het team kan kiezen om het meeste uit zijn functionaliteiten te halen. Desondanks zijn de aspecten die als bijzonder cruciaal worden beschouwd, echter teamwork en snelle reactie op veranderingen.

Strikt vasthouden aan het plan werkt niet in de huidige realiteit

Alle organisaties plannen regelmatig, dat wil zeggen, maandelijks, kwartaalgewijs, jaarlijks en zelfs voor meerdere jaren. Ze leggen de aannames vast waar we naar streven en de verdere stappen om deze nauwgezet uit te voeren. Een vooraf bepaald schema geeft een schijnbaar gevoel van controle. Waarom schijnbaar? De meeste van dergelijke strategische plannen hebben weinig te maken met de realiteit en lijken eerder op waarzeggerij. Is er bijvoorbeeld iemand geweest die de recente Covid-19-pandemie en de bijbehorende lockdowns heeft kunnen voorspellen? Waarschijnlijk niet.

Buitenlandse factoren beïnvloeden in grotere of kleinere mate de geplande marketingactiviteiten en zorgen ervoor dat ons nauwgezet genoteerde plan op zijn kop wordt gezet.

Verlaat de Agile-methode de planning helemaal en neemt het een ontspannen benadering van lopende activiteiten? Niet echt. Een visie of een vastgesteld schema is een must-have. Het gaat meer om het aanpassen van de aanpak voor de uitvoering ervan. De punten die in de plannen zijn vastgelegd, zijn alleen bedoeld als een ontwikkelingsrichting die kan worden gewijzigd indien nodig, niet als een rigide plan dat ondanks alles zal worden uitgevoerd. Agile marketing gaat ervan uit dat veranderingen onvermijdelijk zijn en ziet het potentieel dat ze genereren.

Wees niet bang voor falen!

De meesten van ons zijn van mening dat falen iets slechts is waar we ons voor moeten schamen. Het idee van Agile daagt deze benadering op de een of andere manier uit door falen te zien als een kans om snel en effectief te leren. De filosofie moedigt experimenteren en gedurfde beslissingen aan. Volgens deze filosofie komt de beste bron van kennis en ervaring voort uit lessen die zijn geleerd van eigen fouten. Agile marketing moedigt aan om de rol van waarnemer aan te nemen en naar alle huidige activiteiten te kijken. Het opmerken van kleine fouten die in verschillende fasen zijn gemaakt, is een manier om sneller te verbeteren en geld te besparen.

Interdisciplinaire teams, korte iteraties

Een van de fundamentele beginselen van Agile betreft de oprichting van interdisciplinaire teams die autonoom opeenvolgende projecten kunnen uitvoeren. Het is een eenvoudige manier om knelpunten te verminderen en dingen sneller gedaan te krijgen.

Het is nuttig voor langlopende projecten om ze op te splitsen in kleinere delen, zogenaamde sprints. Korte segmenten zijn eenvoudiger te voltooien, plus ze helpen om eventuele onregelmatigheden sneller te detecteren en helpen bij het efficiënter doorvoeren van veranderingen.

De Agile-methodologie legt ook grote nadruk op transparantie en samenwerking. Een van de meest voorkomende hulpmiddelen hiervoor is het Kanban-bord. De belangrijkste functie is om alle teamleden goed op de hoogte te houden van de status van het project. Wat ook de juiste informatiestroom bevordert, zijn dagelijkse samenvattingsvergaderingen, mits ze kort en bondig zijn.

Hoe Agile marketing in uw bedrijf in te voeren?

Hier zal de methode van het nemen van kleinere stappen het beste werken. Plan geen grote omwenteling in het bedrijf of een geplande concrete datum waarop alles volledig anders moet functioneren. Dat is niet de bedoeling. De Agile-methodologie garandeert voldoende flexibiliteit om de regels te kiezen die je op dat moment het meest nodig hebt en laat je het tempo van de overgang geleidelijk aanpassen. Aangezien plotselinge revolutionaire veranderingen tot chaos leiden, vergeet niet om met initiatief te beginnen en consequent meer te implementeren. Vergeet echter niet om open te staan voor wijzigingen en flexibel te zijn met de strategie die je hebt ontwikkeld.

Wat zijn de voordelen van het implementeren van Agile marketing?

De verandering in de organisatie van de teams en de flexibele benadering van het plan vergemakkelijkt het werktempo en verbetert de productiviteit. Bedrijfseigenaren die hun marketingteams naar Agile hebben omgevormd, noemen het vaak als de belangrijkste capaciteit. De andere is flexibiliteit. Veel organisaties hebben ontdekt dat strikt vasthouden aan een vast jaarlijks plan niet werkt in een voortdurend evoluerende moderne wereldrealiteit.

Het vermogen om snel te reageren en zich aan te passen aan de realiteit is steeds waardevoller geworden. De doorbraak van verouderde paradigma’s uit het verleden brengt veel voordelen voor het bedrijf met zich mee. Agile beoefenaars definiëren het algemene doel waar ze naar streven, maar de individuele stappen bepalen ook individuen terwijl ze verder gaan. De invoering van deze methodologie stelt het bedrijf ook in staat om zijn concurrentievoordeel te vergroten. Een bedrijf dat zich voortdurend ontwikkelt, verbetert zijn operaties en past zich aan de realiteit van de markt aan, zal het veel beter doen dan een bedrijf dat een strikt vast plan volgt.

Is Agile marketing een one-size-fits-all antwoord voor elk bedrijf? Zeker niet. Toch zal het in veel gevallen werken. Wanneer het goed wordt toegepast, zou het een balans moeten vinden tussen het nastreven van een specifiek plan en het leveren van waarde aan klanten.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

41 minutes ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

2 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

4 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

5 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

7 hours ago