De brandingactiviteiten van een organisatie spelen een cruciale rol bij het behouden van een concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt. Het langetermijndoel van werkgeversbranding is het opbouwen van een aantrekkelijke opinie over het bedrijf, niet alleen onder kandidaten, maar ook onder werknemers. De pionier van werkgeversbranding in het begin van de 21e eeuw was McKinsey, dat een sterke reputatie als goede werkgever heeft opgebouwd. Tegenwoordig hebben veel bedrijven de kracht van een imago-campagne al gewaardeerd en proberen ze deze te gebruiken om de beste werknemers aan te trekken en te behouden. Om dit mogelijk te maken, is het noodzakelijk om voortdurend de prestatie-indicatoren die op dit gebied zijn geïmplementeerd te monitoren en corrigerende maatregelen te nemen.
Werkgeversbranding moet worden beschouwd als een investering die de verwachte opbrengsten en resultaten moet opleveren. Een aantal verschillende indicatoren worden gebruikt om de effectiviteit van brandingactiviteiten te meten, die we kunnen onderverdelen in interne en externe. Voordat we ze selecteren, is het nuttig om ze te organiseren volgens drie gebieden:
Het meten van de effectiviteit van werkgeversbrandingcampagnes is primair gericht op het controleren van hun impact op de bedrijfsresultaten van een bedrijf. Door het websiteverkeer te monitoren, is het mogelijk om het aantal klikken en de tijd die wordt besteed aan het verkrijgen van informatie over het bedrijf te bepalen. Hoe beter het imago van de organisatie, hoe meer websitebezoekers er zijn.
Het bestuderen van schijnbaar irrelevante informatie over het aantal likes of shares kan wijzen op het publiek dat het meest betrokken is bij een merk. Dit zal op zijn beurt mogelijk maken om de competentieprofielen van potentiële kandidaten te bepalen, op basis van de kenmerken van de mensen die betrokken zijn bij de inhoud die op sociale media wordt gepubliceerd. Aan de andere kant zullen indicatoren die de effectiviteit van werving onderzoeken, kennis opleveren over de efficiëntie van het werknemersverwijzingssysteem.
Bij het kijken naar de drie hierboven genoemde gebieden, is het de moeite waard om te overwegen waar te beginnen met het meten van werkgeversbranding. Het is zeker noodzakelijk om de huidige staat te diagnosticeren en de gewenste staat te bepalen, welke resultaten het bedrijf momenteel behaalt en welke resultaten het in de toekomst zou willen behalen, en naar welk soort kandidaten het op zoek is en met welke competenties.
Om werkgeversbranding goed te meten, is het noodzakelijk om langetermijn- en kortetermijndoelen te definiëren om een aantrekkelijk werkgeversimago in de ogen van werknemers en werkzoekenden op te bouwen. Deze doelen moeten vervolgens worden gekoppeld aan de juiste metrics.
Er zijn verschillende belangrijke aspecten die werkgeversbranding verbeteren. Een daarvan is het bieden van de juiste werkomstandigheden aan werknemers. Bij het focussen op potentiële kandidaten, moet men de reeds in dienst zijnde medewerkers niet vergeten. Bij het opbouwen van een positief imago van de werkgever en een vriendelijke werksfeer speelt de opleiding van werknemers, een transparant loopbaanpad, flexibele vormen en werktijden, het behouden van een juiste balans tussen privé- en beroepsleven en een bewezen systeem van voordelen een sleutelrol.
Een ander belangrijk gebied is communicatie. Werknemers op alle niveaus moeten een gevoel van verbondenheid met de organisatie hebben en een echte impact hebben op de beslissingen van het bedrijf. De basis van succes zijn partnerschapsrelaties op het niveau van management en personeel, die de stabiliteit en veiligheid van werkgelegenheid en de binding aan de werkplek bepalen. Een tevreden werknemer is een loyale werknemer die zich voor vele jaren aan het bedrijf zal binden.
De werkomgeving bestaat uit werknemers, hun onderlinge relaties en de heersende sfeer. Daarom is het altijd een goed idee om teambuildingbijeenkomsten, evenementen en bedrijfsuitjes te organiseren om samen tijd door te brengen en interpersoonlijke banden te versterken. Dit bouwt positieve relaties buiten het bedrijf. Als gevolg hiervan wordt ook de samenwerking verbeterd en worden conflictsituaties verminderd.
Last but not least in werkgeversbranding is het creëren van een positief imago op het internet, vooral op sociale mediaplatforms. Het is de moeite waard om te wijzen op hoe het werkgeversmerk werkt en hoe het wordt waargenomen door potentiële kandidaten. Het is ook de moeite waard om teamfoto’s, werknemersverhalen (loopbaanpaden) en creatieve video’s over het bedrijf te publiceren. Alles om waardevolle werknemers aan te trekken.
Bij het ondernemen van bovenstaande acties is het belangrijk om te onthouden dat ze consistent moeten zijn met wat het bedrijf daadwerkelijk biedt. Oneerlijkheid van de werkgever zal resulteren in een imagocrisis van de gehele organisatie. Daarom moet men ervoor zorgen dat het bedrijf online op een eerlijke en oprechte manier wordt gepresenteerd.
Succesvolle werkgeversbranding is een effectieve en relevante combinatie van promotionele, personeels- en bedrijfsactiviteiten. Het bereiken van brandingdoelen vereist de betrokkenheid van het management, werknemers en teamwork. Om te kunnen spreken over de winstgevendheid van dergelijke activiteiten, moet hun effectiviteit regelmatig worden gemeten. Lessen die zijn geleerd en corrigerende maatregelen die in dit opzicht zijn genomen, zullen waardevolle tips zijn voor de ontwikkeling van de gehele organisatie en het versterken van haar positie op de arbeidsmarkt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…