Categories: BlogStart je startup

Hoe kies je een goede domeinnaam voor een nieuwe onderneming in 6 stappen

Bij het starten van een bedrijf of het lanceren van een nieuw avontuur is het belangrijk om het grootste mogelijke publiek te bereiken. Daarom is het in het digitale tijdperk essentieel om een website te hebben. Op deze manier zal ons bedrijf niet beperkt zijn door territorium en heeft het een kans op succes. Echter, om ervoor te zorgen dat de website, die een etalage van ons merk en product is, klanten op de juiste manier aantrekt, is het belangrijk om de juiste domeinnaam te kiezen. Hier zijn 6 eenvoudige stappen die je vertellen hoe je de perfecte naam kunt kiezen.

Domeinnaam – inhoudsopgave:

  1. Kiezen van een domeinextensie
  2. Hoe eenvoudiger, hoe beter
  3. Lengte doet ertoe
  4. De naam moet ons bedrijf definiëren
  5. Wat niet te doen bij het kiezen van een domeinnaam?

Kiezen van een domeinextensie

Bij het kiezen van een websiteadres is het de moeite waard om elk aspect te analyseren. Niet alleen de naam is belangrijk, maar ook de extensie. De overgrote meerderheid van de sites gebruikt de globale extensie .com, waarvan het voordeel de sneltoets op het toetsenbord in mobiele browsers is, wat het intuïtief maakt voor mobiele gebruikers. Als we een andere extensie voor onze site kiezen, kan het gebeuren dat een kijker, die naar ons bedrijf zoekt, intuïtief de gemakkelijk toegankelijke .com gebruikt en een concurrentiesite ziet.

Bij het kiezen van een extensie is het ook de moeite waard om je te laten leiden door het profiel van ons bedrijf. Afhankelijk van de reikwijdte van onze diensten kunnen we nationale of lokale extensies kiezen. Hetzelfde geldt als we de specificiteit van ons bedrijf willen benadrukken, in welk geval we een zogenaamde gepersonaliseerde extensie kunnen kiezen die duidelijk de industrie van ons bedrijf definieert, bijv. .travel, .sports, enz.

Hoe eenvoudiger, hoe beter

Als we al hebben besloten welk type extensie geschikt zal zijn voor onze site, is het tijd om ons bezig te houden met de keuze van een naam. Rekening houdend met het perceptievermogen van de gemiddelde persoon, is het het beste om te kiezen voor een eenvoudige naam die gemakkelijk te onthouden en intuïtief voor de ontvanger is. Het gebruik van ingewikkelde zinnen in de domeinnaam zal het voor mensen moeilijker maken om onze aanbieding te bereiken. Vergeet niet een naam te kiezen die gemakkelijk uit te spreken en op te schrijven is. Een moeilijke naam zal veel potentiële spelfouten genereren, waardoor het voor onze klanten moeilijker wordt om onze site te vinden.

Lengte doet ertoe

Hoe korter de naam, hoe beter. Volgens beschikbare statistieken zullen internetgebruikers onze site gemakkelijk vinden als de naam uit minder dan 12 tekens bestaat. Het wordt aanbevolen dat de naam geen cijfers en koppeltekens bevat, evenals speciale tekens zoals @ of &.

Waarom 12 tekens? Volgens experts bestaan namen die deze hoeveelheid overschrijden uit ongeveer 3 lettergrepen, wat het woord moeilijker uit te spreken maakt, en dus ook moeilijker te onthouden. Bovendien, hoe minder het aantal tekens, hoe sneller we het in een zoekmachine op een smartphone typen. De maximaal toegestane hoeveelheid tekens in een domeinnaam is echter 63, maar de beste keuze is om 12 te gebruiken, omdat dit ook een positieve invloed zal hebben op de positie van de site in zoekmachines.

De naam moet ons bedrijf definiëren

Een website is een modern visitekaartje. Daarom is het belangrijk dat de naam de aard van ons bedrijf of de industrie weerspiegelt. Een interessante manier om het merk te onderscheiden, is door een pakkende slogan te gebruiken, waarvan de afkorting, bijvoorbeeld bestaande uit de eerste letters, als de naam van onze site zal dienen. Op deze manier zullen we ons onderscheiden van de concurrentie, die mogelijk dezelfde producten of diensten aan de klant aanbiedt, maar het is onze slogan die in hun hoofd zal blijven hangen.

Bovendien worden merk- of productnamen vaak gebruikt in domeinnamen. Het opbouwen van een nieuw merk is niet eenvoudig en kost vaak veel tijd, maar het opnemen van een unieke naam in het websiteadres kan helpen om het product te verspreiden. Het is belangrijk dat onze merknaam uniek is en geen bestaande handelsmerken bevat. Als ons merk goed wordt geassocieerd in de offline wereld, is het de moeite waard om hetzelfde merk in de domeinnaam te gebruiken.

De domeinnaam moet hetzelfde zijn of zeer dicht bij de sitenaam liggen. De ontvanger kan zich verward voelen na het intypen van het adres en te worden doorgestuurd naar een site met een totaal andere naam dan onze domein.

Wat niet te doen bij het kiezen van een domeinnaam?

Bij het kiezen van een domeinnaam, gebruik geen koppeltekens en speciale tekens. Voor de gebruiker zijn ze problematisch om in te typen. Bovendien kan onze site, en bijgevolg het bedrijf, door het gebruik ervan als onbetrouwbaar worden gezien. Laten we geen woorden kiezen als domeinnaam die op verschillende manieren kunnen worden geschreven. De ingewikkeldheden in spelling zullen onnodige fouten tijdens zoekopdrachten genereren, waardoor het aantal interacties afneemt.

Bovendien, als we onze site niet willen blootstellen aan de verdenking van zoekmachinebots, laten we dan fouten in de domeinnaam en het gebruik van namen van bestaande merken of handelsmerken vermijden. Anders kan onze domein worden opgeschort, en kan het feit dat we gebruik maken van eigendomsgegevens worden gemeld aan de relevante autoriteiten.

Controleer de beschikbaarheid van de domein

Zelfs als we de perfecte naam voor onze domein hebben gevonden, is het belangrijkste dat deze niet bezet mag zijn. Daarom moeten we de beschikbaarheid van het adres dat we interessant vinden controleren. Het kan gebeuren dat de domein beschikbaar is, maar in het verleden is gebruikt. In dat geval moet je de geschiedenis ervan controleren, want er zijn twee opties: of de geschiedenis is goed of slecht.

Als de vorige eigenaar voor de domein zorgde, de inhoud op de site waardevol was en – bovendien – overlappend met ons bedrijfsprofiel, kunnen we daar voordeel uit halen. Dit komt omdat de domein veel ankers en backlinks kan hebben gehad, wat invloed heeft op SEO. Als de links naar de site nog steeds bestaan en de koppeling sites waardevol en gerelateerd aan ons bedrijf zijn, zal het verkeer hoger zijn dan wanneer we een nieuwe domein kopen.

Anders, als de domein in het verleden als spammy werd beschouwd, is het beter om naar een andere te zoeken, omdat de positie van onze site door de schimmige geschiedenis niet erg goed zal zijn. Het kiezen van een online domeinnaam is tegenwoordig een van de belangrijkste marketingbeslissingen voor ons bedrijf. Het is belangrijk om de consistentie van het merk zowel offline als online in gedachten te houden.

Lees ook:Is het tijd om je startupteam uit te breiden?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

47 minutes ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

3 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

4 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

5 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

7 hours ago