Categories: BlogUX-onderzoek

Werving van deelnemers voor UX-studie | UX-onderzoek #10

Onmiskenbaar speelt UX-onderzoek een sleutelrol in het gehele UX/UI-proces. Een grondige analyse voorziet onderzoekers en ontwerpers van gegevens om functionaliteiten te ontwerpen die beter aansluiten bij de behoeften van gebruikers en het nieuwe product of de oplossing verbeteren. Met dat in gedachten, moet je veel moeite doen om een gedetailleerd onderzoeksplan op te stellen en procedures voor het werven van gebruikers op te nemen.

Het is een van de belangrijkste factoren die het succes van je studie zullen bepalen. Op basis waarvan bepaal je dan de kwaliteit van je steekproef (kenmerken van een van je gebruikers) en de kwantiteit (het aantal deelnemers) voldoende om je studie betrouwbaar en waardevol te maken? Lees onze post om te weten wat werven is en zie hoe je het goed doet.

Werving van deelnemers voor UX-onderzoek – inhoudsopgave:

  1. Werving van deelnemers voor UX-onderzoek
  2. Hoe kies je je steekproef?
  3. Hoeveel deelnemers moet je opnemen in een UX-onderzoek?
  4. Hoe werv je deelnemers voor UX-onderzoek?
  5. Samenvatting

Werving van deelnemers voor UX-onderzoek

Het werven van deelnemers voor UX-onderzoek heeft een sterke invloed op het UX/UI-proces. Het uitnodigen van de verkeerde mensen om deel te nemen aan de studie beïnvloedt het resultaat direct, vervormt het en levert onduidelijke resultaten op. Je zult het opnieuw moeten doen en de kwaliteit van de steekproef moeten heroverwegen. Afhankelijk van de behoeften van het proces, zal de gang van zaken van de enquête aanzienlijk variëren. De eerste stap richt zich op het onderzoeken van de kenmerken van het project, het definiëren van het onderzoeksprobleem en het bepalen van welke vragen we beantwoord moeten krijgen. Een solide voorbereiding op de studie en doordachte werving van deelnemers zal de test verbeteren, de volgende stap die genomen moet worden.

Hoe kies je je steekproef?

Bij het plannen van de werving, houd rekening met de persona die je eerder hebt opgesteld. Het is ons perfecte profiel van de gebruiker – overweeg vervolgens hoe goed de testdeelnemers overeenkomen met ons profiel. Bij het verkleinen van het aantal deelnemers zijn er doorgaans twee handelwijzen. De eerste methode raadt grootschalig testen aan met een talrijke, representatieve groep, terwijl de tweede zich richt op specifieke vereisten en zoekt naar een nauwkeuriger gedefinieerde deelnemer. Zoals altijd met zoveel variabelen, hangt het allemaal af van de context, de aard van het onderzoek, de mogelijkheden van het team, de organisatie en de testbehoeften.

Grootschalig testen – aanbevolen door veel UX-practitioners – betekent het vermijden van selectieve criteria voor deelnemers. Tenslotte zouden de meeste producten gemakkelijk en intuïtief aanvoelen om toe te passen. Voor de algemene demografie is dit precies wat we zullen bereiken. Een bijkomend voordeel is dat we deelnemers relatief snel zullen vinden (bijvoorbeeld via online tools zoals het User Testing-platform). Bij het plannen van een studie die een algemene demografische groep monster, zorg ervoor dat je:

  • het ontwerpt voor een breed scala aan gebruikers
  • het functioneel en intuïtief maakt voor iedereen zonder of met weinig instructie
  • het 15 minuten of minder laat duren om het product op één individu te testen

De uitdaging bij het testen op grote demografische schaal betreft het niet overeenkomen van deelnemers met het profiel van onze ideale consument. In dergelijke gevallen krijgen we waardevolle feedback, maar het is niet van onze doelgroep, wat een groot verschil kan maken, vooral wanneer:

  • we te maken hebben met een nicheproduct of -publiek
  • het product of het onderzoeksprobleem complex is en een bepaald niveau van voorkennis of ervaring vereist
  • we gericht zijn op het vergelijken van het product met de directe concurrentie

Onder deze omstandigheden moet je (indien mogelijk) de werving van deelnemers voor de studie beperken tot mensen die beter overeenkomen met ons gebruikerspersona-profiel.

Hoeveel deelnemers moet je opnemen in een UX-onderzoek?

Er zijn geen duidelijke richtlijnen voor het aanbevolen aantal deelnemers voor een enquête – het hangt ervan af. De specificaties van het onderzoek, middelen en budget, om er maar een paar te noemen, beïnvloeden het. In het geval van het onderzoeken van trends en meningen, blijkt een grotere steekproef van deelnemers handig bij het vaststellen van kwantitatieve statistieken.

Aan de andere kant, als je een gebruiksprobleem test, heb je geen zeer grote steekproef nodig. Studies tonen aan dat 5 testdeelnemers 85% van de gebruiksproblemen van het product zullen ontdekken – een bevredigend resultaat! Daarom, door 5 – 7 tests uit te voeren, elimineer je de meeste fouten. De beste manier om het proces aan te pakken is door voortdurend wijzigingen aan te brengen in het ontwerp en te testen totdat de gewenste resultaten zijn bereikt. Een dergelijke oplossing is veel efficiënter en kosteneffectiever (in termen van tijd en geld) dan het uitvoeren van één uitgebreide studie met een groot aantal deelnemers.

Hoe werv je deelnemers voor UX-onderzoek?

Afhankelijk van het project en de individuele mogelijkheden kunnen verschillende methoden worden gebruikt om deelnemers voor UX-testen te werven. Een daarvan is het gebruik van wervingsplatforms – zoals UserTesting, dat we al hebben genoemd, maar ook veel andere zoals Sharewell, Teston, Validately, PlaybookUX of Usertest.io. Dit soort locaties brengt miljoenen gebruikers samen die bereid zijn deel te nemen aan testen. Ontwerpers kunnen daar eenvoudig hun doelgroep vinden met slechts een paar klikken.

Een andere methode kan zijn om testdeelnemers uit je klantenbestand te werven. Deze oplossing is voordelig omdat de testpersonen daadwerkelijke gebruikers van het product zullen zijn – die het al goed kennen, weten waarvoor het wordt gebruikt en hoe het te gebruiken, en een onderbouwde mening erover hebben. Feedback van onze echte gebruikers zal altijd waardevoller zijn dan van mensen die er nooit mee te maken hebben gehad.

We kunnen ook deelnemers werven met behulp van onze website of sociale media – een aankondiging over het onderzoek dat we uitvoeren zal ons helpen onze reguliere en tevreden klanten te bereiken, die waardevolle inzichten zullen bieden tijdens de studie.

Het is de moeite waard om in het begin vereisten vast te stellen zoals leeftijd, inkomen, geslacht, land of kennis van ons product. Nadat we het profiel van de ideale gebruiker hebben voorbereid – gebaseerd op de persona’s en gegevens die we hebben, statistieken – kunnen we beginnen met verdere voorbereiding voor de studie. Voor de doelgerichte enquête is het raadzaam om screeningtests (de zogenaamde screeners) uit te voeren, waar we in de volgende artikelen meer over zullen praten. Dit zorgt ervoor dat we alleen die deelnemers werven die overeenkomen met het gebruikersprofiel.

Firmbee kan het uitvoeren van werving vergemakkelijken dankzij een database van alle kandidaten met wervingsstatussen en beoordelingen. Je kunt ook profielen van kandidaten aanmaken waar je alle cruciale informatie kunt bijhouden.

Samenvatting

Voorbereiden op een UX-onderzoek en het werven van deelnemers kan uitdagend zijn – vooral voor minder ervaren ontwerpers. Daarom hebben we aan het einde nog een paar tips voor je achtergelaten om in je werk toe te passen.

Zelfs voordat je begint met werven, zorg ervoor dat de beschikbare opties voor het beantwoorden van de vragen in het scenario duidelijk en begrijpelijk zijn (je kunt dit doen door vooraf een pilotstudie uit te voeren, waar we in een vorig artikel over hebben geschreven) en dat de antwoorden “geen” / “weet niet” / “ander” antwoordopties bevatten (de gebruiker hoeft niet noodzakelijkerwijs kennis of meningen over een bepaald onderwerp te hebben).

Bij het werven voor een studie, denk na over wat voor jou belangrijk is, welk effect je wilt bereiken, welke onderzoeksvragen je beantwoord wilt krijgen en hoe je doelgroep eruitziet. Schets een beeld van de potentiële enquête-deelnemer, en bepaal of je je richt op het ondervragen van bestaande gebruikers of mensen die niet gerelateerd zijn aan het product dat wordt bestudeerd. Zijn ze jong of oud? Vermogend of leven ze bescheidener? Wat zijn hun kenmerken? Wat hebben ze nodig? Met dat alles in gedachten, kun je gemakkelijk op maat gemaakte studie-incentives voor deelnemers vaststellen en de juiste kanalen kiezen om ze te werven.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

16 minutes ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

2 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

4 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

6 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

7 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

9 hours ago