Wereldwijde leiderschapstrends zijn het belangrijkste stuk kennis dat elke goede leider moet kennen. Leiderschap is een brede categorie, voornamelijk omdat het verbonden is met veel werkprocessen binnen de organisatie. Om deze reden is het moeilijk om alle trends die enige betekenis hebben kort te presenteren, maar toch kunnen sommige van hen worden belicht.
Wereldwijde leiderschapstrends worden vaak geëvalueerd door leiders en experts van over de hele wereld. Er is een kans voor alle bedrijven om zich aan te sluiten bij de wereldwijde markt in een moeilijke tijd van veranderingen en verstoringen. Er zijn risico’s aan verbonden, maar het begrijpen van de toekomst, de echte zorg en aandacht zou elke leider moeten voorzien van de noodzakelijke mentale structuren die helpen om met onzekerheid om te gaan. De acties en beslissingen moeten rekening houden met geopolitiek, gezondheid en sociale rechtvaardigheid, en de ontwikkeling van technologie.
Complexe organisatiestructuren, ontwikkeld horizontaal en verticaal, zijn kenmerkend voor internationale bedrijven. Werknemers verwachten steeds vaker dat dergelijke organisatie-methoden zullen worden verlaten en vervangen door meer coöperatieve modellen. De organisatie streeft ernaar haar structuren te vervlakken om alle mogelijke kosten te verlagen – er zijn geen salarissen voor het middenmanagement te betalen en alle operationele uitgaven zijn lager. Hedendaagse leiders moeten nieuwe manieren van functioneren leren die gebaseerd zijn op partnerschap, wat vereist luisteren naar de teamleden, werknemers meer verantwoordelijkheid geven, en bredere ruimte bieden voor initiatief en mening. Vervlakking van de structuur wordt meestal gewaardeerd door jongere werknemers die de arbeidsmarkt betreden.
Er is een noodzaak om teams te bouwen die op afstand of in een hybride werkmodel kunnen werken. De tijden waarin administratief werk op kantoor werd uitgevoerd zijn officieel voorbij, het model dat vereist dat je van 9 tot 5 werkt is niet langer trendy. Momenteel verwachten sommige werknemers dat de regels voor tijd en plaats van werk flexibeler zullen zijn en hen een betere werk-privébalans zullen bieden. Deze trend zal de werkplek in de komende jaren vormgeven.
De leiders zullen met nieuwe uitdagingen moeten omgaan en de nieuwe leiderschapsrol moeten leren – ze zullen zich moeten aanpassen aan de werknemers die op verschillende locaties en op verschillende tijden werken. Teammanagement onder dergelijke omstandigheden is niet eenvoudig, maar het zal laten zien welke leiders de hoogste capaciteit hebben om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden van de markt.
Globalisering is een van de belangrijkste processen van de XXI eeuw die onze realiteit en wereldwijde leiderschapstrends vormgeeft. Het vermogen om het bedrijf te ontwikkelen zonder beperkt te zijn door de grenzen van één land betekent dat leiders bereid moeten zijn om om te gaan met een diversiteit aan waarden, houdingen en benaderingen op de werkplek. Internationale teams, verschillen in culturen, de implementatie van nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zijn slechts enkele elementen die een uitdaging vormen voor leiders.
De ervaring van het werken met mensen uit vele culturen, een houding van openheid zou hen moeten helpen om met alle opkomende problemen om te gaan. Met inachtneming van wereldwijde leiderschapstrends, moeten goede leiders laten zien dat diversiteit een element is dat ze erkennen, waarderen en waarderen, niet veroordelen of zich ertegen verzetten.
Jongere generaties op de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld generatie Z of post-millennials – de mensen die zijn opgegroeid in de digitale omgeving) waarderen de aanwezigheid van technologische vernieuwingen. Verschillende oplossingen en systemen die de uitvoering van specifieke taken vergemakkelijken en versnellen, vooral op basis van technologie, zullen worden toegejuicht door de jongste werknemers. Dit gedrag is een antwoord op de groeiende behoefte aan de ontwikkeling van aanpassingsvermogen en een leercultuur die noodzakelijk is in dynamisch veranderende tijden – de sleutelkwestie voor elke leider die zijn team wil laten groeien. Technologische vooruitgang is de manier om de concurrentiekracht van het bedrijf op te bouwen en de innovativiteit van dagelijkse activiteiten te vergroten.
Tegenwoordig, met het toenemende aantal takken en posities, worden soft skills steeds belangrijker – de vaardigheden die de natuurlijke capaciteiten en persoonlijke kenmerken van de persoon zijn. De waarde van hard skills neemt af – de kennis en ervaring zijn belangrijk, maar hun erkenning is niet de enige factor op de huidige arbeidsmarkt. Het vermogen om beide kenmerken van de werknemer te beoordelen is vereist van een nieuw type leider.
Beide kenmerken spelen een rol wanneer de loonsverhoging of promotie wordt besproken. Het is essentieel om een strategie te ontwikkelen ter ondersteuning van alle werknemers om hen te helpen hun soft skills te ontwikkelen, wat meestal moeilijker is dan hen kennis of hard skills bij te brengen. Goed ontwikkelde soft skills van de werknemer hebben invloed op de prestaties, tevredenheid en communicatie binnen de teams.
Een van de stappen om een betere teamleider te worden is de analyse van wereldwijde leiderschapstrends. Dit kan op vele manieren worden gedaan: door eigen observaties, directe, nauwe opvolging van de nieuwigheden in de industrie, luisteren naar experts of lezen over nieuwe publicaties. Dergelijke activiteiten stellen in staat om het bedrijfsleiderschap naar een hoger niveau te tillen, terwijl tegelijkertijd de werking van teamleden op de werkplek verbetert.
Lees ook: Leiderschap vs. Management – wat is het verschil tussen een leider en een manager?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…