Categories: BlogE-commerce

Wat is een marktplaats? 12 geweldige redenen om het te gebruiken

Wat is een marketplace? Weet je hoe je er het meeste uit kunt halen? Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van online verkoopapplicaties? De marketplace is een van de populairste vormen van verkopen op het internet. De online marketplace vergemakkelijkt het verkoopproces en is een geweldige oplossing voor zowel beginnende verkopers als voor degenen die al hun eigen websites hebben. Hoe kun je profiteren van een online marketplace? Lees het artikel om meer te ontdekken.

Wat is een marketplace? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een marketplace?
  2. Voordelen en nadelen van de marketplace
  3. De populairste marketplaces ter wereld

Wat is een marketplace?

De marketplace is een internetwinkel die veel verkopers samenbrengt die hun producten aanbieden. Klanten bezoeken dergelijke platforms graag, omdat ze aanbiedingen kunnen vergelijken. Deze platforms functioneren anders dan vergelijkingshulpmiddelen. De eigenaar van de marketplace is geen eigenaar van het assortiment dat wordt aangeboden, maar hij regelt zijn rekeningen met andere verkopers en rekent een verkoopcommissie aan.

Voordelen en nadelen van de marketplace

Voordelen van de marketplace voor verkopers:

  • Ze kunnen profiteren van merkbekendheid in de marketplace.
  • Kunnen zowel fysieke producten, digitale producten als diensten verkopen.
  • Hebben toegang tot een uitgebreide database van klanten.
  • Platforms bieden professionele ondersteuning en handleidingen.
  • Het onderhoud van de winkel is intuïtief en maakt eenvoudige controle over het aantal bestellingen en winst mogelijk.
  • Producten zijn beter zichtbaar in de browsers.
  • Kosten gerelateerd aan het onderhoud van het platform, orderverwerking en marketing zijn niet inbegrepen.

Voordelen voor kopers:

  • Ze hebben toegang tot veel verkopers en aanbiedingen vanuit één plek.
  • Klanten kunnen lagere prijzen verwachten dan in online en fysieke winkels.
  • Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over de bescherming van persoonlijke gegevens.
  • Klanten kunnen verschillende aanbiedingen vergelijken en de beste kiezen.
  • Beoordelingen van producten en verkopers, gepubliceerd door andere klanten, zijn gemakkelijk beschikbaar.

Nadelen voor verkopers:

  • Blijvend groeiende en sterke concurrentie.
  • De noodzaak om de regels van het platform te volgen.
  • Moeilijkheden om op te vallen tussen concurrenten.
  • Kosten voor het plaatsen van artikelen en verkoopkosten.
  • Klantgegevens blijven in de database van het platform, niet bij de verkoper, wat betekent dat ze directe klanten van het platform zijn.
  • De verkoper bezit geen winkel.

Nadeel voor kopers:

  • De verzendkosten moeten voor elk pakket afzonderlijk worden betaald (als producten van verschillende verkopers worden gekocht).

De populairste marketplaces ter wereld

Amazon

Het populairste marketplace-platform ter wereld is Amazon, dat meer dan 5 miljard bezoeken per maand genereert. Iedereen kan een winkel openen in de shop, ongeacht de locatie, waardoor de concurrentie zeer hoog is.

Het platform werd in 1994 opgericht door Jeff Bezos, aanvankelijk was de werking beperkt tot de internetboekwinkel, maar in de loop der tijd is het assortiment van de winkel uitgebreid.

De statistieken tonen de populariteit van de winkel, het is de moeite waard om ze te bekijken:

  • 45% – het marktaandeel van Amazon op de Amerikaanse e-commerce markt,
  • 469,82 miljard dollar – netto-inkomen van Amazon in 2021,
  • in elke seconde registreert Amazon verkopen van 4722 dollar – wat neerkomt op 283 dollar per minuut en 17 miljoen dollar per uur,
  • de populairste categorieën zijn: Huis & Keuken, Persoonlijke Verzorging, en Speelgoed & Spellen.

eBay

Het volgende wereldwijde marketplace-platform is eBay. Deze marketplace heeft een breed assortiment, dat zowel nieuwe als gebruikte artikelen omvat. Het platform functioneert wereldwijd als ebay.com, maar het heeft lokale domeinen, waardoor de kosten gerelateerd aan de winkeloperatie in verschillende landen verschillen.

eBay is het volgende Amerikaanse platform dat succesvol was als internetveilingdienst. Het werd opgericht door Pierre Omidyar in 1995. Laten we eens kijken naar de belangrijkste statistieken:

  • in 2020 genereerde het platform 10,2 miljard dollar aan inkomsten,
  • elke maand wordt eBay bezocht door 109 miljoen gebruikers,
  • de populairste categorieën in de dienst zijn: elektronica, kleding, schoenen, accessoires en auto-onderdelen.

Etsy

Een iets andere marketplace dan de anderen is Etsy, die de gemeenschap van verkopers samenbrengt die handwerk en DIY-sets, en vintage artikelen aanbieden. Het is een ideaal verkoopplatform voor kunstenaars en ambachtslieden.

Deze internationale dienst werd voor het eerst openbaar gemaakt in 2005. Etsy is een jong platform, maar de dynamiek van de ontwikkeling weerspiegelt zich in de statistieken:

  • in 2020 genereerde de dienst 1,72 miljard dollar aan inkomsten,
  • het platform heeft meer dan 4,3 miljoen actieve verkopers en meer dan 81 miljoen actieve kopers,
  • de populairste categorieën op Etsy zijn: materialen en handwerktuigen, sieraden, huis en lifestyle.

Samenvatting

Marketplace biedt geweldige kansen voor verkopers die hun verkoopactiviteiten op het internet willen uitvoeren, of voor die verkopers die hun winkel willen uitbreiden en extra verkoopkanalen willen aanbieden. Voordat je besluit om deze oplossing te gebruiken, is het de moeite waard om meer te ontdekken over alle voordelen en nadelen van marketplaces, en de marketplaces die beschikbaar zijn op het internet.

Wat is een marketplace? Nu je het antwoord op deze vraag weet, kun je ontdekken welke optie het beste voor jou is: marketplace of je eigen e-commerce.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

5 minutes ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

2 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

4 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

5 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

7 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

9 hours ago