Ben je van plan om een nieuw product of dienst te lanceren, maar heb je geen idee wat je consumenten precies zou kunnen aanbieden? De remedie hier kan een morfologische analyse zijn die je helpt om unieke oplossingen te bedenken en de winst in je bedrijf te verhogen! Lees verder om meer te ontdekken.
In eerste instantie werd de morfologische analyse ontwikkeld door Fritz Zwicky gebruikt voor onderzoek in de astrofysica, maar later vond het brede toepassing in andere wetenschappelijke gebieden – ook in het bedrijfsleven. Het is een methode om mogelijke oplossingen voor complexe problemen te verkennen.
Het stelt je in staat om creatieve ideeën te zoeken bij het ontwikkelen van strategieën, het lanceren van nieuwe producten, het optimaliseren van processen, enz.
Voordat je de betreffende analyse toepast, is het de moeite waard om de volgende aannames in gedachten te houden die voortkomen uit deze techniek:
Wanneer kun je deze methode gebruiken? Er zijn verschillende opties:
Het hele proces kan in de volgende 4 stappen worden uitgevoerd:
Wat voor soort product zou je willen aanbieden? Wie is je doelgroep? Welk verdienmodel kies je? Wat zijn de unieke kenmerken van je product en wat is je merkboodschap?
Om dit te doen, kun je inspiratie opdoen uit de strategieën van je concurrenten en online bronnen of een brainstormsessie met je team houden. Uiteindelijk moet je een paar variabelen kiezen voor elke categorie. Bijvoorbeeld, enkele digitale producten die je kunt aanbieden – een ebook, een podcast, een online cursus of een nieuwsbrief. Doe hetzelfde voor de andere categorieën.
Om je verdere analyse te vergemakkelijken, presenteer je de informatie die je tot nu toe hebt verzameld met behulp van een morfologische tabel (ook bekend als de Zwicky-box).
In deze fase kun je beginnen met het kiezen van je opties om je doel te bereiken. Je kunt oplossingen vrij combineren. Niet elk resultaat dat je ontvangt zal waardevol blijken, maar er is een goede kans dat je enkele van de ideeën die je krijgt kunt gebruiken. Bijvoorbeeld:
Optie 1 – het creëren van een ebook voor beginnende freelancers, tegen een betaalbare prijs (een eenmalige opbrengst en een aantrekkelijke prijs), dat hen zal ondersteunen in hun verdere ontwikkeling,
Optie 2 – het creëren van een online cursus voor studenten, tegen een bepaalde prijs (een eenmalige opbrengst), waarmee ze hun kennis kunnen uitbreiden en zich overal en altijd kunnen ontwikkelen (gemak en flexibiliteit),
Optie 3 – het creëren van een nieuwsbrief voor specialisten in een bepaalde sector, die beschikbaar zal zijn na aankoop van een abonnement, met als doel gespecialiseerde kennis te verspreiden.
De morfologische analyse is het waard om in je bedrijfsmodel te testen om verschillende redenen:
Het heeft echter ook enkele beperkingen:
Zoals je gemakkelijk kunt zien, heeft de gepresenteerde methode zijn nadelen die je kunnen ontmoedigen om het te gebruiken. Een gebrek aan gestandaardiseerde parameters beïnvloedt de nauwkeurigheid van de getrokken conclusies en kan leiden tot onnodige kosten.
Het is echter de moeite waard op te merken dat het een geweldige manier is om creativiteit te ontwikkelen en naar niet-voor de hand liggende oplossingen te zoeken, wat een uiterst waardevolle vaardigheid is in het bedrijfsbeheer. Om deze reden kun je het combineren met andere analytische technieken, bijvoorbeeld bij het beoordelen van de financiële positie van een bedrijf met behulp van een ratio-analyse.
Lees ook: Wat is een aanbodschok? 2 belangrijke soorten aanbodschokken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…