Wat zijn de meest populaire UX-onderzoeks-methoden en welke moet je aannemen? In dit artikel presenteren we de bewezen en aanbevolen onderzoeksmethoden van de Nielsen Norman Group door ze te koppelen aan de specifieke fase van het project. Je zult de verschillende methoden sorteren en begrijpen op welk moment een bepaalde methode de juiste keuze zal zijn.
We verdelen het UX-onderzoeksproces in vier hoofd-fasen: ONTDEKKEN, VERKEN, TESTEN en LUISTEREN. Hun namen suggereren hun basisconcept, maar we zullen elke fase kort behandelen.
De ONTDEKKEN-fase betreft het uitvoeren van een diepgaand onderzoek dat gericht is op het onthullen van meer over het probleem dat we hebben gekozen om op te lossen. Hier interviewen we experts en doen we het eerste bureauonderzoek op zoek naar gegevens die al beschikbaar zijn op de markt. We proberen ook belanghebbenden te betrekken en UX-metrics te bepalen.
De tweede fase – VERKEN – bestaat uit een onderneming die zich richt op het zien van fijnere details van ons onderzoeksprobleem met gebruikersonderzoek, concurrentieonderzoek samen met een audit van de bestaande oplossing. In deze fase doen we ons best om de gebruikers, hun problemen, pijnpunten, vereisten en behoeften te leren kennen, evenals om een persona te ontwikkelen – onze ideale gebruiker, die onze leidraad zal zijn in de verdere fasen van onderzoek en ontwerp.
In de TEST-fase hebben we al een oplossing ontwikkeld (of in ieder geval een prototype ervan), die we min of meer kunnen testen, evalueren, leren van en verbeteren.
De LUISTER-fase gaat over het letten op de emoties van gebruikers en hoe zij zich voelen over het gebruik van het product, het werven van gebruikers voor verder onderzoek en het communiceren van plannen.
Na vertrouwd te zijn geraakt met de stappen van het onderzoeksproces, kom je op het punt dat je een specifieke UX-onderzoeks-methode moet kiezen. Per ontwerp vereist elke UX-aanpak een individuele benadering. Er is geen sjabloon of matrix om een oplossing te kopiëren en plakken. Het hangt allemaal af van veel voortdurend fluctuerende variabelen en zelfs tijdens de implementatie is het proces vloeibaar. De specifieke omstandigheden zoals de context van de organisatie, het karakter van de fasen van productontwikkeling, de behoeften van de klant en andere belanghebbenden, evenals de mogelijkheden en beperkingen (als het alleen financiële of tijdsgebonden zijn) bepalen de methodekeuze.
Echter, de Nielsen Norman Group deelde op zijn blog een methode-matching classificatie waar de fase van het project aangeeft welke aanpak mogelijk de meeste uitkomst kan bieden. We zullen dit later in het artikel presenteren. Niettemin, zoals met de meeste “principes” in UX-ontwerp, is dit geen rigide indeling, slechts een richtlijn voor welke richting te kiezen.
In de ontdekfase, terwijl we leren over het probleem en het product, kunnen we de volgende onderzoeksmethoden gebruiken:
De VERKEN-fase omvat het verdiepen in het onderzoeksproces, het probleem en de productanalyse. De meest aanbevolen methoden zijn:
De TEST-fase, zoals de naam al aangeeft, richt zich op het testen van het prototype, het volgen van de bruikbaarheid in de tijd, het identificeren van bugs, evenals het zorgen voor de ontwikkelde gegevens en persoonlijke informatie van gebruikers. De meest populaire methoden in deze fase zijn:
De laatste fase van het besproken onderzoek – dat is, LUISTEREN – richt zich op het evalueren van wat ontwerpers horen – de meningen van gebruikers, hun emoties over het gebruik van het product, teamcommunicatie en follow-up planning. In deze fase is het de moeite waard om dergelijke onderzoeksmethoden te implementeren als:
We hebben een algemene indeling van onderzoeksmethoden in het UX-proces en hun toewijzing aan de verschillende fasen volgens de Norman Nielsen Group gepresenteerd. Houd echter in gedachten dat elk UX-project anders en flexibel is. Vergeet niet om niet rigide vast te houden aan kaders of regels.
Het kan en zal gebeuren dat je in een bepaalde fase een studie uitvoert via een niet-voor de hand liggende methode, terwijl op andere momenten een geplande onderzoeksaanpak onmogelijk te implementeren kan blijken (vanwege de kosten, een strakke deadline of gebrek aan een geschikte gebruikersonderzoeksgroep) en je team een andere moet kiezen. Toch is de sleutel tot succes om gefocust te blijven op het doel van het project en de zoektocht naar antwoorden op de eerder gestelde onderzoeksvragen, terwijl je voortdurend rekening houdt met de vereisten van het bedrijf en de behoeften van de gebruiker.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…