Aan het einde van vorig jaar was er veel discussie binnen HR over een nieuwe trend op de arbeidsmarkt, die werd beschreven als “quiet quitting”. Dit fenomeen verwees naar een bewuste terugtrekking uit het werk in een gebied dat verder gaat dan de standaardtaken die in het arbeidscontract zijn vermeld en beschreef voornamelijk het gedrag van jonge fulltime werknemers die zijn geclassificeerd als onderdeel van de zogenaamde Generatie Z. Dit is inderdaad het geval, zoals bevestigd door een studie die in de Verenigde Staten is uitgevoerd. Vandaag zullen we bekijken of de betrokkenheid van werknemers daadwerkelijk afneemt en we zullen proberen uit te leggen waardoor dit kan komen. We wijzen ook op de beste tactieken die HR kan implementeren om dit probleem te minimaliseren.

Afname van de betrokkenheid van werknemers – inhoudsopgave:

  1. Betrokkenheid van werknemers vs. enquête resultaten
  2. Waarom neemt de betrokkenheid van werknemers af?
  3. Hoe zorg je voor de betrokkenheid van werknemers?
  4. Betrokkenheid van werknemers – samenvatting

Betrokkenheid van werknemers vs. enquête resultaten

Het Gallup Instituut, een van de meest erkende opiniepeilingsbureaus ter wereld, was de eerste die alarm sloeg over het onderwerp betrokkenheid van werknemers, en heeft onlangs een samenvatting vrijgegeven van zijn enquête in de VS in 2022 (die elk kwartaal wordt herhaald op een steekproef van 15.000 mensen). De enquête toonde aan dat voor het eerst in meer dan een decennium het percentage betrokkenheid op het werk is afgenomen. Momenteel heeft slechts 32% van de fulltime en parttime werknemers in dit opzicht positief gereageerd, vergeleken met 34% in 2021 en 36% in 2020. Als onderdeel van de enquête werd de betrokkenheid van werknemers beoordeeld aan de hand van elementen zoals:

  • duidelijkheid van verwachtingen,
  • relatie tot de missie of het doel van het bedrijf,
  • leer- en ontwikkelingsmogelijkheden,
  • de mogelijkheid om het beste uit zichzelf te halen,
  • gevoel van interesse en zorg van de werkgever.

Waarom neemt de betrokkenheid van werknemers af?

Hoewel de daling relatief klein lijkt, kan het toch zorgwekkend zijn voor professionals en hen doen afvragen wat de redenen erachter zijn. Toch kunnen ze zeker voortkomen uit een generatieverschuiving die verband houdt met het feit dat de huidige jongeren die de arbeidsmarkt betreden of er slechts enkele jaren op zitten, niet de hoogste prioriteit geven aan het deel uitmaken van een organisatie en werken voor het succes ervan. Ze geloven dat het veel belangrijker is om de kans te krijgen om zich te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden te leren en een gezonde werk-privébalans te behouden.

Aan de andere kant kan ook worden betoogd dat de COVID-19-pandemie de manier waarop mensen denken over wat het belangrijkst is in het leven heeft veranderd – werknemers hechten nu meer waarde aan hun gezondheid en fysieke of mentale welzijn, wat invloed kan hebben op de zichtbare en bestudeerde betrokkenheid bij het werk.

Hoe zorg je voor de betrokkenheid van werknemers?

Het is echter niet zo dat organisaties – vooral HR-afdelingen – geen middelen hebben om positief invloed uit te oefenen op hoe werknemers zich voelen over het bedrijf en hun benadering van hun taken. Hier zijn enkele van de meest populaire technieken die kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren.

  1. Zorg voor duidelijke en transparante doelen – de doelen van de organisatie moeten duidelijk en begrijpelijk zijn voor elke persoon, en tegelijkertijd consistent met de individuele doelen die voor hem of haar zijn gesteld (begrip van de missie, visie en ontwikkelingsstrategie van het bedrijf is cruciaal op dit gebied).
  2. Stimuleer de professionele ontwikkeling van werknemers – HR moet mogelijkheden bieden voor werknemers om continu hun vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren via training, mentorprogramma’s of ondersteuning bij het verwerven van nieuwe vaardigheden (dit is hoe een werknemer zich gewaardeerd voelt en nieuwe vaardigheden helpen hen beter te presteren)
  3. Voer regelmatig feedbackgesprekken – periodiek gehouden gesprekken zijn de beste manier om hun behoeften, meningen en suggesties over het werk in de organisatie te achterhalen, en zo het individuele niveau van betrokkenheid te onderzoeken.
  4. Bouw de juiste organisatiecultuur op – het is de verantwoordelijkheid van de HR-afdeling om ervoor te zorgen dat de organisatie een vriendelijke sfeer heeft en dat elke werknemer zich comfortabel voelt op zijn of haar werkplek.
  5. Implementeer op maat gemaakte voordelen om de motivatie te verhogen – in dit opzicht kan HR kiezen voor klassieke oplossingen (bijv. sportkaart, ziektekostenverzekering, medisch pakket, opleidingssubsidies) of inzetten op meer niet-standaard opties (bijv. extra verlofdagen, wellnessprogramma’s, enz.).
  6. Organiseer evenementen en team-building bijeenkomsten – regelmatig herhaalde team-building bijeenkomsten en bedrijfs evenementen bieden de mogelijkheid om de samenwerking tussen individuen te verbeteren, wat invloed heeft op de uitvoering van dagelijkse taken.
  7. Stimuleer de werk-privébalans – flexibele uren en locaties, de mogelijkheid om parttime te werken wanneer nodig, een houding van begrip in geval van moeilijke situaties, en het mogelijk maken van hybride of remote werk volgens de verwachtingen van elke persoon zijn slechts voorbeelden van elementen waardoor HR ervoor zorgt dat werknemers hun werk-privébalans kunnen behouden.
Betrokkenheid van werknemers

Betrokkenheid van werknemers – samenvatting

Veranderingen op de arbeidsmarkt als gevolg van de gevolgen van de COVID-19-pandemie, een nieuwe generatie van zakendoen of deel uitmaken ervan, grotere bezorgdheid voor fysieke en mentale gezondheid – al deze elementen konden niet anders dan invloed hebben op de betrokkenheid van werknemers bij hun taken. De HR-afdeling moet zich bewust zijn van dergelijke trends of tendensen op de markt en proberen alarmerende signalen onder werknemers op te merken. Zeker, regelmatige anonieme tevredenheidsonderzoeken zullen in dit opzicht nuttig zijn, omdat ze helpen om gebieden te onderzoeken die ondersteuning nodig hebben binnen elk team of elke afdeling. Dan weet je welke maatregelen – zoals de technieken die we vandaag hebben genoemd – een positieve verandering in het gedrag van individuen in jouw team zullen waarborgen.

Lees ook: Hoe kan HRIS-software helpen de betrokkenheid van werknemers op het werk te vergroten?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →