6 modellen van app-monetisatie – Maak en verkoop digitale producten #39

Modellen van app-monetisatie – weet je hoe je betaald kunt worden voor je toewijding en creativiteit? Zoals je al hebt opgemerkt, zijn de meeste applicaties gratis beschikbaar. Is het winstgevend? De app-makers moeten hun tijd en geld besteden om geweldige apps te maken en vervolgens geven ze gratis toegang tot hun software – is dat niet een duidelijke verlies? Om de twijfels weg te nemen, hebben we een combinatie van 6 modellen voor app-monetisatie voorbereid.

App-monetisatie – inhoudsopgave:

  1. Wat is app-monetisatie?
  2. 6 modellen van app-monetisatie

Wat is app-monetisatie?

De eenvoudigste manier om dit uit te leggen, is dat app-monetisatie de methode is die door app-makers (en andere belanghebbenden) wordt gebruikt om geld te verdienen met een applicatie. Volgens de gegevens die beschikbaar zijn op Statista.com wordt verwacht dat mobiele applicaties een omzet van 935 miljard Amerikaanse dollars zullen genereren tegen het jaar 2023. Zoals we zien, is dit een markt met potentieel.

Maar om te kunnen genieten van enige echte inkomsten, moet men een strategie ontwikkelen over hoe geld te verdienen met een product. In de eerste instantie moeten de gebruikers de applicatie downloaden – we moeten beslissen of ze ervoor moeten betalen. Je moet de voor- en nadelen van beide oplossingen analyseren.

Meer applicaties op de markt kunnen gratis worden gedownload. Om deze reden zijn gebruikers gewend aan gratis aanbiedingen. Bovendien kan de noodzaak om de kosten te dragen net aan het begin van hun avontuur met het product hen ontmoedigen om te downloaden. Aan de andere kant zijn mensen die besluiten te betalen voor de applicatie er zeker van dat ze het nodig hebben en raken ze meer betrokken, daarom kunnen we verwachten dat we actieve gebruikers zullen krijgen.

Gratis downloaden betekent niet dat je zult verliezen. Er zijn andere manieren om je app te monetiseren, lees de tekst hieronder om meer te ontdekken.

6 modellen van app-monetisatie

  1. Abonnement

  2. Dit model van monetisatie is al in detail besproken in een apart artikel. In het kort betekent dit model dat de maker de gebruiker toegang biedt tot de applicatie onder een vast, cyclisch tarief (abonnement). De strategie past bij producten die toegang bieden tot inhoud die regelmatig wordt aangevuld, zoals muziek of e-books.

    Het is een goede oplossing voor het bedrijf om regelmatige inkomsten te genereren. Het stelt de segmentatie van klanten in staat, wat zorgt voor een betere afstemming van het aanbod op de geselecteerde gebruikers.

    Wat problematisch is, is de noodzaak om klanten te overtuigen om het abonnement aan te schaffen. Wat helpt, is de gratis proefperiode, waarin de gebruikers de mogelijkheid hebben om de functies en de algehele waarde van de applicatie te ontdekken. Het is de moeite waard om de tijd van de gratis proefperiode te gebruiken om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen, wat de klanten zou moeten aanmoedigen om bij de oplossing te blijven in plaats van naar alternatieven bij de concurrentie te zoeken.

  3. Freemium

  4. De andere manier om de app te monetiseren is het freemium-model. Het is gebaseerd op het feit dat de basisversie van het product gratis wordt gedeeld, terwijl toegang tot de geavanceerde functies of voordelen een extra vergoeding vereist. De app-makers moeten goed een scheiding ontwikkelen tussen de gratis en de betaalde versie van hun product. Als de basisversie van het product volledig functioneel is en rijk aan gratis oplossingen, wil de klant misschien niet overstappen naar een betaalde versie.

    Vanuit het perspectief van het bedrijf is de freemium-methode een zeer goede marketingoplossing, omdat gratis applicaties gretig door klanten worden gedownload. Aan de andere kant raken klanten niet gehecht aan deze oplossing, waardoor ze geneigd kunnen zijn de applicatie te verlaten in plaats van de betaalde versie aan te schaffen. Dit weerspiegelt zich meestal in de inkomsten van het bedrijf, dat fluctuaties in de omzet kan registreren.

  5. Advertenties

  6. In het geval van gratis applicaties wordt de inkomsten gegenereerd dankzij de advertenties. De eigenaar van de app kan met de adverteerder afrekenen op basis van het aantal klikken op de advertentie of de weergave. Er zijn verschillende formaten in creatieve advertenties, zoals pop-ups op volledig scherm, video-advertenties, banners, enz. Bovendien verzamelen dergelijke applicaties vaak gegevens over de gebruikers. De gegevens worden later gebruikt om de inhoud af te stemmen op het gedrag of de interesses van de klant. Populaire voorbeelden zijn Facebook en Instagram.

    In dit model worden de inkomsten gegenereerd door het aanbieden van producten die in de applicatie kunnen worden gekocht. Dit zijn zowel fysieke als virtuele goederen. Veel mobiele games zijn gebaseerd op dit monetisatiemodel, waardoor gebruikers extra levens of verbeteringen kunnen kopen. Dit heeft invloed op hun betrokkenheid, loyaliteit en vermindert het risico op het verlaten van de applicatie.

    Het voordeel van deze oplossing is het gebrek aan opdringerigheid van de app-maker. De gebruiker moet zelf beslissen of hij aankopen in de applicatie wil doen.

    In het geval van de aankoop van fysieke producten kunnen de makers verdienen aan goederen die verband houden met hun merk. Dit geldt voor de meest populaire spelers, die de vraag onder de gebruikers naar gadgets, accessoires, t-shirts en andere dergelijke producten die het logo bevatten of verband houden met de applicatie hebben gecreëerd. Het is niet een goede oplossing voor alle app-makers.

  7. Transactiekosten

  8. Als er transacties binnen de applicaties plaatsvinden, kan men het model gebruiken dat commissie voor hen in rekening brengt. Het creëren van een dergelijk platform, waarop derden verschillende soorten goederen kunnen verkopen of kopen vereist dat de eigenaar de veiligheid van transacties, de gegevensbescherming van de gebruikers en de voorbereiding van de regelgeving waarborgt. De inkomsten zijn afhankelijk van het aantal van dergelijke transacties, daarom moeten de app-makers een enorme en actieve gemeenschap opbouwen die bereid is de applicatie te gebruiken.

  9. Sponsoring

  10. De minder populaire oplossing is het vinden van een sponsor die de applicatie wil financieren, in ruil voor het merk of de gepresenteerde producten. Om een dergelijke oplossing zinvol te maken, moet de doelgroep overeenkomen met de doelgroep van de coöperant. De app-eigenaar moet dit partnerschap aanbieden aan het bedrijf dat van de deal kan profiteren.

    De grootste kansen om winst te maken uit sponsoring hebben de applicaties die populair zijn geworden en een grote gebruikersbasis hebben of die in een specifieke niche opereren.

    Samenvatting

    De bovenstaande methoden van monetisatie bewijzen dat er verdienmogelijkheden zijn naast betaalde downloads. De applicaties die gratis beschikbaar zijn, kunnen inkomsten genereren die de maker en de rest van de begunstigden tevredenstellen. De app-eigenaren kunnen bovenstaande modellen combineren op basis van de behoeften en strategieën van het bedrijf.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

1 hour ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

6 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

8 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

10 hours ago