Wat is het AIDA-model en hoe gebruik je het?

In 1898 in The Inland Printer, een van de meest beroemde tijdschriften uit de 19e eeuw, verschenen anonieme woorden in een van de kolommen die beschrijven hoe reclame werkt: “De missie van reclame is om de lezer aan te trekken zodat hij naar de advertentie kijkt en begint te lezen; vervolgens om hem te interesseren zodat hij blijft lezen; en tenslotte om hem te overtuigen zodat hij, na het lezen, het gelooft. Als een advertentie deze drie kenmerken van succes bevat, is het een succesvolle advertentie.” Deze principes, beschreven door reclame- en verkooppionier Elias St. Elmo Lewis, zijn nog steeds relevant vandaag de dag en staan bekend onder het acroniem AIDA.

Het AIDA-model – inhoudsopgave:

  1. AIDA – waar staat het voor?
  2. Hoe AIDA toe te passen
  3. AIDA-model – samenvatting

AIDA – waar staat het voor?

De gemiddelde consument doet gemiddeld 9 maanden over het beslissen om een product te kopen – het pad dat hij of zij in dit gebied volgt, wordt perfect beschreven door het AIDA-model, nu ongetwijfeld de bekendste klassieke marketingformule (vooral relevant voor contentmakers). Het beschreven acroniem, dat laat zien hoe reclame interactie heeft met de consument, komt uit het Engels:

  • Aandacht (aandacht trekken) – om merkbekendheid op te bouwen bij de ontvanger,
  • Interesse (interesse in het product) – om de voordelen van het gebruik van het product of de dienst te tonen,
  • Verlangen (verlangen opwekken) – om een emotionele verbinding tussen de klant en het product of de dienst te bieden,
  • Actie (actie stimuleren) – door de duidelijke plaatsing van de CTA om je gewenste doel te bereiken.

Deze vier elementen tonen duidelijk welke fases van het koopproces elke klant doorloopt, volgens de cognitieve (nadenken over het product), affectieve (het willen van het product) en gedrags- (het kopen van het product) niveaus. Om deze reden wordt het model ook vaak de hiërarchie-van-effecten theorie genoemd en vergeleken met een typische marketingverkoopfunnel.

Soms wordt AIDA uitgebreid met aanvullende gebieden zoals loyaliteit (wanneer een consument die eenmaal een aankoop heeft gedaan, een terugkerende klant wordt), tevredenheid (het belangrijkste element van het aankooptraject dat de kans biedt om het aanbod opnieuw te kiezen) of betrokkenheid (de zoektocht naar het verkrijgen van merkambassadeurs).

Hoe AIDA toe te passen

Het hierboven beschreven marketingmodel toont briljant aan dat de sleutel tot het aanmoedigen van een aankoop is om verschillende emoties bij de klant op te wekken – van interesse tot de wens om te bezitten. Om deze reden maken merken gebruik van het AIDA-model om te bepalen hoe ze marketingberichten moeten formuleren en verspreiden naar hun doelgroepen in elke fase van de koperreis.

Hoe moet je het AIDA-model dan implementeren in de dagelijkse marketinginspanningen van je bedrijf? Allereerst is het de moeite waard om het te benutten om verschillende soorten content te genereren – van verkoopgesprekken, blogartikelen tot social media posts (als onderdeel van een samenhangende en goed doordachte sociale media communicatiestrategie). Of je nu content op je website structureert of reclamecampagnes ontwerpt, het is de moeite waard om dit model in gedachten te houden om een soort controle uit te oefenen over de aankoopbeslissingen van je klanten. Het schema voor alle communicatie die je opzet, zou er als volgt uit moeten zien:

  1. Aandacht trekken
  2. In deze fase stelt de klant je de vraag “wat is het?” en je moet op een interessante manier antwoorden, bijvoorbeeld met een video met speciale effecten, een grappige slogan, een specifieke kop of de vorm en kleuren van de grafiek die hen doen stoppen met scrollen door de content op Facebook of Instagram. In dit gebied moet je een goed begrip hebben van de behoeften van je klant (inclusief hun motivaties en frustraties) om vanaf het begin een emotionele verbinding met hen op te bouwen.

  3. Interesse stimuleren
  4. Het bereiken van deze fase betekent dat de betreffende klant stelt “Ik vind leuk wat je aanbiedt.” – dit zal gebeuren door specifieke informatie over je merk, de voordelen die hij of zij zal behalen door ermee in contact te komen, of manieren om de emotionele band die voortdurend wordt opgebouwd, te behouden. In het volgende deel van de tekst, post of video, moet je daarom de aandacht van de potentiële klant vasthouden, gebaseerd op beschikbare gegevens, meningen van autoriteiten of bewezen resultaten van het gebruik van je aanbod. Storytelling is ideaal in deze fase.

  5. Verlangen opwekken om te bezitten
  6. “Ik wil het hebben” – dit is het effect waar je naar streeft in je marketingboodschap of verkoopactiviteit. Deze houding bij de klanten betekent dat je hen voldoende hebt overtuigd dat het product of de dienst gewoon noodzakelijk is. Nu moet je je richten op het presenteren van de uniciteit van je aanbod.

  7. Actie aanmoedigen
  8. Een CTA is een essentieel onderdeel van de meeste content die je voorbereidt – hoewel het in elk geval anders kan zijn, afhankelijk van je vastgestelde behoeften (“abonneer je op het kanaal,” “meld je aan voor de nieuwsbrief,” “download het ebook,” “koop het product”). Het geven van de motivatie om actie te ondernemen aan het einde van de tekst zal helpen om een “ik koop” of “ik gebruik” houding te triggeren.

Het creëren van marketingberichten op basis van het hierboven beschreven model is een significante vereenvoudiging van de dagelijkse werkzaamheden, die een garantie biedt – door jarenlange toepassing – dat het het gewenste effect zal hebben.

AIDA-model – samenvatting

Iedereen die dagelijks in marketing, reclame of verkoop werkt, is in aanraking gekomen met het AIDA-model en heeft het zeker in de praktijk gebracht in hun marketinginspanningen. Dit komt omdat, in de 100 jaar sinds Lewis zijn theorie bedacht, er niets in de principes van het aanmoedigen van consumenten om te kopen is veranderd. Vergeet daarom deze vier elementen van het gepresenteerde model (aandacht, interesse, verlangen, actie) niet elke keer dat je je marketing- en verkoopstrategieën opstelt.

Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

58 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

6 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

8 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

10 hours ago