Het creëren van een online cursus is een meerfasenproces. Voordat je aan de hoofdtaak begint, zijn er elementen van het proces waar je van tevoren over na moet denken. Hoe bereid je je voor op het maken van een online cursus? Hoe begin je? Ons artikel gaat over alle fasen van het proces, lees verder om meer te ontdekken.
Voordat je begint met het schrijven van je online cursus, denk na over het domein waar je voldoende kennis over hebt om met anderen te delen. Het beste onderwerp verbindt je vaardigheden, interesses en ervaring.
Je hoeft niet over professionele kennis te beschikken om anderen te onderwijzen. Voor de deelnemers van de cursus zijn er belangrijkere dingen dan een certificaat, en dat zijn: je toewijding en passie. Als je enige prestatie in jouw vakgebied hebt, gebruik deze dan als richting voor je ontwikkeling en ontwerp je online cursus dienovereenkomstig.
Het creëren van een cursus vereist vele uren werk en veel inspanning. Wat hier cruciaal is, is dat de maker verwacht dat zijn product de waardering en bewondering van anderen zal vinden. Verwachtingen kunnen niet worden vervuld wanneer de doelgroep slecht gedefinieerd is.
Geen enkel product is ontworpen voor iedereen – als dat zo is, zal waarschijnlijk niemand het gebruiken, omdat zo’n product niet in de behoeften van een specifieke groep gebruikers kan voorzien. Heb je het onderwerp van je online cursus bepaald, denk dan na over wie het meest van je cursus zou kunnen profiteren.
Na het identificeren van je doelgroep probeer het nog specifieker te maken. Bijvoorbeeld, als je online cursussen over gitaarspelen maakt, probeer dan cursussen voor beginners te creëren, of nog specifieker – voor beginnende gitaristen die hun vaardigheden in het spelen van rockmuziek willen ontwikkelen. Op deze manier verklein je je doelgroep, wat je in staat stelt om klanten te bereiken die precies in het onderwerp van je cursus geïnteresseerd zijn.
Voordat je een online cursus maakt, denk na over de werkelijke behoeften die mensen momenteel hebben. Doe marktonderzoek, want je aannames over de werkelijke interesses van klanten kunnen verkeerd zijn. Gebruik oplossingen die beschikbaar zijn op het internet om de markt te analyseren:
Allereerst moeten we weten over onze concurrenten en hun aanbod. Het is niet de moeite waard om hun ideeën te kopiëren, maar het is goed om een product te creëren dat zich onderscheidt van de massa. De analyse van de concurrentie kan je helpen om je niche te bereiken. Kijk goed en analyseer welk deel van de kennis nog niet door andere makers is behandeld, en vul vervolgens de leemte in de markt op.
Soms is het onderwerp zo populair dat er niet veel unieke manieren zijn om het te presenteren. In zo’n scenario kun je overwegen om de doelgroep te veranderen. In plaats van een andere cursus voor mannen over spaargeldbeheer te creëren, probeer je hetzelfde onderwerp te presenteren, maar voor een andere groep gebruikers. Wat dacht je van vrouwen of vrouwelijke studenten die net hun weg op de arbeidsmarkt beginnen en moeten leren hoe ze beter met hun budget kunnen omgaan?
Als je je klanten wilt bereiken en hen wilt aanmoedigen om je online cursus aan te schaffen, moet je hen alle voordelen van je cursus laten zien. Schrijf een beschrijving waarin je je gebruikers informeert over de inhoud van de cursus en de verwachte resultaten – ze moeten weten welke nieuwe kennis ze zullen verwerven.
In de cursus voor beginnende UX-ontwerpers schrijf je dat je deelnemers na de cursus het project in AdobeXD hebben afgerond en dat ze het kunnen gebruiken in hun projectportfolio. Lees het artikel over het efficiënt creëren van een UVP hier.
Je hoeft je product niet af te hebben om te beginnen met het creëren van je toekomstige publiek. Hoe goed je online cursus ook zal zijn, niemand zal erover weten, zolang je geen publiek hebt dat het kan kopen. Creëer van tevoren banden met je potentiële kopers.
Er zijn veel manieren om een betrokken gemeenschap voor je merk te creëren. Denk na over de communicatiemiddelen die ze gebruiken. Voor de cursus over onafhankelijke kleurenanalyse zoek je ontvangers op Instagram. Voordat je producten voor HR-professionals maakt, overweeg dan om een account op LinkedIn te openen.
Wanneer je gemeenschap klaar is, probeer dan hen te voorzien van inhoud die boeiend is en vertrouwen in je merk opbouwt. Gebruik de tijd om erachter te komen wat de verwachtingen van je ontvangers zijn, evenals hun behoeften en gewoonten – gebruik deze informatie bij het creëren van je online cursus.
Na alle voorbereidende fasen is het tijd om de online cursus te creëren. De taak is een meerfasen- en tijdrovend proces. In het volgende artikel zullen alle stappen van het cursuscreatieproces in meer detail worden gepresenteerd.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…