Een CTO (Chief Technology Officer) is een topfunctionaris die verantwoordelijk is voor het beheren van het onderzoek en de ontwikkeling (R&D) van een organisatie. Afhankelijk van de structuur van een bedrijf kunnen CTO’s ook fungeren als strategische planners en infrastructuursupervisors. Wat is een CTO in het bedrijfsleven? Wat doet een CTO? We zullen deze vragen beantwoorden in het volgende artikel. Lees verder.
Wat is een CTO? – inhoudsopgave:
- Wat is een CTO in het bedrijfsleven?
- CTO vs. CIO
- Soorten CTO’s
- Verantwoordelijkheden van de CTO
- Samenvatting
Wat is een CTO in het bedrijfsleven?
De primaire verantwoordelijkheid van de chief technology officer is om alle beslissingen met betrekking tot onderzoek en technologie (R&D) in een organisatie te nemen. CTO’s zijn individuen die de technologiebronnen van het bedrijf ontwikkelen, implementeren en beheren. Ze rapporteren meestal aan chief information officers (CIO’s) en chief executive officers (CEO’s).
Bedrijven maken op steeds grotere schaal gebruik van nieuwe technologieën, waardoor de rol van de CTO bijna net zo belangrijk is geworden als die van de chief executive officer (CEO). De functie omvat het beheren van de IT-afdelingen van het bedrijf en al zijn technische operaties.
CTO’s moeten anticiperen op welke technologie het bedrijf in de toekomst nodig kan hebben, zowel op het gebied van hardware als software. Deze taken omvatten het toezicht houden op de huidige IT-configuratie om te controleren of deze voldoende potentieel heeft om de doelstellingen van de organisatie te bereiken.
Om het succes van het bedrijf te waarborgen, moeten CTO’s ook IT-teams bouwen en beheren, wat inhoudt dat ze nieuwe leden aannemen of de bestaande leden opleiden. Dit vereist veel kennis en ervaring, evenals geschikte opleidingscursussen.
CTO’s bekleden een toptechnologische functie in het bedrijf. Ze leiden technologie- en ingenieursafdelingen. Als onderdeel van hun verantwoordelijkheden ontwikkelen CTO’s beleid en procedures om producten en diensten te verbeteren die zich richten op klanten. Ze bereiden ook strategieën voor om de omzet te verhogen en voeren kosten-batenanalyses uit.
CTO vs. CIO
Oorspronkelijk fungeren chief information officers (CIO’s) vaak als zowel CIO’s als CTO’s, maar met de vooruitgang van de technologie is er een groeiende behoefte ontstaan om het werk van de CIO in twee rollen te splitsen. Daarom zijn het nu twee aparte posities.
Het is algemeen aanvaard dat CTO’s executives zijn die zich concentreren op strategische planning, terwijl CIO’s een meer technologiegerichte, operationele rol hebben. CIO’s zijn verantwoordelijk voor technologieën die interne bedrijfsoperaties en bedrijfsprocedures ondersteunen.
CTO’s zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de technologieën die het bedrijf extern ontwikkelen door diensten en producten te implementeren die klanten bedienen. Typisch hebben grote bedrijven mensen nodig voor deze twee posities, terwijl kleinere bedrijven ze met één persoon invullen. De keuze hangt af van de visie en het budget van het bedrijf.
Soorten CTO’s
Vooruitgangen in informatie- en communicatietechnologie hebben de betekenis van CTO’s in de afgelopen jaren vergroot. Bedrijven die zich richten op wetenschappelijke en elektronische producten huren CTO’s in die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op intellectueel eigendom en ervaring in de sector hebben.
Gewoonlijk zijn er vier verschillende soorten CTO’s wiens belangrijkste verantwoordelijkheden kunnen variëren:
- Infrastructuuroverziende. Ze kunnen toezicht houden op de gegevens, beveiliging, onderhoud en netwerken van het bedrijf, en kunnen de technische strategie van het bedrijf implementeren (maar niet noodzakelijk vaststellen). Ze kunnen ook de technologie-roadmap van de organisatie beheren.
- Strategische planners. CTO’s als strategische planners beslissen hoe technologie in het bedrijf zal worden gebruikt terwijl ze de technische strategie vaststellen. Ze houden ook toezicht op hoe nieuwe technologieën in het bedrijf kunnen worden geïmplementeerd om het succes te waarborgen.
- Klantcontactpersonen. Ze fungeren als contactpersonen tussen de klant en het bedrijf, nemen de verantwoordelijkheid voor klantrelaties, leren de doelmarkt kennen en helpen IT-projecten op de markt te brengen.
- Denkers. CTO’s als denkers helpen bij het vaststellen van een bedrijfsstrategie, inclusief die voor technologie-infrastructuur, analyseren doelmarkten en creëren bedrijfsmodellen. Ze hebben een nauwe relatie met de CEO en andere leden van het senior management van het bedrijf.
Verantwoordelijkheden van de CTO
CTO’s moeten de nodige vaardigheden hebben om complexe technische doelen aan niet-technische mensen te communiceren en hen enthousiast te maken over de kansen die voor hen liggen.
Bovendien moeten ze de technologie beheren die in de organisatie wordt gebruikt, samenwerken met andere executives om het potentieel van de organisatie te maximaliseren, en profiteren van elke technologie die de bedrijfswinsten kan verhogen.
CTO’s ontwikkelen ook beleid en gebruiken technologie om producten of diensten te verbeteren die zich richten op externe klanten. Ze communiceren met hen, proberen hun problemen op het gebied van technologie te begrijpen, en helpen hen vertrouwd te raken met de innovaties die de organisatie gebruikt. CTO’s moeten zorgen voor een goede balans tussen bedrijfs- en technologie strategieën, informatie assimileren en omzetten in belangrijke trends die laten zien waar het bedrijf naartoe moet.
Over het algemeen hangt de rol van de CTO af van het bedrijf zelf, de interne structuur, maar ook van de vereisten van de sector.
Belangrijkste taken van een CTO:
- een strategie formuleren voor het gebruik van technologie in het bedrijf,
- de doelstellingen en tijdlijn van het bedrijf vaststellen voor onderzoek en ontwikkeling,
- de technische aspecten van de strategie van het bedrijf ontwikkelen om deze af te stemmen op de bedrijfsdoelstellingen,
- ervoor zorgen dat de technologische middelen voldoen aan de behoeften van het bedrijf,
- toezicht houden op de consistentie van technologiepraktijken met normen,
- innovatieve technologieën identificeren en implementeren die een concurrentievoordeel bieden,
- grote teams, gegevens en de productlevenscyclus beheren,
- andere afdelingen helpen bij het winstgevend benutten van technologie,
- teamleden begeleiden,
- toezicht houden op de systeem infrastructuur om functionaliteit en efficiëntie te waarborgen,
- IT KPI’s en budget monitoren om de technologische prestaties te evalueren.
Wat is een CTO in het bedrijfsleven – samenvatting
Wat is een CTO in het bedrijfsleven? De belangrijkste rol van de CTO is om het bedrijf in staat te stellen zijn financiële doelstellingen te bereiken, met behulp van een innovatieve technologische benadering. Er is geen twijfel dat dit een zeer gewilde functie is in elke organisatie die succesvol wil zijn op de markt. Aangezien de CTO echter een functie bekleedt die technische en leiderschapsvaardigheden vereist, is het niet gemakkelijk om de juiste persoon voor de functie te vinden.
We hebben zojuist de vraag beantwoord:Wat is een CTO in het bedrijfsleven? Gerelateerde berichten: 7 startuprollen uitgelegd en Hoe word je CFO?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.