Wat is digitale marketing?

Digitale marketing is een strategie voor het promoten van producten of diensten via verschillende online kanalen en tools. Het maakt gebruik van moderne technologieën om een doelgroep te bereiken (zonder tijd- of geografische beperkingen), klantrelaties op te bouwen, de zichtbaarheid van het merk te vergroten en verkoop te genereren. Het dekt voornamelijk gebieden zoals:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) – de optimalisatie van de inhoud en structuur van een website om de positie in de zoekmachine-resultaten te verbeteren, waardoor de organische traffic naar de site toeneemt,
  • e-mailmarketing – het verzenden van gepersonaliseerde e-mails naar abonnees om producten te promoten, hen te informeren over nieuws en contact te houden met klanten,
  • prestatiecampagnes – het promoten van inhoud die wordt weergegeven op zoekmachines, sociale netwerken en andere websites,
  • sociale media – het gebruik van sociale mediaplatforms (bijv. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn) om te communiceren met doelgroepen, klantrelaties op te bouwen, producten te adverteren, enz..,
  • contentmarketing – het creëren van waardevolle en boeiende inhoud (in de vorm van blogartikelen, video’s, podcasts) die aandacht trekt en vertrouwen opbouwt bij klanten,
  • affiliatie – samenwerking met partners of speciale netwerken die de producten of diensten van het bedrijf promoten in ruil voor commissies op de verkoop die door hun activiteiten wordt gegenereerd.

Welke digitale marketingbanen te kiezen?

Omdat de betreffende industrie relatief jong is en dus snel ontwikkelt, is het mogelijk om verschillende specialisaties te identificeren die hierin kunnen worden uitgevoerd. Hieronder staan de beste beroepen in digitale marketing – de meest ontwikkelende, best betaalde en vereisende gespecialiseerde kennis en vaardigheden (inclusief praktische ervaring).

  1. SEO Specialist.
  2. SEO-specialisten zijn verantwoordelijk voor het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in organische (d.w.z. onbetaalde) zoekresultaten (bijv. Google, Bing, Yahoo). Dit is een sleutelrol in de afdeling omdat een hoge positie in de zoekresultaten de traffic naar een website aanzienlijk kan verhogen en daardoor vaak kan leiden tot conversies – aangezien consumenten die naar een product of dienst zoeken, het meest waarschijnlijk de eerste paar links zullen lezen.

    Degenen die in dit beroep werken, houden zich daarom bezig met het optimaliseren van zowel inhoud (in termen van bijvoorbeeld het gebruik van zoekwoorden of het verstrekken van waardevolle informatie) als structuur (met behulp van onder andere meta-beschrijvingen, linkbuilding, het verbeteren van de laadsnelheid, enz.), evenals het continu monitoren van de prestaties van de site (bijvoorbeeld met behulp van Google’s Core Web Vitals).

  3. Analist
  4. Dit beroep in digitale marketing is ideaal voor degenen met een striktere geest, maar die tegelijkertijd geïnteresseerd zijn in het zachte deel van de bedrijfsvoering en de groei willen ondersteunen door gegevens te verstrekken die de effectiviteit of ineffectiviteit van de uitgevoerde activiteiten bevestigen. Deze specialist analyseert gegevens van onder andere reclamecampagnes (klikken, overgangen, conversies, enz.), websites (bezochte pagina’s, tijd besteed op één pagina, enz.) of sociale media (bereik).

    Op basis van de verzamelde informatie identificeert hij of zij optimalisatiegebieden, in samenwerking met bijvoorbeeld een UX Designer (de persoon die verantwoordelijk is voor de gebruikerservaring op de website), een Social Media Manager of een medewerker die verantwoordelijk is voor reclameactiviteiten, die zeker (vanwege hun hoge kosten) voortdurend moeten worden verbeterd.

  5. Content Marketing Specialist
  6. Een Content Marketing Specialist is een persoon die verantwoordelijk is voor het creëren, beheren en promoten van inhoud die online wordt gedeeld (blog, sociale media, downloadbare publicaties) om aandacht te trekken, doelgroepen te betrekken en merkherkenning en expertise op te bouwen. Deze rol heeft als doel verschillende soorten inhoud te bieden die waardevol en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep – op deze manier ondersteunt het de verwezenlijking van de imago-doelen van het bedrijf (hoewel de resultaten niet onmiddellijk zichtbaar zijn).

    Echter, de taken van deze functie gaan verder dan het louter creëren van inhoud – een persoon is primair verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de communicatiestrategie (in dit proces definieert hij of zij de doelen, doelgroepen, hoofdonderwerpen, distributiekanalen, enz.), wat niet alleen een lichte pen en creativiteit vereist, maar ook het vermogen om strategisch te denken.

  7. SEM Specialist
  8. Een SEM (Search Engine Marketing) specialist houdt zich bezig met het creëren, beheren en optimaliseren van online reclamecampagnes, met name in de context van betaalde zoekmachine-advertenties (bijv. Google Ads). Het doel van deze activiteiten is om de zichtbaarheid van een website in zoekresultaten te vergroten en potentiële klanten aan te trekken.

    Dit beroep omvat het uitvoeren van verschillende gevarieerde taken – van zoekwoordanalyse en campagneontwikkeling tot het controleren van het budget, rapporteren (bijv. aan een directeur of raad van bestuur – Google Ads-campagnes brengen aanzienlijke kosten met zich mee) of het uitvoeren van A/B-testen. Het vereist ook voortdurende ontwikkeling van kennis met betrekking tot updates die door Google of andere advertentieplatforms worden geïntroduceerd.

digitale marketing

Digitale marketingbanen – samenvatting

Vandaag hebben we de top 4 digitale marketingbanen besproken, die natuurlijk geen gesloten catalogus zijn. Je kunt er immers voor kiezen om een totaal andere richting in te slaan – je carrière te wijden aan het organiseren van campagnes met influencers, marketingautomatiseringsactiviteiten of het creëren van e-mailcommunicatie. Het belangrijke is echter dat de kwesties op dit gebied meestal zeer met elkaar verbonden zijn.

Om deze reden is het raadzaam om bij het zoeken naar je pad te werken met gediversifieerde verantwoordelijkheden om de kant te ontdekken die het meest interessant voor jou is. Uiteindelijk zal de beste digitale marketingbaan voor iedereen – afhankelijk van vaardigheden, capaciteiten, carrièredoelen of interesses – iets totaal anders betekenen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →