Wat zijn de beste talentmanagementmodellen? Hoe belangrijk is het voor het bedrijf om er een te hebben? Weet je waarom talentmanagement een van de belangrijkste aspecten is van het runnen van je bedrijf? Lees het artikel om meer te ontdekken over talentmanagementpraktijken en -methoden.
De term talentmanagement werd in de jaren ’90 bedacht om de verschuiving in het personeelsbeheer naar het beheren van bekwame individuen gedurende hun hele carrière uit te drukken. Tegenwoordig is talentmanagement een enorm gebied binnen Human Resources. Het behouden en koesteren van talenten is een van de belangrijkste aspecten van het runnen van een bedrijf, omdat steeds meer professionals worden geconfronteerd met het probleem van een hoge personeelsverloop.
Talentmanagement is een benadering die bedrijven hanteren om de juiste kandidaten aan te trekken, hen te behouden en hen te helpen zich te ontwikkelen. De grootste moeilijkheid in talentmanagement is het vinden van kandidaten met de vereiste vaardigheden, capaciteiten en ervaring. De volgende moeilijkheid is het aspect van het aantrekken van die goede kandidaten om zich bij het bedrijf aan te sluiten. Het volgende doel van talentmanagement is gericht op het behouden van talent binnen de organisatie.
Talentmanagement is essentieel voor organisaties, maar het moet goed doordacht en systematisch zijn, daarom moeten er enkele goede praktijken worden gevolgd. Wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat je talentmanagement effectief is? Denk aan praktijken zoals:
Er zijn een paar voordelen van talentmanagement die helpen de werking van het bedrijf te verbeteren. Over het algemeen beïnvloedt talentmanagement enkele gebieden van de bedrijfsvoering door:
Een goed talentmanagementmodel moet verschillende benaderingen combineren en alle opgesomde gebieden van werking dekken.
Er is geen gestandaardiseerd model voor talentmanagement en elk bedrijf streeft ernaar een eigen schema te ontwikkelen. Het proces van ontwerpen kan tijdrovend zijn, maar na verloop van tijd is het alleen maar voordelig om er een te creëren en te gebruiken. De structuur van de organisatie beïnvloedt het talentmanagementmodel het meest, omdat verschillende processen een andere benadering vereisen.
Het traditionele model van talentmanagement is minder flexibel en minder dynamisch dan de hedendaagse modellen en concentreert zich op typische HR-functies zoals: personeelsplanning, werving, selectie, training, prestatiemanagement en beloningsbeheer.
Dezelfde processen krijgen verschillende namen, maar alle talentmanagement-acties zijn vergelijkbaar in verschillende soorten modellen. We moeten verwachten dat er een deel van planning moet zijn, gevolgd door een fase van werving (of aantrekken), die gevolgd wordt door het selectieproces, daarna is er ontwikkeling, behoud en overgang (of pensioenregeling). De meeste modellen die door bedrijven worden gebruikt, tonen een variatie van het traditionele model.
De nieuwe modellen van talentmanagement maken gebruik van nieuwe technologieën in de vorm van online talentmanagementplatforms. Het programma moet alle processen en fasen dekken die kunnen optreden in verband met talentmanagement. Sommige digitale tools beschikken over functionaliteiten van kern Human Resources Management zoals: salarisadministratie en facturering, andere concentreren zich op innovatieve ideeën en bieden leer- en feedbackcomponenten.
Gewoonlijk zijn die applicaties multifunctionele, volledig geïntegreerde wervingsplatforms die bieden: beheer van de relatie met de kandidaat, slimme sourcing, interviewbeheer, tracking van sollicitanten, analytics, statistieken, onboardingmodule en Learning Management System-module.
Aangezien er tot nu toe zoveel talentmanagementmodellen zijn, is er geen behoefte om ze hier in detail te bespreken – ze zijn niet langer van toepassing op de nieuwste trends op de arbeidsmarkt. Bedrijfseigenaren moeten omgaan met de digitale revolutie en de verandering in verwachtingen van jongere generaties. Generatie Z (1995 – 2009) en Millennials (1996 – 1981) hebben in vergelijking met Generatie X (1965-1980) en Baby Boomers (1946 – 1964) een hoger percentage in het prioriteren van: de missie van het bedrijf, kwaliteitscultuur en training die beschikbaar is voor de werknemers. Om met jongere generaties om te gaan, moeten nieuwe benaderingen van talentmanagement worden ontwikkeld.
Talentmanagementmodellen evolueren dynamisch, maar er zijn over het algemeen twee verschillende modellen: traditioneel en hedendaags. Het eerste is sterk verbonden met kern, typische HR-functies, terwijl het tweede nieuwe technologieën gebruikt voor alle processen die verband houden met het aantrekken, trainen en behouden van werknemers.
Talentmanagementmodellen moeten aanpasbaar zijn en kunnen niet voor altijd onveranderd blijven – om een goed kwaliteitsmodel voor talentmanagement te krijgen, moet het bedrijf het regelmatig controleren en verbeteren. Hedendaagse bedrijven moeten omgaan met veel veranderingen op de arbeidsmarkt: jongere werknemers hebben specifieke verwachtingen, terwijl technologie nieuwe kansen biedt, waardoor talentmanagement het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering is geworden.
Lees ook: Een link tussen diversiteitsmanagement en gelijke werkgelegenheid in de werkomgeving
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…