Wat is sociale commerce, weet je dat? De ontwikkeling van het internet heeft veel nieuwe mogelijkheden voor ondernemers gebracht. E-commerce is niet langer alleen verbonden met het bezit van een website of marktplaatsplatforms, het omvat ook sociale media. Sociale commerce is de nieuwe, volgende uitdrukking uit dit gebied waar we meer over moeten leren. Waar gaat het allemaal om? Waar en hoe te gebruiken? Lees het artikel om meer te ontdekken.

Wat is sociale commerce? – inhoudsopgave:

  1. Wat is sociale commerce – de definitie
  2. Voordelen en nadelen van sociale commerce
  3. Betekenen sociale commerce en sociale verkoop hetzelfde?
  4. Voorbeelden van platforms die sociale commerce ondersteunen
  5. Samenvatting

Wat is sociale commerce – de definitie

Sociale commerce is een term die de mogelijkheid beschrijft om artikelen te kopen met behulp van sociale mediaservices of sociale applicaties, gedeeltelijk of van begin tot eind. Sociale commerce omvat alle gebeurtenissen die verband houden met sociale media die de aankoopbeslissingen van klanten kunnen beïnvloeden.

Activiteiten in sociale commerce omvatten:

  • Creëren van een positief merkimago en vertrouwen in het merk opbouwen – door het creëren van interessante en waardevolle content, die de betrokkenheid van internetgebruikers kan helpen vergroten.
  • Een gemeenschap opbouwen die geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp of product – sociale media is een ideale plek om mensen samen te brengen die een gemeenschappelijke passie delen.
  • Presentatie van het assortiment van de winkel – met behulp van video’s op YouTube of reels op Instagram kan de verkoper zijn producten of diensten op een originele en interessante manier presenteren.
  • Verkorten van het aankooppad – het aanbieden van inlogmogelijkheden die kunnen worden uitgevoerd met sociale media-accountgegevens, en het creëren van links naar producten die in berichten en rapporten zijn geplaatst, verkort allemaal het aankooppad en versnelt het besluitvormingsproces.
  • Vaste contact met klanten – dit is de eigenschap van sociale media – alles gebeurt in real-time. Hierdoor kan de verkoper reageren op opmerkingen van klanten, deelnemen aan gesprekken en reageren op twijfels van potentiële klanten – alles op een doorlopende basis.

Wat is sociale commerce?

Voordelen en nadelen van sociale commerce

Er zijn veel voordelen en nadelen van sociale commerce. Onder de voordelen zijn:

  • Een specifieke groep ontvangers – het merk trekt een gemeenschap aan die geïnteresseerd is in het onderwerp.
  • Technologische mogelijkheden – bijvoorbeeld sociale login, wat de functionaliteit is die inloggen op de website mogelijk maakt met gegevens van al bestaande Google-, Facebook- of andere accounts.
  • Een enorme reikwijdte van sociale media.
  • Mogelijkheid om de resultaten van operaties te controleren.
  • Korter aankooppad – klanten kunnen producten kopen terwijl ze toegang hebben tot hun sociale media-accounts, dit verkort het aankoopproces omdat de klant niet van de ene website naar de andere hoeft te gaan, waar hij zelf zou moeten inloggen en alle formulieren zou moeten invullen.
  • Tevreden klanten kunnen de links delen en het merk aanbevelen via hun sociale media.

Nadelen van sociale commerce:

  • Frequentie van veranderingen in algoritmen die in browsers worden gebruikt – kan leiden tot een daling van de dekking en dwingt meestal de winkeleigenaren om de optimalisatietraining te herhalen.
  • Negatieve beoordelingen – de eenvoud en toegankelijkheid van sociale media moedigt internetgebruikers aan om hun meningen en opmerkingen over de producten, diensten en winkels te delen – negatieve meningen worden onder invloed van emoties geschreven.
  • De noodzaak van constante monitoring – permanente monitoring en snelle reactie kunnen het bedrijf beschermen tegen een imagocrisis.

Betekenen sociale commerce en sociale verkoop hetzelfde?

Veel mensen kunnen problemen hebben met het onderscheiden van deze twee termen. Het moet worden onthouden dat deze termen niet hetzelfde betekenen. Het belangrijkste doel van deze twee processen maakt het verschil. Het belangrijkste doel van sociale commerce is het genereren van verkopen, terwijl het doel van sociale verkoop zich richt op het opbouwen van relaties met onze potentiële klanten. Meer over sociale verkoop lees je hier.

Wat is sociale commerce?

Voorbeelden van platforms die sociale commerce ondersteunen

Voor de verkoper die besluit sociale media te gebruiken voor het adverteren van zijn producten, is er een selectie van tools beschikbaar op het internet. Laten we eens kijken naar de meest populaire daarvan:

  • Facebook
  • De verkopers kunnen hun winkels op Facebook creëren en hun assortiment presenteren. Daarnaast is er een optie voor productmarkering die aan de gegeven winkel of catalogus kan worden toegevoegd. Hierdoor kunnen gebruikers, na het klikken op een video of afbeelding, onmiddellijk het aankoopproces starten. Andere functionaliteiten die Facebook biedt op het gebied van sociale commerce zijn Marketplace-verkopen of verkoopgroepen, evenals live-uitzendingen. De nauwkeurige gids over het verkopen op Facebook is beschikbaar op onze blog.

  • Instagram
  • Er zijn veel opties op Instagram die vergelijkbaar zijn met die aangeboden door Facebook. De eigenaar van het bedrijfsprofiel kan een tabblad creëren en de “Bekijk de winkel” knop zal zichtbaar zijn op het profiel. Er is een optie om producten te markeren, niet alleen in berichten maar ook in InstaStories. Meer over verkoopmogelijkheden op Instagram in het artikel hier.

  • Pinterest
  • Pinterest is de volgende interessante website die kan worden gebruikt voor sociale commerce. Meer over Pinterest lees op onze blog. Om te kunnen verkopen met behulp van dit platform, sluit je je aan bij een programma van geverifieerde verkopers. Op deze manier krijg je toegang tot functionaliteiten zoals een speciaal label (dat informeert dat de verkoper is gecontroleerd door het Pinterest-team), koopaanbiedingen, winkelkaarten of statistieken.

  • TikTok
  • Het platform heeft een functie gelanceerd die het mogelijk maakt om producten rechtstreeks via TikTok te presenteren en te verkopen. Er zijn drie methoden om de winkelinkomsten te verhogen: door eigen live-uitzendingen te organiseren, in samenwerking met andere makers of bureaus die op het platform actief zijn, en door deel te nemen aan maandelijkse campagnes die door TikTok Shop worden georganiseerd.

Samenvatting

Wat is sociale commerce? Veel mensen zijn het erover eens dat sociale commerce verandert van een trend in een voor de hand liggend feit van het leven. De twee generaties: Millennials en Generatie Z lijken dit goed te keuren – zij vormen de grootste groep consumenten die hun aankopen via sociale media doen. Verkoper die succesvol willen zijn op de markt, moeten nadenken over het ontwikkelen van hun bedrijf en het verplaatsen van hun verkopen naar nieuwe verkoopplatforms.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →