Categories: BlogHR

Wat is een OKR?

OKR staat voor “Objectives and Key Results.” OKR is een methodologie waarvan het belangrijkste idee is om doelen te volgen en je te helpen deze te bereiken. Het is ontwikkeld door John Doerr, die aannam dat er een link zou moeten zijn tussen de doelstellingen die men wil bereiken en de belangrijkste resultaten. Het was bedoeld als een manier om vooruitgang te meten. Doelen duidelijk definiëren en communiceren is de manier om succes te behalen. Het heeft ook invloed op het betrekken van werknemers bij dagelijkse taken. Lees verder.

Wat is een OKR? – inhoudsopgave:

  1. Hoe werkt de OKR-methode?
  2. Bedrijven die succesvol waren, hadden een doelstelling
  3. Wie moet OKR definiëren
  4. De doelstelling moet eenvoudig zijn
  5. Een doelstelling stap voor stap bepalen
  6. Tijd voor belangrijke resultaten
  7. Voor welke periode moeten OKR’s worden vastgesteld?
  8. OKR’s in de praktijk brengen

Hoe werkt de OKR-methode?

In theorie is de OKR-methode triviaal eenvoudig. Het sjabloon is als volgt:

Ik zal de doelstelling bereiken, en het meetbare resultaat voor mij zal zijn ……… .

Als doelstelling moet je iets opschrijven dat je wilt bereiken, iets waar je naar streeft. Het kan een algemeen doel zijn, zoals het vergroten van de merkherkenning, of een zeer specifiek doel, zoals het creëren van een to-do-lijst-app.

Een doelstelling is een slogan, het moet gemakkelijk te onthouden zijn en iets relevants voor het hele team definiëren, zodat ze zich willen inzetten.

Een belangrijk resultaat daarentegen is een indicator die je helpt je voortgang richting een vastgestelde doelstelling te meten. Belangrijke resultaten zijn kwantitatieve indicatoren die je helpen vast te stellen dat je doel is bereikt. Het is het ideaal waar je naar streeft.

De kant-en-klare OKR ziet er eenvoudig uit, zelfs triviaal. Echter, het creëren ervan is helemaal niet zo eenvoudig. Vooral als we het hebben over een doelstelling die de hele organisatie moet betrekken. Dan moet je onthouden dat hetzelfde doel door alle werknemers op dezelfde manier begrepen moet worden.

Bedrijven die succesvol waren, hadden een doelstelling

Als je de prestaties van anderen observeert, zou je kunnen denken dat het allemaal te danken is aan het feit dat ze een briljant idee hadden en pioniers waren in hun vakgebied. Nou, dat is helemaal niet waar. Tenminste, voor het grootste deel. Tegenwoordig is het eigenlijk moeilijk om met iets totaal innovatiefs te komen. En de grote giganten, de huidige miljardairs, ontdekten helemaal niets nieuws. Ze hadden een doel dat ze nastreefden. En het is deze doelstelling die kan worden beschreven als een manier naar succes. Niet een geweldig idee, maar het in de praktijk brengen. Zonder compromissen.

Spotify werd een leider in de technologie-industrie als het gaat om muziekspelers, niet omdat Daniel Ek met iets nieuws kwam. Op dat moment was gratis muziek al beschikbaar, en torrents waren iets waar iedereen mee bekend was. Winamp werd gebruikt om muziek af te spelen. Wat hen echter onderscheidde van de concurrentie was de doelstelling die ze in het begin voor zichzelf hadden gesteld. Een visie die ze ondanks alles nastreefden, volgens de vastgestelde OKR.

Wie moet OKR definiëren?

Doelstellingen definiëren waar het hele team naar moet streven. De betrokkenheid ervan bepaalt of alles zal worden bereikt zoals bedoeld. Daarom moeten de OKR’s zelf ook door het hele team worden gecreëerd, niet door een manager of supervisor. Samenwerken zal ervoor zorgen dat het geen lege woorden zijn.

De doelstelling moet eenvoudig zijn

We hebben de neiging om dingen op een plechtige, zelfs literaire manier te presenteren. Hoewel we denken dat deze doelstelling dan “slimmer” klinkt, is dit volkomen onnodig. Met OKR is de situatie helemaal anders. De boodschap moet eenvoudig en kort zijn. Het doel moet in één eenvoudige zin worden uitgedrukt. De zin moet een werkwoord gebruiken om de richting van de verandering aan te geven, bijvoorbeeld, introduceren, verhogen.

Een doelstelling stap voor stap bepalen

De doelstelling moet in teamverband worden gedefinieerd. Tijdens de vergadering moet echter iedereen in gedachten houden waar ze verantwoordelijk voor zijn in het bedrijf en in dit gebied moet naar het doel worden gezocht.

Verzamel suggesties

De eerste stap is om alle suggesties te verzamelen. Het is goed om te onthouden dat iedereen in deze fase gelijk is en het recht heeft om te stemmen. Zeker, sommige doelen zullen worden herhaald, maar dit zal alleen een duidelijk signaal afgeven dat de meeste werknemers in dezelfde richting kijken.

Kies een doelstelling

Het optimale aantal is één doelstelling per kwartaal voor één team in het geval van langetermijndoelen. Te veel doelstellingen zullen chaos creëren en de taak zal niet worden volbracht. Je kunt een doelstelling kiezen door te stemmen of door een gesprek. Het hangt allemaal af van hoe verschillend de voorgestelde doelen van elkaar zijn en de situatie in het team. Het belangrijkste op dit moment is samenwerking. Natuurlijk is het raadzaam om een persoon te kiezen die de uiteindelijke beslissing neemt in geval van problemen, dit kan bijvoorbeeld een projectmanager zijn.

Geef een doelstelling een naam

Een kwalitatieve doelstelling op een eenvoudige manier opschrijven is een van de grootste uitdagingen.

Tijd voor belangrijke resultaten

Het belangrijke resultaat is een uitdaging. Een maatstaf voor succes. Het kan niet te laag worden vastgesteld. Als het bedrijf een hoger resultaat behaalt dan de vastgestelde doelstelling, betekent dit alleen dat de doelstelling niet ambitieus genoeg was.

Het vaststellen van belangrijke resultaten vereist vaak ook de hulp van experts of aanvullende analyses. Alleen experts, op basis van harde gegevens, kunnen belangrijke resultaten op een realistisch niveau vaststellen dat enerzijds uitdagend is en anderzijds haalbaar.

Voor welke periode moeten OKR’s worden vastgesteld?

Om het doel gemakkelijker te bereiken, moet er een nauwkeurige tijdsperiode zijn waarin het moet worden geïmplementeerd. Dit kan een jaar, een kwartaal of een maand zijn. Het hangt allemaal af van hoe complex de doelstelling is. Als je net begint met het werken met de OKR-methode, dan zou de beste optie zijn om een doelstelling voor een bepaald kwartaal vast te stellen. Dit is een veilige tijdsperiode, die enerzijds ruimte biedt om te manoeuvreren, anderzijds, in geval van falen, zal het slechts drie maanden zijn.

OKR’s in de praktijk brengen

Het zou lijken dat net zoals het doel eenvoudig is, de implementatie van OKR ook eenvoudig is. Niets is minder waar. Het hele probleem is dat hier het doel meer kwalitatief dan kwantitatief is. Het is niet genoeg om een jaarlijks plan te maken door jezelf eraan te herinneren in november en de laatste maanden van het jaar twee keer zo hard te werken. Hier vereist verandering het teweegbrengen van een revolutie. Als oude gewoonten stevig verankerd zijn in het bedrijf, is er helaas een goede kans dat de eerste pogingen om OKR’s in te voeren niet succesvol zullen zijn. Echter, het starten van het proces is de eerste stap naar succes.

Lees ook: Diversiteitsmanagement.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

20 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago