Lees ons artikel en ontdek enkele interessante feiten over etnografisch onderzoek in UX. Hierin beschrijven we wat etnografie en etnografisch onderzoek in het algemeen is, schetsen we de voordelen van het toepassen van deze methode en geven we advies over hoe je je het beste kunt voorbereiden op veldonderzoek.
Elke UX-onderzoeker weet dat wat mensen doen en wat mensen zeggen vaak twee volkomen verschillende dingen zijn. Daarom is het gemakkelijk om de weg kwijt te raken bij het vergelijken van gedragingen met hun beschrijvingen en verklaringen. De herinneringen van deelnemers aan enquêtes zijn vaak inconsistent met de opnames van de bijeenkomst, bijvoorbeeld. De motivaties die een bepaald gedrag aandrijven, zijn ook niet altijd duidelijk voor onderzoekers. Dit is grotendeels de reden waarom etnografie is ontstaan.
Etnografie is een type veldonderzoek waarbij onderzoekers mensen in hun natuurlijke omgeving observeren om een holistisch, contextueel begrip van hun behoeften te krijgen. In tegenstelling tot andere soorten veldonderzoek vereist etnografie dat de onderzoekers zich echt “onderdompelen” in de bestudeerde omgeving. In deze methode kan de onderzoeker zelfs bevriend raken met de onderwerpen en sociaal samenwerken gedurende de studie. Dit is vooral handig wanneer de natuurlijke of vertrouwde omgeving van de onderzoeker aanzienlijk verschilt van de omgeving die hij of zij heeft gekozen om te bestuderen.
Hoewel etnografie zijn wortels heeft in de antropologie, zijn etnografische methoden aangepast voor onderzoek met gebruikers in UX. In de context van UX-onderzoek is het een etnografie die ook wel digitale antropologie, veldonderzoek of contextueel onderzoek wordt genoemd. Etnografisch UX-onderzoek onthult de inzichten van gebruikers, waardoor ze kunnen worden geobserveerd in de context van echte technische en sociale omgevingen.
Een van de meest voor de hand liggende voordelen van etnografisch onderzoek is simpelweg het observeren van gebruikers in hun natuurlijke omgeving. De etnografische benadering van onderzoek in UX houdt zich bezig met hoe mensen zich verhouden tot technologie in hun natuurlijke omgeving. Door middel van etnografie kunnen ontwerpers een diepgaand begrip krijgen van het dagelijks leven van hun potentiële gebruikers en hun natuurlijke neigingen en gedrags patronen.
Een belangrijk voordeel van etnografisch onderzoek is de duur – etnografisch onderzoek is continu en duurt een bepaalde periode. In vergelijking, met een enquête, interview of zelfs een focusgroep kunnen gebruikersinzichten slechts één keer worden gebruikt.
Etnografisch onderzoek biedt ook context. Etnografie stelt onderzoekers in staat om de situaties en omstandigheden te observeren waarin een product echt van toepassing zal zijn. Sommige omstandigheden zijn cruciaal (bijv. hoe snel kunnen gebruikers een paraplu pakken en openen als het begint te regenen?) – maar er zijn ook minder opvallende aspecten die verdere informatie kunnen bieden (bijv. op welk moment reiken gebruikers naar de paraplu – na de eerste donder of ervoor? Op welk moment tussen mist en stortbui schakelen mensen van capuchon naar paraplu? enz.).
Door middel van etnografisch onderzoek leren de onderzoekers hun eindgebruikers goed kennen. Door hun doelgroep te observeren en inzichten te ontwikkelen op basis van gedrag in de echte wereld, kunnen de onderzoeker en UX-ontwerper een product creëren dat beter aansluit bij de behoeften van toekomstige gebruikers.
Het laatste grote voordeel van etnografie is het begrijpen van problemen, hiaten en het verkennen van kansen. Etnografisch onderzoek maakt gebruik van het sociale aspect van productontwerp, waardoor de uitdagingen die mensen tegenkomen bij het interactie met een product in zijn natuurlijke omgeving worden onthuld. Onderzoekers observeren gedrags aanwijzingen om te ontdekken waar technologie kan helpen (of waar het kan belemmeren) en stellen zo beter, effectiever productontwerp mogelijk.
Er zijn twee hoofd fasen in het uitvoeren van een etnografische veldstudie – er is de voorbereidingsperiode en het deel dat al gericht is op onderzoek met gebruikers (deelnemers). Hoewel een veldstudie potentieel open-ended is – zoals elke andere wetenschappelijke studie – vereist het nog steeds planning om een goede logistiek te waarborgen. Voordat je met de studie begint, is het de moeite waard om een paar vragen te beantwoorden:
Voorbereiden op een enquête is een bijzonder belangrijke stap, omdat sommige locaties bijvoorbeeld voorafgaande voorbereiding of toestemming kunnen vereisen. Soms moet je ook van tevoren het netwerk van noodzakelijke contacten vaststellen dat je nodig hebt om soepel te functioneren in de gekozen setting. Daarnaast moet je mogelijk mensen betrekken die niet alleen deelnemers zijn – zoals aanvullende onderzoekers, interne belanghebbenden, ouders of leraren in het geval van onderzoek met kinderen. Vergeet niet om deze mensen zo vroeg mogelijk te betrekken om onaangename situaties te voorkomen.
Er zijn veel onderzoeks methoden die behoren tot veldonderzoek. Ze komen in drie categorieën: directe observatie, actieve observatie (actieve deelname) en interviews – maar dezelfde studie kan methoden uit meerdere categorieën bevatten.
Directe observatie betekent simpelweg iemand (of een groep mensen) observeren om te zien hoe ze zich in een bepaalde situatie gedragen en waarom. Idealiter maakt de onderzoeksdeelnemer zich geen zorgen dat je hem of haar observeert en gedraagt hij of zij zich precies zoals als je er niet bent. Onder bepaalde omstandigheden kun je je ook verstoppen. Bijvoorbeeld – soms observeren onderzoekers shoppers in winkelcentra of souvenirwinkels en niemand van hen weet dat ze worden geobserveerd. Deze vorm van observatie heeft echter zowel ethische als praktische beperkingen. In de meeste gevallen moet je je aanwezigheid aan de deelnemers uitleggen en hopen dat ze zich gewoon natuurlijk gedragen.
Gegevensregistratie kan de vorm aannemen van vrije notities, het gebruik van kant-en-klare protocollen en gegevensbladen, of audiovisuele opname (aangevuld met de notities van de onderzoeker). Directe observatie kan een onafhankelijk onderzoek zijn, maar is ook een geweldige manier om de informatie te verzamelen die nodig is om latere onderzoeksfasen te structureren. Actieve observatie is een vorm van onderzoek waarin de onderzoeker op een bepaalde manier zich bij de deelnemer voegt. Gegevensregistratie gebeurt meestal door middel van veldnotities of dagboekinvoer geschreven tijdens pauzes van observatie.
Het werven van de juiste deelnemers voor UX-onderzoek is een van de belangrijkste en moeilijkste stappen van elk type onderzoek – etnografisch onderzoek is daarop geen uitzondering. Net als bij de werving voor andere kwalitatieve onderzoeksmethoden, omvat de werving van gebruikers voor etnografisch onderzoek:
Bij het werven is het ook standaard om te onthouden om incentives voor de studie te bieden en ook formele zaken – zoals het verzamelen van toestemming van deelnemers.
Etnografisch onderzoek hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn, noch hoeft het zeer gespecialiseerde onderzoekers te omvatten. Het belangrijkste deel van een veldstudie is om naar mensen toe te gaan en met hen te praten in hun natuurlijke omgeving terwijl ze omgaan met het bestudeerde product. Begrijp hun gedrag en motivaties. Dit stelt je in staat om betere, intuïtievere producten te creëren, maar ook om simpelweg je gebruikers beter te leren kennen – iets dat in de toekomst zeker van pas zal komen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…