Categories: BlogZakelijk

Kritieke succesfactoranalyse – De positie van het bedrijf beoordelen met behulp van CSF

In de huidige marktrealiteit spelen activiteiten die gericht zijn op het verbeteren of behouden van de concurrentiepositie van de onderneming een uiterst belangrijke rol. In het management worden vaak verschillende soorten strategische analysemethoden gebruikt om de dynamische economische situatie te monitoren en conclusies te trekken. Een daarvan is de analyse van kritische succesfactoren (KSF). Lees ons artikel om meer te ontdekken over de analyse van kritische succesfactoren.

Analyse van kritische succesfactoren – inhoudsopgave:

  1. Wat is de analyse van kritische succesfactoren (CSF)?
  2. Kritische succesfactoren en beoordeling van de positie van het bedrijf
  3. Beoordeling van de positie van het bedrijf met behulp van kritische succesfactoren (CSF)
  4. Wat zijn de voordelen van CSF-analyse?
  5. Beoordeling van de positie van het bedrijf met behulp van kritische succesfactoren (CSF) – voorbeelden
  6. Samenvatting

Wat is de analyse van kritische succesfactoren (CSF)?

Als je niet weet wat kritische succesfactoren zijn, moet je ons artikel bekijken: Kritische succesfactoren van kleine en middelgrote ondernemingen.

Wanneer je hebt bepaald welke kenmerken van jouw organisatie bijdragen aan de groei, kun je een analyse van kritische succesfactoren uitvoeren. Dit houdt in dat je de kenmerken identificeert die de positie van jouw bedrijf versterken.

Een nauwkeurige CSF-analyse vereist het gebruik van een van de volgende twee methoden:

  • een tweefasenanalyse, die bestaat uit het opstellen van een lijst van criteria om de staat van het bedrijf te beoordelen, en vervolgens een lijst van de sterke en zwakke punten van de entiteit,
  • het opstellen van een lijst van KSF, zolang deze de meest relevante aspecten van de onderneming dekt.

Vervolgens is het noodzakelijk om een referentiepunt voor het onderzochte bedrijf vast te stellen – een concurrerend bedrijf of een bedrijf dat alle KSF heeft. In het eerste geval kan de methode onbetrouwbaar zijn, omdat deze afhankelijk is van de gekozen entiteit. De tweede oplossing lijkt gunstiger, omdat deze een bepaald ideaalmodel presenteert waarnaar we kunnen streven.

Kritische succesfactoren en beoordeling van de positie van het bedrijf

De algehele strategie van het bedrijf is gebaseerd op de geformuleerde doelen van het bedrijf en een onderzoek van de interne en externe omgeving. Vervolgens moet de aard van onze doelmarkt en concurrentievoordeel worden gespecificeerd. Dit is de fase die we strategische positionering noemen. De vaststelling van de positie van het bedrijf is dus niet alleen het laatste element van het creëren van een strategie, maar kan ook worden geïdentificeerd met geselecteerde elementen van het concurrentievermogen, zoals kritische succesfactoren.

Beoordeling van de positie van het bedrijf met behulp van kritische succesfactoren (CSF)

Het positioneren van een bedrijf op de markt is gericht op het presenteren van de voordelen die een product of dienst kan bieden. Hoe beoordeel je een organisatie en stel je de strategische positie vast ten opzichte van concurrenten? Hiervoor kun je de analyse van kritische succesfactoren gebruiken.

  1. Specificeer de lijst van KSF

    Bepaal in welke sector jouw bedrijf actief is en kies de kritische succesfactoren die jou een concurrentievoordeel geven.

  2. Bepaal de KSF en ken gewichten toe

    Wanneer je de kritische succesfactoren voor een bepaalde sector hebt bepaald, kun je gewichten aan hen toekennen.

  3. Identificeer de sterke en zwakke punten van de organisatie

    In deze fase krijg je het resultaat in de vorm van een beoordelingsschaal, en daarnaast – een analyse van sterke en zwakke punten.

  4. Wat zijn de voordelen van CSF-analyse?

    De analyse van kritische succesfactoren vestigt de aandacht op aspecten die de aandacht van het management zouden moeten trekken. Het laat zien welke factoren zullen helpen om een concurrentievoordeel te behalen, evenals het identificeren van de sterke, zwakke punten, kansen en bedreigingen van het bedrijf. Het kan relatief snel worden uitgevoerd en kan worden gecombineerd met andere methoden van strategische analyse.

    Ongetwijfeld is het een nuttig hulpmiddel dat goed zal functioneren bij het nemen van belangrijke beslissingen op het gebied van strategisch management.

    Beoordeling van de positie van het bedrijf met behulp van kritische succesfactoren (CSF) – voorbeelden

    Om te illustreren en uit te leggen hoe je de gegeven methode kunt gebruiken, laten we het voorbeeld van bedrijf X en concurrent bedrijf Y gebruiken. Het kan actief zijn in de kledingindustrie, financiële sector, auto-industrie, enz. Afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, moeten specifieke kritische succesfactoren worden aangepast.

    1. Specificeer een lijst van kritische succesfactoren – je zou 6-10 criteria moeten vinden. Dit kunnen zijn: prijsniveau, gekwalificeerd personeel, merkimago, dienstenaanbod, effectiviteit van promotie, kwaliteit van klantenservice, technologisch niveau, enz.
    2. Ken gewichten toe aan de geselecteerde factoren. Idealiter zou hun som afgerond moeten worden tot een geheel getal, bijv. 20. Gebruik vervolgens een Likert-schaal (1-5) om de individuele elementen te beoordelen:
    3. 1 – de onderneming is zwak en presteert veel slechter dan de rest van zijn concurrenten,

      2 – de onderneming presteert slechter dan zijn concurrenten,

      3 – de onderneming is gemiddeld en valt op geen enkele manier op,

      4 – de onderneming presteert zeer goed in vergelijking met zijn concurrenten

      5 – de onderneming is een pionier.

      Op deze manier evalueer je bedrijf X en je concurrent Y. Nu kun je een gewogen gemiddelde krijgen.

      Tabel 1. KSF van bedrijf X

      Tabel 2. KSF van bedrijf Y

    4. Bepaal de sterke en zwakke punten van de organisatie met behulp van de verkregen strategische profielen.

    Tabel 3. Strategische profielen van bedrijf X en bedrijf Y

    Door elke waarde in de tabel te markeren, hebben we strategische profielen van de onderzochte bedrijven verkregen. Dit stelt je in staat om de marktpositie van jouw bedrijf in relatie tot de concurrentie te analyseren, welke gebieden jouw sterke punten zijn (gekwalificeerd personeel), en waar je nog aan moet werken (effectiviteit van promotie).

    Samenvatting

    Concluderend, het gebruik van de analyse van kritische succesfactoren is een interessante alternatieve manier om de marktpositie van een bepaald bedrijf te beoordelen. Het biedt veel nuttige informatie die kan bijdragen aan het corrigeren van eerdere fouten en het aanbrengen van positieve veranderingen in jouw bedrijf.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

38 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

3 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

10 hours ago