Wat zijn focusgroepen in de context van gebruikservaringsonderzoek? Lees dit artikel om vertrouwd te raken met deze onderzoeksmethode, zie de voor- en nadelen, weet wanneer je het moet gebruiken en begrijp de rol van de moderator bij het uitvoeren van focusonderzoek.
Een focusgroep is een gemodereerd gesprek van 1 of 2 uur met een groep van 5 tot 10 deelnemers, waarin de moderator de deelnemers vragen stelt over een bepaald onderzocht onderwerp. Het is een nuttig hulpmiddel om meer te leren over de attitudes, overtuigingen en reacties van gebruikers op het product. Focusgroepen kunnen soms effectiever blijken dan 1:1 onderzoeksmethoden zoals individuele diepte-interviews. Er is echter een risico dat de deelnemers elkaar beïnvloeden of bang zijn om hun gevoelens en gedachten in een forum te delen.
Het is een goede manier om informatie te verkrijgen die deelnemers niet echt willen delen tijdens een individueel interview of enquête. In een kleine groep van gelijken voelen veel mensen zich comfortabeler om te praten en zichzelf uit te drukken, zelfs over moeilijke of persoonlijke onderwerpen. Interacties tussen leden van de focusgroep kunnen eerder onbekende ideeën of problemen van gebruikers onthullen.
Wanneer je besluit een focusgroep uit te voeren, is het echter belangrijk om de nadelen en valkuilen te erkennen. Allereerst verzamelen focusgroepen gegevens uit de woorden van deelnemers, niet uit hun acties. Mensen voorspellen vaak onjuist hun gedrag of kleuren hun ervaringen van de toekomst. Dit leidt tot een kloof tussen de uitgesproken houding en het werkelijke gedrag, die nog verder kan groeien door groepsdruk.
Focusgroepen leiden ook tot wat bekend staat als “groupthink.” Dit betekent dat groepsdynamiek de percepties en besluitvorming van een individu kan beïnvloeden, wat resulteert in onbewuste ondergeschiktheid aan de meningen van de hele groep.
Een ander belangrijk nadeel is dat meer dominante persoonlijkheden de andere deelnemers in de studie kunnen overschaduwen. In een groepsomgeving kunnen extraverte of sterke tegenstanders van een bepaalde oplossing gemakkelijk het hele gesprek overnemen. Een of twee invloedrijke en overtuigende deelnemers controleren vaak de discussie, waardoor de gedachten en meningen van anderen worden beïnvloed. In een focusgroep kunnen de stemmen van stillere, minder open-minded mensen ongehoord en over het hoofd gezien blijven. Als UX-onderzoeker moet je je er ook van bewust zijn dat het succes van een focusgroep grotendeels afhangt van de moderator. Effectieve moderatie van een focusgroep vereist vaardigheid en ervaring.
Ondanks de vele genoemde nadelen kan focusgroepsonderzoek nuttig blijken. De dynamiek van focusgroepen is een geweldige manier om meer te leren over de percepties van onze gebruikers, aangezien groepsdiscussies dingen kunnen onthullen die een individueel interview niet zal detecteren. Het is de moeite waard om deze onderzoeksmethode te overwegen om onderzoeksvragen heel vroeg in een project te verduidelijken, dat wil zeggen wanneer we willen ontdekken hoe mensen in een groep over een probleem/product/ervaring praten, of wanneer we de meningen, attitudes en voorkeuren van gebruikers willen achterhalen na het testen van een prototype.
Ter voorbereiding op het uitvoeren van een focusstudie, moet je jezelf verschillende vragen stellen:
Het definiëren van onderzoeksdoelen, zoals bij elke methode, is bijzonder belangrijk. Deze stap overslaan kan ertoe leiden dat onderzoekers focusgroepen gebruiken om antwoorden op de verkeerde vragen te vinden. Dus voordat je de tijd neemt om deelnemers te werven, en de studie te plannen en uit te voeren, zorg ervoor dat een focusgroep de juiste onderzoeksmethode is die aan je verwachtingen voldoet, je vragen beantwoordt en je helpt gedurende het ontwerpproces. Beslis of een dergelijke onderzoeksmethode je zal helpen om antwoorden te krijgen op de onderzoeksvragen die je eerder hebt gesteld.
Een andere belangrijke stap in de voorbereiding van het houden van een focusgroep is het bepalen waar de groep zal samenkomen. Als het op afstand is, creëer een speciaal platform of gebruik bestaande oplossingen. De link naar de vergadering moet vervolgens naar de deelnemers worden gestuurd met instructies voor deelname. Het is ook een goed idee om hen te vragen van tevoren te testen of de link werkt en om de camera en microfoon te controleren om later technische problemen en moeilijkheden tijdens de vergadering te voorkomen.
In het geval van een persoonlijke studie kan het bepalen van een ontmoetingsplaats al uitdagender zijn. De locatie moet aan basisvoorwaarden voldoen: gemakkelijk toegankelijk, op een betaalbare locatie, comfortabel en rustig, en groot genoeg om het geplande aantal deelnemers te huisvesten.
Bovendien moet je ervoor zorgen dat de locatie aansluit bij de deelnemers en het onderwerp van de studie. Het kan een vergaderzaal in een kantoor zijn, een collegezaal of een gemeenschappelijke ruimte in de stad. De omgeving moet natuurlijk en neutraal zijn voor de ondervraagde mensen. Controleer voordat je een definitieve keuze maakt of het gemakkelijk te bereiken is, gratis parkeerplaatsen beschikbaar heeft, toiletten en een lift en verwarming/airconditioning (afhankelijk van het seizoen). Als je mensen met een handicap werft, zorg er dan voor dat de ontmoetingsplaats vriendelijk voor hen is en is aangepast aan hun behoeften. Om een effectieve enquête uit te voeren, houd ook rekening met de omgeving – deze moet rustig en kalm zijn.
Een ander belangrijk aspect van de voorbereiding is de selectie van een moderator. Een moderator is een persoon met hoogontwikkelde communicatieve vaardigheden. Hij of zij moet ook een goede luisteraar zijn die tegelijkertijd de deelnemers controleert en de discussies weer op de rails krijgt.
De moderator moet een balans vinden tussen zelfvertrouwen en terughoudendheid om het gesprek op een bepaalde manier te faciliteren zonder de deelnemers te verstikken. Een goede moderator heeft ervaring met het afnemen van interviews, heeft een goed geheugen voor namen, kan details oppikken, is energiek en enthousiast en heeft ervaring met het onderzochte onderwerp.
Met het onderzoeksplan en de locatie gereed, is het tijd om deelnemers voor de focusgroep te werven. Zoals bij andere onderzoeksmethoden is de eerste stap in de werving het identificeren van de benodigde deelnemers – dat wil zeggen, wie zal onze onderzoeksvragen beantwoorden? Voor een discussie om nuttige inzichten te bieden, moeten de deelnemers iets gemeen hebben. Denk bij het maken van screeningsenquêtes altijd na over de criteria voor deelname aan de studie.
Hoeveel deelnemers en hoeveel focusgroepen zijn nodig om waardevolle enquête resultaten te krijgen? In theorie geldt: hoe meer groepen je hebt, hoe meer ideeën en meningen je zult verzamelen – maar dit is slechts tot op zekere hoogte waar. Hoeveel groepen je nodig hebt voor een studie hangt af van je budget, het aantal verschillende deelnemers dat je wilt opnemen en de geografische gebieden die je wilt dekken. Probeer tot 3 tot 6 groepen te werven, afhankelijk van je onderzoeksvereisten. Vergeet niet dat de groepsgrootte de groepsdynamiek beïnvloedt – als er te weinig deelnemers zijn, kan de discussie niet vorderen, terwijl met een te grote groep niet iedereen waarschijnlijk gehoord zal worden.
Focusgroepen omvatten meestal tussen de 5 en 10 deelnemers
– natuurlijk kunnen ze in speciale gevallen zo weinig als 3 deelnemers hebben. Het is echter niet aan te raden om meer dan 10 deelnemers te hebben. Zo’n grote groep kost meer tijd en vereist meer inspanning van de moderator, en er is het eerder genoemde risico dat iemand wordt uitgesloten en niet alle deelnemers worden gehoord. Vergeet ook niet om een stimulans te bieden aan de deelnemers om hen te bedanken voor hun tijd en hulp bij de studie.Na het oplossen van technische problemen en de planningsfase, kunnen we doorgaan naar de onderzoeksessie. We hebben enkele tips voorbereid – die goede praktijken zijn voor het modereren van een focusgroep.
Focusgroepen zijn een interessante (en zelden gebruikte) onderzoeksmethode die, wanneer goed uitgevoerd, waardevolle gegevens kan opleveren. Vergeet echter niet dat het meningen onderzoekt – geen gedragingen. Voordat je deze methode kiest, zorg ervoor dat het iets is dat je nodig hebt en dat je product zal helpen. Als je besluit een focusgroep uit te voeren, zorg er dan voor dat je je goed voorbereidt, een goed onderzoeksplan opstelt, een geschikte locatie vindt en een ervaren moderator selecteert – goede voorbereiding voor de enquête is al het halve werk.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…