Ontdek de verschillen tussen evaluatieve, generatieve en verkennende onderzoek. Met dit artikel beginnen we een nieuwe serie berichten – specifiek gerelateerd aan evaluatieve methoden in UX-onderzoek. In de volgende artikelen leer je over de voordelen en nadelen van specifieke methoden die tot deze groep onderzoek behoren. We laten je zien hoe je je kunt voorbereiden op onderzoek en delen een paar tips met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek. Vandaag richten we ons echter op evaluatieonderzoek. Lees verder om meer te leren over deze onderzoeksmethode.
Het doel van evaluatieonderzoek is om een concept of product te beoordelen en kennis te vergaren om een oplossing te verbeteren. Door evaluatieonderzoek uit te voeren als onderdeel van het UX-proces kunnen we bepalen of een product functioneert zoals bedoeld en gebieden voor ontwikkeling en verbetering identificeren. Vroeg in de ontwerpfase vindt evaluatieonderzoek vaak plaats om nieuwe of bestaande oplossingen te onderzoeken, en daarna wordt het routinematig gedaan – totdat het product zijn definitieve versie bereikt.
Generatief onderzoek (ook wel ontdekkingsonderzoek genoemd), dat we al in een eerder bericht hebben besproken, helpt ons de motivaties, problemen en gedragingen van onze gebruikers te begrijpen. Het doel is om het probleem dat we willen oplossen te definiëren en de best mogelijke oplossing te ontwerpen.
Aan de andere kant beoordeelt evaluatief onderzoek een bestaande productoplossing en helpt het UX-ontwerpers ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk, intuïtief, functioneel is en voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de gebruikers.
Zowel generatief als evaluatief onderzoek zijn zeer waardevol als besluitvormingsinstrumenten in het werk van een UX-onderzoeker en zouden gedurende het hele productplannings- en ontwerpproces moeten worden toegepast. Bij het opstellen van een onderzoeksplan, analyseer de concurrentie en bestaande oplossingen, en bepaal de doelgroep en hun behoeften. Afhankelijk van wat je zoekt en welke vragen je beantwoord wilt hebben, kun je vaststellen of je op dit moment generatief of evaluatief onderzoek moet uitvoeren. Houd echter in gedachten dat beide methoden van pas zullen komen gedurende het hele onderzoeksproces – om een verscheidenheid aan gegevens en informatie te verkrijgen.
Generatief onderzoek helpt je om gebruikers diepgaand te begrijpen en te leren over hun behoeften, wensen en uitdagingen. Evaluatieonderzoek helpt ons daarentegen te zien of de oplossingen die we hebben ontwikkeld als reactie op deze behoeften, wensen en uitdagingen effectief zijn.
In het UX-ontwerpproces is evaluatieonderzoek cruciaal omdat het ons in staat stelt onze oplossing te testen en waardevolle gebruikersinvoer te verzamelen die de UX kan verbeteren en het product kan verbeteren. De resultaten van evaluatiestudies zijn essentieel voor het beoordelen van wat al goed werkt en welke functionaliteiten nog verbetering behoeven.
Deze onderzoeksmethode moet altijd een onderdeel blijven van het ontwerpproces en verdere productontwikkeling. Door gebruikers vroeg en vaak met het product te laten interageren, leer je of de ontwikkelde oplossing geschikt is voor je doelgroep. De inzichten die je uit dit type onderzoek verwerft, kunnen een enorme impact hebben op je ontwerp. Je kunt deze gegevens aan je belanghebbenden tonen om hun steun te krijgen en je productdoelen te bereiken.
Er zijn twee soorten evaluatiestudies: summatief en formatief. Hoewel summatieve evaluaties vaak kwantitatief zijn, kunnen ze ook deel uitmaken van kwalitatief onderzoek.
Een summatieve evaluatie helpt de algehele prestaties van een project te begrijpen. Het wordt meestal aan het einde van het ontwerpproces uitgevoerd om de bruikbaarheid te evalueren of om problemen te detecteren die eerder over het hoofd zijn gezien. Het stelt het projectteam in staat om hun oplossing te vergelijken met een eerdere of met de oplossing van een concurrent. Het doel is om de uiteindelijke waarde van de verandering te bepalen.
Formatief testen daarentegen vindt vroeg in het ontwerpproces of tijdens het ontwerpproces plaats om de oplossing te testen en te verbeteren, zelfs voordat de definitieve versie is goedgekeurd. Het uitvoeren van een formatieve evaluatie maakt het mogelijk om tijdens de ontwikkeling fouten in oplossingen te testen en te identificeren en deze voortdurend aan te passen op basis van feedback van klanten.
Een deel van het UX-ontwerpproces betreft het vinden van het type evaluatie dat het beste past bij de individuele behoeften van je project, en vervolgens het bepalen van de onderzoeksmethode die je moet aanpassen. Dit kan gebruikerstests, enquêtes, A/B-testen, card sorting of focusgroepen omvatten. We zullen al deze methoden in de volgende artikelen bespreken.
De besproken evaluatiestudies zijn een zeer handige UX-onderzoeks methode. Ze stellen een onderzoeksteam in staat om voortdurend de meningen van echte gebruikers over het product te verkrijgen en indien nodig aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Het is de moeite waard om het product zowel na de beëindiging van het project als tijdens of zelfs vóór het proces te onderzoeken. Testen in elke fase van het proces stelt je in staat om een product te ontwerpen dat het beste aansluit bij de behoeften van de doelgroep en ook de obstakels te vermijden die gepaard gaan met latere fouten (die hogere kosten en vertraging in de levering van de voltooide oplossing met zich meebrengen).
Natuurlijk, zoals bij elke andere enquête, zorg voor een goede voorbereiding en planning – van het bepalen van het doel van de enquête, het definiëren van onderzoeksvragen, het analyseren van de attitudes en het gedrag van onze potentiële gebruikers tot het creëren van een persona – die de kenmerken van de ideale klant weergeeft. Een adequate voorbereiding is de sleutel tot het efficiënt uitvoeren van elk type onderzoek en het verkrijgen van waardevolle informatie die zal leiden tot een betere, meer intuïtieve en geschikte oplossing.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…