Categories: BlogE-commerce

De contentstrategie afstemmen op elke fase van de klantreis

De consument van vandaag is extreem veeleisend, wat een behoorlijke uitdaging vormt voor marketeers. Ten eerste zet verkooptaal in elk nummer onmiddellijk een alarm af en ontmoedigt effectief om een aankoopbeslissing te nemen. Een ander probleem is de enorme concurrentie en de wijdverspreide toegang tot bepaalde diensten en producten. Ongeacht wat je aanbiedt, er zijn ongetwijfeld verschillende andere bedrijven om je heen die hetzelfde doen. Dus hoe val je op in de realiteit van vandaag en overtuig je een klant om een aankoop te doen? Een contentstrategie die is afgestemd op elke fase van het aankooptraject van de klant kan het antwoord zijn.

Contentstrategie – inhoudsopgave:

  1. De meeste aankoopbeslissingen zijn een bijzaak
  2. Hoe pas je de contentstrategie aan de verschillende fasen aan?
  3. Bewustwordingsfase
  4. Overwegingsfase
  5. Aankoopfase

De meeste aankoopbeslissingen zijn een bijzaak

Het is relatief zeldzaam dat een klant een spontane aankoopbeslissing neemt. Het begrijpen van het hele proces van de klantreis en de factoren die uiteindelijk de afronding van de transactie beïnvloeden, zijn sleutel elementen die je helpen de juiste contentstrategie te creëren om aan de behoeften van de consument te voldoen. Ten eerste moet je weten dat de reis van de koper uit drie fasen bestaat.

De eerste is een staat van bewustzijn. Dit is het moment waarop de klant zich bewust is van het probleem, maar nog niet weet hoe het op te lossen. Vervolgens denkt de klant na over de opties en overweegt hij de verschillende oplossingen. De laatste fase is de beslissingsfase, waarin hij kiest uit de beschikbare opties die het beste aansluiten bij zijn behoeften.

Hoe pas je de contentstrategie aan de verschillende fasen aan?

Ten eerste moet je je realiseren dat elke fase van de klantreis een ander type contentstrategie vereist. Als je wilt dat ze doorgaan naar een aankoopbeslissing, moet je je contentstrategie afstemmen op elke fase van hun activiteit. Laten we bij het begin beginnen.

Bewustwordingsfase

De sleutel is om het interessant te maken en de consument niet te laten schrikken. Het volstoppen van veel promotionele inhoud op de voorpagina is geen goed idee. Richt je in plaats daarvan op informeren en onderwijzen. Focus op het overdragen van kennis over een bepaald onderwerp, zonder noodzakelijkerwijs specifiek te verwijzen naar de oplossingen die je aanbiedt. Denk je dat zulke teksten niet verkopen? Dat is niet hun rol. Waar je je op dit moment om moet bekommeren, is het vergroten van de bekendheid van je merk en ervoor zorgen dat de consument je opmerkt.

Dit betekent echter niet dat zulke teksten niets bijdragen. Ze laten klanten zich begrepen en verzorgd voelen. Bij het creëren van dit type inhoud, probeer je je denken te verschuiven en het vanuit het perspectief van de klant te bekijken. In deze fase zijn hun behoeften het belangrijkst voor jou. Als je dit kunt bereiken, heb je een kans om naar de volgende stap te gaan.

Dit is het moment waarop de kopers behoefte hebben aan een lichte, algemene contentstrategie die hen in staat stelt om over het onderwerp te leren. Informatieve blogposts of berichten op sociale media zijn ideaal voor deze rol. Dit type inhoud is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook zoekmachinevriendelijk. Als je regelmatig je kennisbasis aanvult en je vragen goed formuleert, kan je ranking stijgen. Dit is een geweldige manier om het bereik van je site organisch te vergroten.

Overwegingsfase

De klanten in de tweede fase zijn zich bewust van hun probleem en kennen de opties om het op te lossen. Hun belangrijkste focus ligt nu op het vinden van de beste manier om dit te doen. Dit is een goed moment om feitelijke argumenten over te brengen waarom zij bij jou zullen vinden wat ze zoeken en hoe jouw oplossing beter is dan die van je concurrenten. Het gaat er echter niet om je product te prijzen, maar om de echte voordelen ervan te benadrukken. De contentstrategie die je creëert, moet daarom gerichter en gepersonaliseerd worden. Je zult erin slagen om zo’n effect te bereiken, zolang je de klantpersona van tevoren goed definieert.

In deze fase ligt de focus op de voordelen en waarden van de aangeboden oplossing. Niets verkoopt beter dan voorbeelden. Daarom is een geweldige manier om een presentatie te maken een case study. Mensen houden van verhalen, dus het is de moeite waard om daarvan te profiteren.

Aankoopfase

Denk je dat als je de klant naar de laatste fase hebt gebracht, alles in jouw voordeel zal verlopen? Deze benadering is een grote fout. Vergeet niet dat zowel aan het begin als in de aankoopfase de klant de afronding van de transactie kan afblazen. Nu is je grootste uitdaging het aangaan van de concurrentie die dezelfde oplossing biedt als jij.

De klanten zijn zich al bewust en weten precies wat ze zoeken. Ze hebben echter nog geen definitieve beslissing over een leverancier genomen door de mogelijkheden die verschillende bedrijven bieden te controleren en te vergelijken. In jouw voordeel is de relatie die je tijdens de vorige fasen hebt weten op te bouwen, maar je kunt niet op je lauweren rusten. Dit is het moment waarop je eventuele twijfels moet wegnemen en alle vragen van de klanten moet beantwoorden.

In deze fase is er al een bepaalde band gevormd tussen jou en de klant. Hij of zij kent jouw bedrijf en is bereid om gebruik te maken van de oplossing die je aanbiedt. Daarom zal de beste prikkel om te kopen zijn om een gepersonaliseerd aanbod te doen of een speciale kortingscode beschikbaar te stellen. Het is ook een goed idee om een gratis consult aan te bieden, waarin je eventuele vragen van de klant beantwoordt.

Het begrijpen van de behoeften van de klant in elke fase van de reis is fundamenteel voor het creëren van waardevolle boodschappen. Alleen op deze manier kun je een contentstrategie plannen die praktisch en verkoopbevorderend is. Uiteindelijk heeft elke contentstrategie precies dat doel: verkopen. Direct of indirect. De kern van contentmarketing is om het zo te bedenken dat het aansluit bij de mindset van klanten en waarde voor hen biedt.

Lees ook: Balanced scorecard en de toepassing ervan in e-commerce

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

20 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago