Categories: BlogZakelijk

Morfoanalytische analyse als een creatieve probleemoplossingsmethode

Ben je van plan om een nieuw product of dienst te lanceren, maar heb je geen idee wat je consumenten precies zou kunnen aanbieden? De remedie hier kan een morfologische analyse zijn die je helpt om unieke oplossingen te bedenken en de winst in je bedrijf te verhogen! Lees verder om meer te ontdekken.

Morfologische analyse – inhoudsopgave:

  1. Wat is morfologische analyse?
  2. De basisprincipes van morfologische analyse
  3. Morfologische analyse in het bedrijfsleven
  4. Morfologische analyse in 4 stappen
  5. De voor- en nadelen van morfologische analyse
  6. Samenvatting

Wat is morfologische analyse?

In eerste instantie werd de morfologische analyse ontwikkeld door Fritz Zwicky gebruikt voor onderzoek in de astrofysica, maar later vond het brede toepassing in andere wetenschappelijke gebieden – ook in het bedrijfsleven. Het is een methode om mogelijke oplossingen voor complexe problemen te verkennen.

Het stelt je in staat om creatieve ideeën te zoeken bij het ontwikkelen van strategieën, het lanceren van nieuwe producten, het optimaliseren van processen, enz.

De basisprincipes van morfologische analyse

Voordat je de betreffende analyse toepast, is het de moeite waard om de volgende aannames in gedachten te houden die voortkomen uit deze techniek:

  • Elk probleem heeft veel aspecten die afzonderlijk moeten worden overwogen.
  • De resultaten van de analyse worden numeriek gepresenteerd.
  • De verkregen oplossingen zijn gebaseerd op subjectieve evaluatie.

Morfologische analyse in het bedrijfsleven

Wanneer kun je deze methode gebruiken? Er zijn verschillende opties:

  • het creëren van een nieuw product of dienst,
  • het leren kennen van de behoeften van je klanten,
  • het vinden van een markt niche,
  • het elimineren van ineffectieve oplossingen,
  • een grondige analyse,
  • brainstormen,
  • crowdsourcing.

Morfologische analyse in 4 stappen

Het hele proces kan in de volgende 4 stappen worden uitgevoerd:

Beschrijf het probleem

digitaal product te creëren met waardevolle informatie en tips uit de branche waarin je gespecialiseerd bent. Je moet echter enkele beslissingen nemen over wat voor soort product het moet zijn, voor welk doelpubliek, enz.

Identificeer categorieën

Wat voor soort product zou je willen aanbieden? Wie is je doelgroep? Welk verdienmodel kies je? Wat zijn de unieke kenmerken van je product en wat is je merkboodschap?

Kies variabelen

Om dit te doen, kun je inspiratie opdoen uit de strategieën van je concurrenten en online bronnen of een brainstormsessie met je team houden. Uiteindelijk moet je een paar variabelen kiezen voor elke categorie. Bijvoorbeeld, enkele digitale producten die je kunt aanbieden – een ebook, een podcast, een online cursus of een nieuwsbrief. Doe hetzelfde voor de andere categorieën.

Om je verdere analyse te vergemakkelijken, presenteer je de informatie die je tot nu toe hebt verzameld met behulp van een morfologische tabel (ook bekend als de Zwicky-box).

Combineer oplossingen

In deze fase kun je beginnen met het kiezen van je opties om je doel te bereiken. Je kunt oplossingen vrij combineren. Niet elk resultaat dat je ontvangt zal waardevol blijken, maar er is een goede kans dat je enkele van de ideeën die je krijgt kunt gebruiken. Bijvoorbeeld:

Optie 1 – het creëren van een ebook voor beginnende freelancers, tegen een betaalbare prijs (een eenmalige opbrengst en een aantrekkelijke prijs), dat hen zal ondersteunen in hun verdere ontwikkeling,

Optie 2 – het creëren van een online cursus voor studenten, tegen een bepaalde prijs (een eenmalige opbrengst), waarmee ze hun kennis kunnen uitbreiden en zich overal en altijd kunnen ontwikkelen (gemak en flexibiliteit),

Optie 3 – het creëren van een nieuwsbrief voor specialisten in een bepaalde sector, die beschikbaar zal zijn na aankoop van een abonnement, met als doel gespecialiseerde kennis te verspreiden.

De voor- en nadelen van morfologische analyse

De morfologische analyse is het waard om in je bedrijfsmodel te testen om verschillende redenen:

  • Het helpt bij het vinden van oplossingen voor complexe problemen.
  • Het biedt meerdere manieren van handelen.
  • Het moedigt samenwerking aan en verbetert de communicatie – alle leden van een bepaald team moeten deelnemen aan het proces om toegang te hebben tot zoveel mogelijk ideeën.
  • Het kan helpen bij de strategische analyse van het bedrijf.

Het heeft echter ook enkele beperkingen:

  • Het is het resultaat van de subjectieve beoordeling, wat het risico met zich meebrengt van het trekken van verkeerde conclusies.
  • Het verkrijgen van veel mogelijke oplossingen kan leiden tot chaos, en het kiezen van de juiste zal moeilijker zijn.
  • Er is geen systematische manier om variabelen te combineren, wat het ook moeilijk maakt om een objectieve zakelijke beslissing te nemen.
  • Samenvatting

    Zoals je gemakkelijk kunt zien, heeft de gepresenteerde methode zijn nadelen die je kunnen ontmoedigen om het te gebruiken. Een gebrek aan gestandaardiseerde parameters beïnvloedt de nauwkeurigheid van de getrokken conclusies en kan leiden tot onnodige kosten.

    Het is echter de moeite waard op te merken dat het een geweldige manier is om creativiteit te ontwikkelen en naar niet-voor de hand liggende oplossingen te zoeken, wat een uiterst waardevolle vaardigheid is in het bedrijfsbeheer. Om deze reden kun je het combineren met andere analytische technieken, bijvoorbeeld bij het beoordelen van de financiële positie van een bedrijf met behulp van een ratio-analyse.

    Lees ook: Wat is een aanbodschok? 2 belangrijke soorten aanbodschokken.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    Share
    Published by
    Andy Nichols

    Recent Posts

    Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

    Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

    58 minutes ago

    Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

    Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

    3 hours ago

    Hoe vind je een copywriter?

    Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

    4 hours ago

    Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

    Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

    6 hours ago

    Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

    Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

    7 hours ago

    Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

    Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

    9 hours ago