Colloquiaal gesproken is de Delphi-techniek gebaseerd op het populaire gezegde “twee hoofden zijn beter dan één”. Het verwijst naar de oude stad Delphi, waar de priesteres Pythia van de tempel van Apollo de toekomst voorspelde. Weet je hoe je het kunt gebruiken bij het creëren van de strategie van jouw bedrijf? Laten we het ontdekken!
De Delphi-techniek – inhoudsopgave:
- Wat is de Delphi-techniek?
- De Delphi-techniek in strategisch management
- Hoe gebruik je de Delphi-techniek?
- De voor- en nadelen van de Delphi-techniek
- Een voorbeeld van de Delphi-techniek
- Samenvatting
Wat is de Delphi-techniek?
Het is een onderzoekstechniek die wordt uitgevoerd in de vorm van een panel, bestaande uit een groep specialisten op een specifiek gebied (meestal moet het 10-18 mensen zijn). Het doel is om informatie en meningen te verkrijgen over een fenomeen dat waarschijnlijk in de toekomst zal optreden.
De observaties van de experts worden door de moderator verzameld via vragen (met behulp van een vragenlijst). De ontvangen antwoorden worden vervolgens samengevat in een eindrapport. Het proces wordt herhaald totdat er consistente feedback is van alle groepsleden.
De Delphi-techniek in strategisch management
Het voorspellen van mogelijke gebeurtenissen, economische crises, trends of groeikansen is van groot belang in het bedrijfsmanagement. Echter, kwantitatieve analyse van beschikbare gegevens biedt niet altijd uitgebreide informatie.
Vooral in het geval van innovatieve ideeën en volledig nieuwe producten, die geen historische gegevens kunnen bieden om te vergelijken met de huidige situatie. Dan blijft er alleen kwalitatief onderzoek over, dat de Delphi-methode omvat.
Hoe gebruik je de Delphi-techniek?
De individuele fasen van het onderzoek kunnen als volgt worden samengevat:
Het probleem definiëren
Definieer welk probleem je wilt aanpakken, wees specifiek en duidelijk.
Panelleden selecteren
Dit is een belangrijke stap, en het goed voorbereiden ervan zal ervoor zorgen dat het hele proces soepel verloopt. Kies in eerste instantie de experts met wie je wilt samenwerken. De groep moet divers zijn om objectief te blijven en toegang te hebben tot verschillende perspectieven.
Afhankelijk van het onderwerp van het onderzoek kunnen dit universitaire docenten, zakenlieden met jarenlange ervaring, of zelfs mensen die net hun eerste stappen in het gekozen vakgebied zetten. Het combineren van kennis, praktijk en een frisse blik kan je interessante resultaten opleveren.
Vervolgens beslis wie de facilitator van het proces zal zijn. Zo’n persoon moet bekend zijn met het onderwerp om de denkwijze van de deelnemers te begrijpen, en tegelijkertijd onpartijdig en neutraal zijn. Bereid een hulpmiddel voor om de meningen van de deelnemers te verzamelen. Dit kan een enquêtevragenlijst zijn met relevante vragen.
Een vragenlijst voorbereiden en verspreiden
Voer een enquête uit onder de panelleden, verzamel hun antwoorden.
Antwoorden analyseren
Combineer en vergelijk de verzamelde informatie. Ontdek of de gepresenteerde meningen consistent zijn met elkaar. Dit zal waarschijnlijk niet in de eerste ronde gebeuren. Maak een rapport waarin de resultaten worden samengevat, dat je aan de panelleden ter beoordeling geeft, samen met een andere enquêtevragenlijst (de vragen moeten hetzelfde onderwerp dekken, hoewel je ze kunt verfijnen). Experts kunnen het rapport beoordelen en anoniem hun mening geven over de opvattingen van de andere deelnemers.
Een consensus bereiken
Het enquête- en analyseproces moet doorgaan totdat de experts een algemeen gevoel van consensus bereiken.
Conclusies trekken
Als je een overeenkomst hebt bereikt, analyseer dan de verkregen resultaten en bereid een actieplan voor.
De voor- en nadelen van de Delphi-techniek
Voordelen
- De enquête is anoniem, wat respondenten aanmoedigt om hun meningen vrijelijk te delen.
- Er is een lager risico op conflicten door de facilitator die het hele proces controleert en tijd en gelegenheid biedt om meningen aan te passen.
- Experts zijn betrokken bij het hele proces en kunnen helpen bij het implementeren van de geselecteerde oplossingen.
- De methode stelt je in staat om objectieve resultaten te verkrijgen.
- Je kunt verschillende opties krijgen om het probleem op te lossen.
- Het gebruik van deze onderzoeksmethode vereist niet veel geld en speciale hulpmiddelen – het belangrijkste is de tijd die nodig is om de uiteindelijke ideeën te verzamelen.
Nadelen
- Als de meningen van de deelnemers aanzienlijk verschillen, kan het hele proces veel langer duren.
- Er is weinig gelegenheid voor discussie en uitwisseling van meningen met elkaar.
- De facilitator moet sterke interpersoonlijke vaardigheden hebben om het proces te overzien en de analytische vaardigheden die nodig zijn om een compleet rapport op te stellen.
Een voorbeeld van de Delphi-techniek
De Delphi-techniek kan in veel gebieden worden gebruikt, ook in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld om sleutel succesfactoren (KSF) in de e-commerce-industrie te ontwikkelen.
Het probleem definiëren
E-commerce is een snelgroeiende industrie die internationale transacties mogelijk maakt. Er wordt verwacht dat tegen 2040 95% van de winkeltransacties online zal plaatsvinden. Om deze reden is het logisch om in dit gebied te investeren, terwijl je rekening houdt met de groeiende concurrentie. Het selecteren van KSF zal je helpen beslissen waar je je op moet concentreren bij het ontwikkelen van je managementstrategie. Je onderzoeksproblemen kunnen als volgt zijn:
- Wat is de huidige staat van de e-commerce-industrie en is het mogelijk deze te verbeteren?
- Welke activiteiten hebben de beste kans op succes in de industrie over 5-10 jaar?
- Welke oplossingen zijn haalbaar, gezien de politieke en economische omstandigheden?
Panelleden selecteren
Kies experts en de facilitator die gekwalificeerd zijn om deel te nemen aan het proces. Bereid de enquêtevragenlijst voor die je zal helpen de genoemde factoren te identificeren, ze te selecteren en ze gewichten toe te kennen met behulp van een Likert-schaal (van 1 tot 5, waarbij 1 geen/lage impact van de factor aangeeft en 5 hoge/zeer hoge impact aangeeft).
Een vragenlijst voorbereiden en verspreiden
Kies sleutel succesfactoren (KSF) voor de e-commerce-industrie.
Antwoorden analyseren
Verzamel de resultaten van de enquête. Controleer of de gepresenteerde sleutel succesfactoren relevant zijn voor het onderzoek. Verwijder irrelevante factoren of diegene die het minst vaak zijn genoemd. Bereid een samenvattend rapport voor.
Informatie verzamelen en antwoorden opnieuw analyseren
Geef een rapport aan de deelnemers en voeren een nieuwe ronde van enquêtes uit om meningen aan te passen.
Een consensus bereiken
Het proces moet worden herhaald totdat sleutel succesfactoren uit de antwoorden naar voren komen, samen met hun gewichten.
Conclusies trekken
Bereid een samenvattend rapport en een actieplan voor een e-commerce-entiteit voor.
Samenvatting
De methode die in het artikel wordt gepresenteerd, is gebaseerd op de subjectieve meningen en overtuigingen van mensen. Ondanks de vermindering van de groepsinvloed door anonieme en individuele reacties, blijft er nog steeds een risico bestaan van het projecteren van de oordelen van anderen.
Het is de moeite waard om dit in gedachten te houden bij het gebruik van deze techniek om strategische oplossingen te zoeken, en ook andere soorten analyses uit te voeren (vooral kwantitatieve) om een compleet beeld van het probleem dat wordt bestudeerd te krijgen.
Lees ook: Alles over business process mapping. Kan het worden gebruikt in e-commerce?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.