Visuele contentmarketing – weet je hoe je een interessant visueel effect kunt gebruiken om je verkoop te verhogen? Iedereen weet dat kleding de man niet maakt – het belangrijkste is niet zichtbaar. Wat ertoe doet zijn onze harten, geest en intelligentie, maar het allereerste contact is visueel, daarom moeten we esthetisch gekleed zijn, ons uiterlijk moet verzorgd zijn. Het uiterlijk doet ertoe en is een integraal onderdeel van ons leven. Daarom richt visuele contentmarketing zich op waarneembare, perceptibele elementen die op de website aanwezig zijn. Lees het artikel om meer te ontdekken.
Visuele contentmarketing – inhoudsopgave:
- Wat is visuele contentmarketing?
- Belang van visuele contentmarketing
- Richtlijnen voor visuele communicatie
- Samenvatting
Wat is visuele contentmarketing?
Visuele contentmarketing houdt zich bezig met alle componenten op de website die zichtbaar zijn, naast de tekst. Die elementen zijn vooral belangrijk in het geval van advertenties of andere marketingmaterialen.
Momenteel hangt internetmarketing sterk af van de visuele aspecten van de gepresenteerde ontwerpen. Alle soorten berichten die op sociale media worden geplaatst (Facebook, Instagram, en anderen) moeten een soort afbeelding bevatten om de aandacht van het publiek te trekken. Alle visuele materialen moeten visueel aantrekkelijk zijn voor de kijkers.
Visuele contentmarketing kan een breed scala aan functies gebruiken om content voor de merkadvertentie te creëren. Alle visuele componenten die niet leesbaar zijn, zijn onderdelen van visuele content. Infographics zijn een van de meest populaire visuele vormen die recentelijk in de media worden gebruikt. Het is een type ontwerp dat kenmerken van teksten en afbeeldingen verbindt. Het kan op veel manieren worden gemaakt. Men kan grafische elementen gebruiken zoals pictogrammen, logo’s, vormen, pijlen of grafieken. Het is een vorm van creatie die gericht is op het overbrengen van informatie naar het publiek en het visualiseren van de content. De infographic heeft als doel de ogen van het publiek op de afbeeldingen te laten rusten tijdens het scrollen.
Banners zijn een andere universele en veelvoorkomende vorm van reclame. De traditionele versie van de banner heeft geschreven content die met de afbeeldingen op het materiaal is gedrukt. Op het internet, net als in het geval van infographics, is de banner een grafische vorm van contentoverdracht – de content kan informatief of reclamegericht zijn, maar in tegenstelling tot de infographics, die puur informatief zijn, moedigt de banner aan om de website te bezoeken, waar het gepresenteerde product of de dienst kan worden gekocht.
Afbeeldingen op sociale media zijn een ander type visuele elementen die op websites te vinden zijn. Deze componenten worden gebruikt om een aangename grafische afbeelding te creëren die de aandacht van de lezer zal trekken. Deze afbeeldingen zijn meestal grafieken of mockups die consistent zijn met de merkidentiteit als het gaat om kleur of kenmerkende elementen.
Foto’s zijn de volgende uit de enorme set visuele elementen. Deze componenten zijn de basis van alle websites en ze stellen de makers niet teleur. Alles wat in overweging moet worden genomen, is dat men moet vermijden om kant-en-klare stockfoto’s van gratis platforms te downloaden. Foto’s moeten uniek zijn, daarom is het beter om ze zelf te maken, vooral als ze onze producten moeten presenteren. Om goede foto’s te maken, moet men over goede apparatuur beschikken, hoewel de meeste makers camera’s op slimme apparaten gebruiken. Foto’s gemaakt door de website-eigenaar zullen opvallen tussen de massa en aandacht trekken.
Video’s en gifs worden breed gebruikt voor alle soorten promotionele activiteiten op het internet. Voor sommige doelgroepen zijn video’s de beste oplossing om interessante informatie over te brengen. We kunnen video-tutorials van onze producten of webinars met instructies maken – deze vormen zijn veel beter dan traditionele papieren vormen en handleidingen. GIF’s zijn soorten grafieken die geanimeerd zijn, de animatie herhaalt zich. Deze vorm van animatie mag niet langer zijn dan 3 seconden en het is de moeite waard om de geschiktheid van het ontwerp voor onze geselecteerde doelgroep te overwegen.
Elke grafische vorm, visualisatie of opname is veel interessanter dan de traditionele, droge tekst. In de meeste gevallen is het gemakkelijker om de informatie te onthouden die visueel werd gepresenteerd.
Belang van visuele contentmarketing
Visuele contentmarketing heeft een sterke invloed gehad op internetmarketing. Momenteel is elke tekst die niet vergezeld gaat van afbeeldingen bijna onzichtbaar en vergaat als een druppel in de oceaan. Sociale media en het internet draaien allemaal om visuele effecten. Er zijn veel belangrijke redenen om tijd te besteden aan het creëren van visuele content, zoals:
- De aandacht van het publiek – grafieken en andere visuele componenten, zoals al eerder genoemd, trekken de aandacht van de gebruikers. Op het internet worden veel advertenties door de gebruikers genegeerd, en alleen goed doordachte ontwerpen hebben kans om opgemerkt te worden.
- Afbeeldingen helpen om te onthouden – veel studies hebben aangetoond dat mensen vier keer meer onthouden als de content visueel werd gepresenteerd dan wanneer het alleen werd gelezen. Grafische elementen zijn gemakkelijker te onthouden dan teksten. Het is de moeite waard om speciale aandacht te besteden aan advertenties en grafische ontwerpen, aangezien ze onze boodschappen sneller en efficiënter aan klanten kunnen overbrengen.
- Verhoogde betrokkenheid van het publiek – sociale media zijn verzadigd met grafische ontwerpen en afbeeldingen. De meeste berichten bevatten foto’s of andere visuele componenten. Klikfrequenties hangen af van perceptie, gebruikers zijn meer gefocust op optische effecten en afbeeldingen vertalen zich in een sterkere impact op hun keuzes.
Richtlijnen voor visuele communicatie
Er zijn veel tips met betrekking tot het creëren van visuele identificatie van een merk, product of website. Elke grafisch ontwerper heeft zijn ideeën, meningen en geheimen, maar sommige factoren zijn cruciaal voor het creëren van geweldige visuele content. Men moet zich herinneren:
- Kleur – houd consistentie tussen je merkidentiteitsstijl en andere visuele componenten. Gebruikers moeten weten dat berichten door jouw bedrijf zijn gemaakt.
- Doelgroep – selecteer je content met je publiek in gedachten, je ontwerpen moeten visueel aantrekkelijk zijn.
- Afbeeldingen – afbeeldingen en foto’s zijn noodzakelijk voor alle soorten berichten om de kans te vergroten om je potentiële lezers te bereiken.
- Kortere vormen – moedig lezers aan om geen lange secties te creëren en lange teksten in delen te splitsen.
- Coherentie – houd je visuele elementen compatibel met de hele content. De afbeeldingen die niet consistent zijn met de geschreven boodschappen verwarren de lezers en maken je advertenties onbegrijpelijk.
Samenvatting
Zelfs de eenvoudigste boodschap kan een uitdaging voor een bedrijf worden. Om succesvol te zijn, moet men aandacht besteden aan het visuele deel van online marketing. Men moet zich herinneren dat kleur een onlosmakelijk element van het merk is. Bovendien, wat cruciaal is, moeten alle berichten op sociale media vergezeld gaan van grafieken, afbeeldingen en aangename visuele elementen. Het is de moeite waard om meer tijd te besteden aan het overwegen van alle visuele elementen van merkcreatie – onze ontwerpen moeten het merk en zijn waarden weerspiegelen. Geweldige ontwerpen vergemakkelijken de herkenning van het merk door de coherente selectie van kleuren en andere visuele effecten.
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.