Een groeiende populariteit van outsourcing en de vele voordelen ervan, moedigen nieuwe bedrijven aan om dit bedrijfsmodel te gebruiken. Om het potentieel van deze oplossing volledig te benutten, moet je een gedetailleerd implementatieplan voor outsourcing voorbereiden. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat outsourcing de verwachte resultaten oplevert? Lees ons artikel en volg 6 stappen om een succesvolle outsourcingstrategie op te bouwen.
De eerste stap om je bedrijf voor te bereiden op outsourcing is begrijpen wat het echt is. Het lezen van de definitie is niet genoeg. Het is noodzakelijk om het idee van het concept te begrijpen en hoe jouw bedrijf ervan kan profiteren. We hebben dit onderwerp grondig beschreven in het volgende artikel: 4 redenen waarom outsourcing een groeiende trend is. Het zal je helpen te realiseren wat outsourcing is en meer te leren over de voordelen ervan.
De volgende stap is een gedetailleerde analyse van je bedrijfsprocessen. Dankzij deze analyse kun je verifiëren hoeveel tijd ze kosten en hoeveel ze kosten. Dit zal een basis bieden voor het ontwikkelen van een winst- en verliesrekening met betrekking tot het veranderen van de huidige strategie van het bedrijf en het overstappen naar een nieuw bedrijfsmodel. Deze analyse zal ook een goede indicator zijn van welk outsourcingbedrijf het beste kan worden gebruikt in termen van winstgevendheid.
Een andere belangrijke stap in je succesvolle outsourcingstrategie is het definiëren van gedetailleerde doelstellingen die je wilt bereiken met behulp van het outsourcing bedrijfsmodel. Doelen stellen helpt je bepalen welke taken aan externe bedrijven moeten worden gedelegeerd en welke binnen de organisatie moeten worden uitgevoerd. Met je doelen duidelijk gedefinieerd, is de kans groter dat je waardevolle tijd en energie bespaart.
Het vaststellen van een budget dat je kunt toewijzen voor outsourcing is een belangrijk punt in je succesvolle outsourcingstrategie. In de eerste plaats moet je plannen hoeveel geld je kunt uitgeven aan de implementatie van outsourcingdiensten. Bij het plannen van maandelijkse of jaarlijkse budgetten moet je rekening houden met de kosten van het intern uitvoeren van een bepaalde taak en deze vergelijken met de kosten die het bedrijf zou maken als deze aan een externe leverancier werd gedelegeerd.
Naast de voor de hand liggende voordelen van outsourcing, moet je ook let op de risico’s die eraan verbonden zijn. Een daarvan zijn de verborgen kosten van outsourcing. Om deze te voorkomen, moet je een duidelijk kader voor samenwerking definiëren, en alle gedetailleerde voorwaarden van de outsourcingdiensten, samen met hun kosten, moeten in een aparte overeenkomst worden beschreven.
Het contract tussen twee bedrijven moet informatie bevatten over welke diensten extra kosten met zich mee kunnen brengen die niet aan het begin van de samenwerking kunnen worden bepaald, evenals hoeveel deze zullen zijn. Een ander risico dat gepaard gaat met outsourcing kan ook de kwaliteit van de geleverde diensten zijn. Dit risico kan aanzienlijk worden verminderd door periodieke controle van hun uitvoering, evenals audits in de bedrijven die specifieke diensten voor jou uitvoeren. Op deze manier heb je meer controle over het hele proces.
De laatste stap is het kiezen van een leverancier die outsourcingdiensten voor jou zal uitvoeren. Om het juiste aanbod te selecteren, kun je recensies lezen over eerdere samenwerking met andere bedrijven. Deze recensies zijn erg belangrijk omdat ze je kunnen helpen beslissen of je het contract moet ondertekenen of naar een concurrerend bedrijf moet zoeken. Het is cruciaal om de werkcultuur van het outsourcingbedrijf te beoordelen en hoe deze zal aansluiten bij de eigen cultuur van jouw bedrijf. Het leren kennen van hoe het bedrijf zijn teams beheert, zal je helpen bepalen of ze goed zullen samenwerken met jouw organisatie.
Als het goed is voorbereid, kan een outsourcingstrategie verschillende zakelijke kansen openen en uitstekende resultaten opleveren. Voordat je het juiste bedrijf kiest om je van hun diensten te voorzien, volg je de hierboven genoemde stappen voor de outsourcingstrategie. Met grondige planning en begeleiding kan het outsourcingteam je echt helpen om aan de verwachtingen van je klanten te voldoen en deze te overtreffen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…