Elk bedrijf zou moeten streven naar het creëren van een werkomgeving waarin zorg voor de werknemer, ondersteuning van hun mentale gezondheid, evenals het bieden van kansen voor ontwikkeling en zelfvervulling belangrijk zijn. Dit is bijzonder relevant in een post-pandemische wereld waar steeds meer mensen praten over depressie, burn-out, stilletjes opzeggen en andere fenomenen die zowel de werknemer als het bedrijf negatief beïnvloeden. Daarom worden managers voor werknemerservaring steeds populairder. Wat doet een manager voor werknemerservaring en wat zijn de verwachte resultaten van hun inspanningen? Lees verder om meer te ontdekken.
Manager voor werknemerservaring – inhoudsopgave:
- Waarom is werknemerservaring belangrijk?
- Verantwoordelijkheden van de manager voor werknemerservaring
- Functieomschrijving van de manager voor werknemerservaring
- Samenvatting
Waarom is werknemerservaring belangrijk?
Werknemerservaring bestaat uit alle interacties (evenementen, gevoelens, enz.) met een bedrijf en zijn collega’s die plaatsvinden vanaf het moment dat een werknemer besluit een jobaanbieding te accepteren tot de laatste werkdag. Eindindrukken kunnen zowel positief als negatief zijn – en toezichthouders, collega’s en de HR-afdeling (als de entiteit die verantwoordelijk is voor het beheer van human resources, inclusief het creëren van positieve ervaringen op de werkplek) hebben de grootste invloed op hen. Managers voor werkervaring kunnen een cruciale rol spelen in het proces – mits het bedrijf hun potentieel ziet.
Het creëren van een dergelijke functie in de organisatie zal strategisch belangrijk zijn en zal het resultaat zijn van de gedachte dat een werknemer die zich gelukkig voelt op de werkplek (een positieve houding heeft tegenover andere mensen, geen obstakels op het werk tegenkomt, zich ontwikkelt, enz.) meer gemotiveerd is om zijn of haar taken goed uit te voeren. Bijgevolg werkt hij of zij voor het succes van het bedrijf alsof het zijn of haar eigen is en bereikt de doelen ervan. Tegelijkertijd, dankzij een dergelijke aanpak en het nemen van passende maatregelen, vermindert het risico op burn-out, terugkerende ziekteverlof van werknemers of personeelsverloop, wat de kosten van het bedrijf verlaagt. Als gevolg hiervan groeit het bedrijf, neemt de productiviteit toe, worden innovaties geïntroduceerd en is het imago positief.
Verantwoordelijkheden van de manager voor werknemerservaring
Een manager voor werknemerservaring is verantwoordelijk voor het bieden van de meest positieve ervaring aan werknemers, zodat zij hun volledige potentieel kunnen benutten. Zo’n persoon zou moeten deelnemen aan alle processen van het bedrijf die verband houden met de levenscyclus van de werknemer – van de oriëntatiefase tot het vertrek, en proberen een organisatiecultuur op te bouwen die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en actief luisteren. Managers voor werknemerservaring zijn ook verantwoordelijk voor het onderhouden van contact met werknemers, het begrijpen van hun perspectief, het ontdekken van hun behoeften en het nemen van passende maatregelen op basis hiervan. Zo fungeren zij als tussenpersonen tussen managers en reguliere werknemers, waarbij zij de laatste groep empoweren.
Functieomschrijving van de manager voor werknemerservaring
Om hun rol goed te vervullen, bouwen managers voor werkervaring strategieën op die gericht zijn op het verbeteren van de algehele werknemerservaring. Daartoe voeren zij anonieme enquêtes en één-op-één feedbacksessies uit waarin zij de niveaus van werknemerstevredenheid en betrokkenheid meten. Ze onderzoeken ook de indrukken van werknemers na de onboarding en voeren zogenaamde exitgesprekken uit om te achterhalen wat zij van het bedrijf denken na de gehele periode van tewerkstelling. Op basis hiervan trekken zij conclusies en proberen zij veranderingen aan te brengen in gebieden die verbetering behoeven.
Managers voor werknemerservaring voeren ook prestatiebeoordelingen uit, beheren de vakanties van werknemers (goed uitgeruste werknemers zijn productiever) en implementeren beloningssystemen voor werknemers (om de betrokkenheid en loyaliteit van werknemers te vergroten).
Samenvatting
Hoewel de betreffende functie al vele jaren bestaat, begint het belang ervan pas nu te groeien – het stond zelfs op de 5e plaats op de lijst van de 25 snelst groeiende beroepen in 2023 die door LinkedIn is opgesteld. Dit is het resultaat van de Covid-19-pandemie die een aanzienlijke impact heeft gehad op het welzijn van werknemers en de organisatie van het werk, en meer aandacht heeft gevestigd op een positieve werknemerservaring als cruciaal voor het succes van het bedrijf. Het zal ongetwijfeld interessant zijn om de opkomst van steeds meer managers voor werknemerservaring en de resultaten van hun acties te observeren.
Lees ook: Wat doet een directeur human resources?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.