Growth hacking is een steeds populairder wordende marketingtechniek die je in staat stelt de ontwikkeling van je bedrijf te versnellen. Hoe verschilt het van traditionele marketing? Waar zal het werken en op welke activiteiten richt het zich? Wat is het beroep van een growth hacker en welke vaardigheden zijn daarvoor nodig?
Wat is growth hacking – inhoudsopgave:
- Growth hacking – belangrijkste vragen
- Verschilt growth hacking van reguliere marketing?
- Waar zal growth hacking werken?
- Wat moet een effectieve growth hacker weten?
- Lead magnet als element van growth hacking
Voordat we beginnen met uitleggen wat growth hacking echt is, willen we je uitnodigen voor onze gemeenschap op Facebook. Growth hacking is een relatief nieuw concept van marketingstrategie die gericht is op het stimuleren van de bedrijfsontwikkeling. Het doel is om de groei en winst van het bedrijf sneller te realiseren door gebruik te maken van onconventionele oplossingen. Als gevolg hiervan is de groei van het bedrijf sneller dan wanneer er in traditionele marketingactiviteiten wordt geïnvesteerd.
De taak van een growth hacker is om schaalbare acties te gebruiken die je in staat stellen het aantal klanten en gegenereerde winsten te verhogen.
Growth hacking – belangrijkste vragen:
1. Wat is growth hacking?
Het is een marketingstrategie die is ontworpen om het meeste uit je winst te halen in de kortst mogelijke tijd.
2. Verschilt growth hacking van reguliere marketing?
Het doel van growth hacking is om sneller en goedkoper groei te bereiken dan via reguliere marketingactiviteiten.
3. Waar zal growth hacking werken?
Oorspronkelijk werd deze methode voornamelijk gebruikt in startups, vandaag de dag zal het werken waar je een snelle, dynamische toename van verkoop en erkenning nodig hebt.
4. Welke vaardigheden moet een growth hacker hebben?
Ten eerste op het gebied van sociale media, effectieve contentmarketing, analytics en optimalisatie.
Wat is het verschil tussen growth hacking en traditionele marketing?
Het idee van growth hacking is gebaseerd op de ontwikkeling van activiteiten die goedkoper zijn dan typische digitale marketing. Het sluit bestaande methoden niet uit, maar maakt een effectievere inzet ervan mogelijk. We hebben het bijvoorbeeld over marketingautomatisering, het monetariseren van sociale media aanwezigheid, of nauwkeuriger targeten.
Het nauwkeurig identificeren van je doelgroep en het creëren van leadkenmerken (persoon) is het startpunt voor verdere acties die helpen de kosten van het verwerven van een lead te verlagen.
Leadbase – een growth hacking tactiek
Ongeacht wat het bedrijf doet, klanten drijven de verdere ontwikkeling. Nauwgezet contacten verzamelen van mensen die in de toekomst betalende leads kunnen worden, is het overkoepelende doel van de growth hacker. Een manier om het betrokken publiek te verzamelen is om dag in dag uit gratis content te creëren. Om zijn doel te bereiken, moet hij ook de problemen aanpakken die de vertegenwoordigers van de doelgroep aangaan en onderwerpen beschrijven die aantrekkelijk voor hen zijn.
Waar zal growth hacking werken?
Oorspronkelijk werd deze tactiek gretig gebruikt door Amerikaanse startups, die niet veel geld hadden voor marketingactiviteiten. Voor hen was het essentieel om de klantenkring dynamisch te vergroten door de resultaten van hun inspanningen te maximaliseren.
Activiteiten voor merkbekendheid worden vervangen door nauwkeurig targeten en analytics in het geval van growth hacking om hun advertenties op een specifiekere doelgroep te richten. Het opbouwen van uitgebreide maar inefficiënte reikwijdtes zal niet dezelfde resultaten opleveren als het bereiken van de juiste doelgroep met een boodschap.
Wat moet een effectieve growth hacker weten?
Effectieve activiteiten van growth hackers zijn mogelijk door te erkennen:
- sociale media en methoden om een nauwkeurig afgestemde groep potentiële klanten te bereiken,
- contentmarketing, die helpt om het imago van een expert in een bepaald vakgebied op te bouwen en een publiek te verzamelen,
- analytics en optimalisatie, waardoor GH in staat zal zijn de effectiviteit van zijn activiteiten en A/B-tests te volgen.
Welke andere vaardigheden moet een growth marketer tonen?
Ten eerste – geïnteresseerd zijn in technologische innovaties en een goede verkoper zijn. Dit stelt hem in staat om te luisteren naar de behoeften en problemen van de doelgroep, en dus – om methoden en communicatie te ontwerpen die klanten zullen aantrekken.
Lead magnet als element van growth hacking
De opeenhoping van een leadbase zou het startpunt moeten zijn voor elk bedrijf. Hoe kun je effectief mensen aantrekken die in de toekomst reguliere klanten kunnen worden?
Een dergelijke tactiek is om gratis materialen te ontwikkelen (eBook, tools, toegang tot videomateriaal), die een echte waarde voor de gebruiker zijn. Het doel van het creëren van een dergelijk digitaal product is om te voldoen aan de verwachtingen van een potentiële klant in enige beperkte mate – een gids die een probleem oplost of een online tool. De langetermijnperspectief is om de kans te vergroten om een dergelijk initiatief te monopoliseren door een opgebouwde betrokkenheid aan de merk-klantlijn.
Het versnellen van de groei van een bedrijf vereist het testen en verifiëren van hypothesen
Er zijn geen universele hacks die voor alle sectoren werken. Het kopiëren van concurrentie of verkoopactiviteiten van succesvolle startups levert mogelijk niet de verwachte resultaten op. Het volgen van het nieuws en trends is goed voor inspiratie, maar het bepalen van de uiteindelijke koers van actie in jouw niche moet voorafgaan aan A/B-testen en verificatie van je aanvullingen. Effectieve “hacks” ontwikkelen kost tijd.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.