In elke werkomgeving – ongeacht de sector – zijn twee woorden van groot belang: productiviteit en creativiteit. De eerste is een doel op zich, terwijl de laatste noodzakelijk is wanneer een bedrijf wil groeien, nieuwe producten, diensten en oplossingen wil implementeren en de beste resultaten wil leveren. Het lijkt misschien dat deze twee elementen elkaar uitsluiten, maar ze zouden nauw met elkaar verbonden moeten zijn. Hoe leer je werknemers om tegelijkertijd creatief en productief te zijn?
Productiviteit betekent taken op een reguliere manier voltooien, wat zich vertaalt in een effectieve en efficiënte tijdsbesteding op het werk. Het is noodzakelijk voor de verschillende afdelingen in het bedrijf om hun doelen en verwachte resultaten te bereiken. Met creativiteit is de situatie volledig tegenovergesteld – dit element vereist tijd en ruimte, omdat het betekent dat je buiten de gebaande paden moet denken om nieuwe oplossingen te vinden of bestaande processen te verbeteren (het verhogen van de productiviteit kan bijvoorbeeld als een doel worden beschouwd).
Creatief denken is een van de kwaliteiten die het Wereld Economisch Forum in 2020 heeft geïdentificeerd als een van de 10 belangrijkste vaardigheden die de realiteit in de komende jaren zullen bepalen. Dit is slechts een van de redenen waarom je het niet moet proberen uit te sluiten op de werkplek. Een andere reden heeft te maken met de impact van creativiteit op de productiviteit van zowel individuele werknemers als hele teams.
Wat zijn de kenmerken van bedrijven die jarenlang hebben overleefd? Niet alleen een geweldig product, een uitstekende benadering van de klant of een fantastische marketingstrategie, maar vooral het vermogen om zich aan te passen aan constante verandering, wat niet mogelijk is zonder creatieve oplossingen. Dit is de enige manier om te voorkomen dat je vastloopt, wat de productiviteit in de loop van de tijd kan verminderen. Het vermogen om zich aan te passen is tegenwoordig belangrijker dan ooit.
Het moet ook worden opgemerkt dat het bieden van ruimte voor creatief denken ervoor zorgt dat werknemers hun taken met meer passie uitvoeren, wat ongetwijfeld leidt tot betere resultaten. Om deze reden is het de moeite waard om de “ik geef om” houding onder werknemers te ontwikkelen. Creativiteit helpt ook wanneer er problemen ontstaan – het bevordert het zien van het zogenaamde “grotere geheel” en het zoeken naar een unieke en innovatieve oplossing om de gewenste resultaten te bereiken.
Een ruimte creëren voor discussie is de beste manier om creativiteit te vergroten. Vergeet dus niet om tijd in je agenda in te plannen voor creatief denken gedurende de dag – net zoals je tijd inplant om andere taken te voltooien en productief te zijn. Creativiteit in een team kan worden bevorderd door de diversiteit van ervaring, persoonlijkheid en levenshouding die individuele leden bezitten.
Het moet worden herinnerd dat homogeniteit zeker niet bevorderlijk is voor creativiteit – het biedt geen kans om buiten de gebruikelijke patronen te denken. Aan de andere kant versnelt diversiteit in perspectieven, opvattingen en leerstijlen het probleemoplossingsproces. Om deze reden is het de moeite waard om af en toe ruimte te bieden voor mensen om ideeën uit te wisselen.
Het handhaven van een balans tussen werk en privéleven stimuleert creatief denken. Een oververmoeide geest zal geen nieuwe, innovatieve oplossingen ontwikkelen. Om deze reden is het de moeite waard om de invoering van flexibele arbeidsvoorwaarden te overwegen. Dankzij flexibele werktijden denken werknemers niet meer na over punctualiteit, wat creativiteit stimuleert.
Wat is de gemakkelijkste manier om creatief denken bij je werknemers te stimuleren? Laat zien dat dit is waar je om geeft en het zal gewaardeerd worden – of het nu is door werknemers een specifieke beloning te geven of hen in het openbaar te prijzen. Je kunt hier ook tijd aan besteden tijdens reguliere feedbackvergaderingen.
Het spreekt voor zich dat er geen productiviteit is zonder creativiteit – bedrijven moeten dit in gedachten houden en stappen ondernemen om werknemers ruimte te bieden voor creatief denken. Dit is vooral belangrijk in het huidige digitale tijdperk, waar veranderingen zeer dynamisch plaatsvinden en soms moeilijk bij te houden zijn.
Innovatie, het creëren van nieuwe oplossingen, het benutten van beschikbare kansen – al deze vereisen ruimte voor creativiteit. Het is de moeite waard om de hierboven besproken manieren om creativiteit te stimuleren te gebruiken, want uiteindelijk, zoals Tucker Marion, universitair hoofddocent aan de D’Amore-McKim School of Business van Northeastern University, zei: “bedrijven die creatief zijn, zijn succesvoller.”
Lees ook:Wat is asynchrone communicatie?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…
Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…
Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…
Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…
Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…
Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…