Ken je een UX-onderzoeks methode genaamd card sorting? Vandaag vertellen we je hoe card sorting handig kan zijn voor onderzoekers en ontwerpers van gebruikerservaring. We zullen ook de voor- en nadelen van card sorting laten zien, een voorbeeld demonstreren, evenals de verschillende types en hun kenmerken presenteren.
Card sorting is een onderzoeks methode waarin deelnemers onderwerpen groeperen op een manier die logisch voor hen is. Typisch voeren UX-onderzoekers card sorting uit door onderwerpen op individuele kaarten te schrijven, gebruikers te vragen gerelateerde onderwerpen in groepen te sorteren en vervolgens elke groep een naam te geven (of deze aan een categorie toe te wijzen). Card sorting biedt inzicht in het denkproces van een gebruiker, hoe het werkt of hoe zij denken dat het zou moeten werken. Deze onderzoeksmethode helpt UX-onderzoekers en ontwerpers een informatiearchitectuur te formuleren die intuïtiever is voor de gebruiker en gemakkelijk te navigeren.
Zoals bij elke andere onderzoeksmethode – card sorting is niet perfect, het heeft voor- en nadelen die het waard zijn om in gedachten te houden. Een van de belangrijkste voordelen is de eenvoud – card sorting is een eenvoudige oefening, relatief gemakkelijk voor onderzoekers om te organiseren, en gemakkelijk voor deelnemers om te begrijpen.
De methode is ook relatief goedkoop – of het nu een desktopstudie is (bijv. met gekleurde post-its) of uitgevoerd met online tools, de kosten voor het uitvoeren ervan zijn meestal laag. Card sorting is ook zeer efficiënt, omdat het in een korte tijd voldoende nuttige gegevens oplevert. Het laatste grote voordeel dat we willen noemen is dat de methode is gebaseerd op nauwkeurige inzichten van onze daadwerkelijke gebruikers.
Aan de andere kant kan card sorting inconsistente gegevens opleveren – de verkregen resultaten kunnen sterk variëren van de ene deelnemer tot de andere. Het heeft ook enkele beperkingen – door te focussen op labels en categorisatie, biedt het geen feedback over hoe gebruikers de daadwerkelijke inhoud waarnemen of hoe deze zich verhoudt tot de daadwerkelijke taken die ze uitvoeren. Het is ook belangrijk om te onthouden dat het analyseren van de resultaten van deze enquête tijdrovend is. Terwijl gebruikers snel door de kaarten sorteren, kost het analyseren van de gegevens veel meer tijd.
Om card sorting uit te voeren, moet je beginnen met het selecteren van een set onderwerpen/woorden die gegroepeerd moeten worden. Deze set moet tussen de 40 en 80 items bevatten, en elk item moet op een aparte kaart worden geschreven. Probeer onderwerpen te vermijden die dezelfde woorden bevatten – anders kunnen deelnemers de neiging hebben om deze items onbewust in één groep te combineren. Jouw taak is om de kaarten (onderwerpen) te combineren in groepen die logisch voor jou zijn. Begin met het schudden van de kaarten en geef ze aan de deelnemers. Vraag hen om de kaarten één voor één te bekijken en ze in groepen te combineren. Sommige groepen kunnen groot zijn, andere klein.
Als de deelnemers twijfelen over een kaart of niet weten wat het betekent, kun je deze apart leggen of mogelijk later terugkomen. Laat ze weten dat ze van gedachten kunnen veranderen tijdens hun werk – ze kunnen bijvoorbeeld kaarten van de ene stapel naar de andere verplaatsen, twee stapels combineren tot één grotere, of een stapel in verschillende nieuwe splitsen. In de volgende stap geeft de gebruiker de groepen namen.
Na het verdelen van de onderwerpkaarten in groepen, vraag je de aanwezigen om hun voorgestelde namen voor de groepen op te schrijven. Dit geeft je enkele ideeën voor navigatiecategorieën, maar houd er rekening mee dat dit slechts richtlijnen voor jou als ontwerper zijn – verwacht niet dat deelnemers definitieve categorienamen voor de site creëren.
Na het verdelen van de kaarten en het benoemen van de groepen, kun je (maar hoeft niet) de deelnemers vragen om uit te leggen waarom ze de groepen op die manier hebben gemaakt en genoemd. Vraag of er items waren die bijzonder moeilijk te categoriseren waren, of er items waren die in meer dan één groep pasten, en wat ze denken over items die niet zijn gesorteerd.
Als je geïnteresseerd bent in het leren van meer over de redenering van gebruikers, kun je ze ook vragen om “hardop te denken” tijdens de enquête. Dit zal gedetailleerde informatie opleveren, maar vereist ook meer tijd voor analyse. Vergeet niet dat je je onderwerpen kunt vragen om indien nodig praktischere groepsgroottes te creëren. Je moet ze tijdens het initiële sorteren niets opleggen, maar na de eerste samenvatting kun je bijvoorbeeld voorstellen om één grote groep in verschillende kleinere te splitsen.
Herhaal card sorting met ongeveer 15-20 onderwerpen. Dit is een adequaat aantal deelnemers om patronen in het denkproces van gebruikers te detecteren.
Wanneer de enquête is voltooid en alle gegevens zijn verzameld, is het tijd om deze te analyseren. Zoek naar gemeenschappelijke groeperingen, categorie- of themanamen, en items die vaak werden gecombineerd. Als je opmerkt dat sommige items vaak apart werden gelegd, bepaal dan of dit te wijten is aan onduidelijke kaartnamen of inhoud die niet gerelateerd leek aan de andere thema’s. Card sorting zal je helpen begrijpen welk organisatiesysteem het meest effectief zal zijn voor jouw gebruikers.
Belangrijke verschillen in card sorting zijn of gebruikers hun categorienamen kunnen creëren of dat deze hen worden opgelegd; of een moderator de sessie leidt of het een ongemodereerde enquête is; en of de enquête op papier of met een online tool wordt uitgevoerd. Elk type heeft natuurlijk bepaalde voor- en nadelen.
Open card sorting is de meest voorkomende variant van deze studie (het is de gang van zaken van klassiek open card sorting die we in de vorige subsectie hebben beschreven – “hoe card sorting uit te voeren?”). Bij open card sorting zijn gebruikers vrij om hun namen aan de groepen toe te wijzen – stapels kaarten die ze een moment eerder hebben gerangschikt.
Gesloten card sorting is een variant waarin gebruikers een vooraf bepaalde set categorienamen krijgen en worden gevraagd om individuele kaarten in deze vooraf bepaalde categorieën te organiseren. Gesloten card sorting onthult niet hoe gebruikers een set onderwerpen waarnemen en groeperen. In plaats daarvan wordt het gebruikt om te beoordelen of de bestaande categoriebouw logisch aansluit bij de inhoud vanuit het perspectief van de gebruiker. Een kritiek op gesloten card sorting is dat het alleen de mogelijkheid van gebruikers test om inhoud aan de juiste categorie te koppelen – wat voor gebruikers meer kan lijken op het oplossen van een puzzel dan op het natuurlijk koppelen van inhoud aan categorieën. Hierdoor weerspiegelt de methode niet de natuurlijke manier waarop gebruikers door inhoud bladeren.
De tweede indeling is tussen gemodereerd en ongemodereerd card sorting. Gemodereerd card sorting omvat de samenvatting die hierboven is beschreven en hardop denken tijdens het sorteren – dus tijdens de enquête Het opnemen van deze stap tijdens de enquête is een geweldige manier om kwalitatieve inzichten te krijgen in de redenering van gebruikers voor hun groepering. Indien nodig kun je aanvullende vragen stellen en informeren naar specifieke kaarten om hun denkprocessen beter te begrijpen.
Ongemodereerd sorteren, aan de andere kant, betrekt gebruikers die kaarten zelf in groepen toewijzen, vaak met een online tool en zonder enige interactie met de moderator. Dit is zeker sneller en goedkoper dan gemodereerd card sorting, omdat het niet vereist dat de onderzoeker met elke gebruiker individueel praat. Ongemodereerd card sorting kan daarentegen nuttig zijn als aanvulling op gemodereerde card sorting-sessies.
De laatste indeling die we willen presenteren is “papieren” card sorting versus uitvoeren met behulp van technologie. Papieren card sorting is verreweg de meest traditionele vorm van card sorting. Onderwerpen worden op fiches geschreven, en gebruikers worden gevraagd om groepen te vormen. Het grootste voordeel van papieren card sorting is dat studie deelnemers niet hoeven te leren hoe ze een tool moeten gebruiken, aangezien ze alleen de kaarten op een tafel hoeven te stapelen.
Het is een eenvoudig flexibel proces: gebruikers kunnen kaarten naar wens verplaatsen, en zelfs opnieuw beginnen indien nodig. Het is ook gemakkelijker voor mensen om een zeer groot aantal kaarten op een grote tafel te beheren dan om veel objecten op een computerscherm te beheren (dat vaak niet eens alles in één weergave kan tonen). Het nadeel van het sorteren van papieren kaarten is dat onderzoekers handmatig de keuzes van elke deelnemer moeten documenteren – waardoor de analyse potentieel lang en vervelend kan zijn.
Digitale card sorting past software of een webgebaseerde tool toe om onderwerpkaarten te simuleren die deelnemers slepen en neerzetten in geselecteerde groepen. Deze methode is over het algemeen de gemakkelijkste voor onderzoekers, omdat de software automatisch de resultaten van alle deelnemers kan analyseren en kan onthullen welke items het vaakst werden gegroepeerd, welke categorienamen gebruikers creëerden, en de waarschijnlijkheid van het koppelen van twee items. Het nadeel is dat de bruikbaarheid van de tool het succes van de sessie kan beïnvloeden – een gebrek aan technische vaardigheden of technologische problemen kan frustratie veroorzaken en zelfs voorkomen dat gebruikers precies de groepen creëren die ze willen.
Card sorting kan, afhankelijk van de behoeften van het project, dus zeer verschillende vormen aannemen. Op deze manier kan de enquête worden afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van het project en het onderzoeksteam, afhankelijk van jouw tijdbronnen, budget of vastgestelde onderzoeksdoelen en vragen. Deze methode kan een geweldige manier zijn om het denkproces van de gebruiker te verkennen en te zien of categorieën en groeperingen die logisch en ordelijk lijken voor productontwikkelaars, onderzoekers en UX-ontwerpers, even intuïtief zijn voor hun echte gebruikers.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…