Wat zijn de belangrijkste elementen van een B2B online winkel? Wilt u beginnen met verkopen via een B2B e-commerce online platform en denkt u na over het goede ontwerp van de online winkel? Welke functionaliteiten zouden deel moeten uitmaken van de winkel om deze gebruiksvriendelijk te maken? Lees de tekst om meer te ontdekken over principes die u kunnen helpen een geweldig online platform te creëren.

Belangrijke elementen van een B2B online winkel – inhoudsopgave:

  1. Belangrijke elementen van een B2B online winkel
  2. De belangrijkste functies van een B2B online winkel
  3. Eenvoudige navigatie
  4. Beperkingen van elementen
  5. Ervaring van de gebruiker
  6. Samenvatting

Belangrijke elementen van een B2B online winkel

Steeds meer bedrijven besluiten om hun eigen B2B online winkel te starten. De belangrijkste elementen van de winkel zijn de presentatie van het aanbod, de verwerking van bestellingen en aanvragen. Al deze processen moeten volledig geautomatiseerd zijn. Dit zal de werknemers ontlasten omdat ze geen saaie en repetitieve taken meer hoeven uit te voeren, en dit zal de kosten die verband houden met klantenservice verlagen.

De presentatie van het aanbod hangt af van het niveau van beschikbaarheid dat door de verkoper is gekozen. Online groothandel kan zijn: open (producten en hun prijzen zijn zichtbaar op de website), semi-open (prijzen zijn niet zichtbaar), of gesloten (inloggen is vereist om de prijzen van artikelen te controleren). 

Het platform voor groothandelsbestellingen is het belangrijkste element dat aanwezig moet zijn in elke B2B online winkel. Dankzij dit kan een klant op elk moment van de dag of nacht aankopen doen. Het hele bestelproces moet comfortabel en eenvoudig zijn. De parameters van de betaling en levering moeten gemakkelijk te bewerken zijn, evenals andere elementen zoals contact met de verkoopmanager of een winkelwagentje dat de herinnering aan eerder gekochte producten bijhoudt.

Het volgende belangrijke element van elke B2B internetwinkel is de mogelijkheid om aanbestedingsaanvragen en prijsonderhandelingsverzoeken in te dienen. Het hele proces kan snel en effectief zijn en vereist geen direct contact met de verkoper. De werknemer die toegang heeft tot de opmerkingen van de klant en de voorgestelde tarieven kan dit rustig overdenken en het aanbod aan het einde accepteren of afwijzen.

De belangrijkste functies van een B2B online winkel

B2B internetwinkel verhoogt de resultaten van groothandelsverkopen. Voordat het online winkelsysteem wordt geïmplementeerd, is het de moeite waard om er goed over na te denken – weet u wat de belangrijkste functies van het online platform zijn? Hoe kunnen deze functies de werking van het hele bedrijf verbeteren?

Het B2B bedrijfsmodel is gebaseerd op individuele relaties tussen de bedrijven. Elk bedrijf is gebonden aan het aanbod of de prijslijst die meestal eerder moest worden onderhandeld. Daarom zal elke entiteit gepersonaliseerde klantdesktops waarderen. Op deze manier zijn alle weergegeven informatie volledig configureerbaar. De gepersonaliseerde desktop van de klant biedt gemakkelijke toegang tot alle gegevens met betrekking tot bestellingen, productpromoties en huidige handelskredieten.

Integratie met het verkoopprogramma is ook behoorlijk significant. Het stelt het B2B systeem in staat om gegevens automatisch te downloaden en te actualiseren. Dit betekent dat handmatig overtypen van bestellingen, wat zeker veel fouten genereerde, niet langer nodig is. Wanneer het e-commerceplatform gegevens automatisch actualiseert, kunnen werknemers van de klantenservice hun aandacht op andere taken richten.

Klanten hebben constante toegang nodig tot hun facturen en afrekeningen. Alles moet op één plek worden bewaard – dat vergemakkelijkt de toegang. In geval van enige twijfels van de koper moet hij de mogelijkheid hebben om rechtstreeks contact op te nemen met de verkoopmanager zonder problemen. 

online winkel

Eenvoudige navigatie

Wat moet verder worden geboden door het B2B online platform? Eenvoudige navigatie is uiterst belangrijk. Het online verkoopplatform mag geen doolhof worden. De regel van drie klikken is hier van toepassing – de gebruiker moet maximaal drie bewegingen maken om op elke plek op de website te komen. Klanten moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Eenvoudige, duidelijke berichten moeten intuïtieve navigatie in de winkel waarborgen – de klant mag geen twijfels hebben over waar te klikken. 

Beperkingen van elementen

Er zijn verschillende stappen die elke gebruiker moet volgen tijdens het bezoeken van de website: de website bereiken, producten zoeken, het product in het winkelwagentje plaatsen, bestellen en aankoopbevestiging.

De aanwezigheid van verschillende soorten formulieren moet tot een minimum worden beperkt. Niemand wil kolommen invullen, vooral niet als het niet nodig lijkt te zijn. Het systeem moet de informatie gebruiken die op het moment van de eerste registratie is verstrekt.

Het bovenste menu mag niet te veel elementen bevatten – de belangrijkste elementen zijn aan het begin en het einde van de lijst. Het is beter als de menubalk de hele tijd zichtbaar blijft en niet verdwijnt tijdens het zoeken naar producten – het menu bedekt een deel van het scherm, maar vergemakkelijkt de navigatie in de winkel.

Een zeer belangrijke kwestie is de zichtbaarheid van het winkelwagentje. Onze ervaringen met de e-commercebranche hebben ons gewend dat het winkelwagentje zich in de rechterbovenhoek van de pagina moet bevinden. De knop of het pictogram moet in contrast zijn met de achtergrond van de pagina, zodat het niet opgaat in de achtergrond en gemakkelijk zichtbaar is.

De optie om te filteren op categorie, prijs of andere parameters is nog een gebruiksvriendelijke functie. Deze optie versnelt en vergemakkelijkt het zoeken naar gewenste producten, evenals de algemene kennismaking met het aanbod van de verkoper. De goed geoptimaliseerde browser is een ander belangrijk element. Vooral in het geval van bedrijven is online winkelen niet spontaan, maar strikt gepland.

Ervaring van de gebruiker

De gebruikerservaring is van groot belang in het digitale tijdperk. De online winkel moet een plek zijn waar winkelen met plezier gebeurt. De eenvoud van het gebruik, een transparante weergave en de aanpassing van functies aan de doelgroep.

 

Een positieve gebruikerservaring moet in overweging worden genomen in elke fase van het aankoopproces. De koper mag geen problemen hebben met het vinden van benodigde producten, het toevoegen ervan aan het winkelwagentje, het selecteren van de leveringsmethode en het betalen. Elke van deze activiteiten moet hij in de snelst mogelijke tijd kunnen uitvoeren. Het winkelproces moet maximaal worden vereenvoudigd.

 

De presentatie van de verkochte producten is niet zonder betekenis. Zorgvuldig geselecteerde afbeeldingen van goede kwaliteit met de mogelijkheid om in te zoomen, evenals gedetailleerde productbeschrijvingen zullen getuigen van de betrouwbaarheid van de verkoper.

 

Een vaak gebruikte oplossing die het winkelen vergemakkelijkt, is de productaanbevelingssectie die zichtbaar moet zijn naast het bekeken product. De bestsellerssectie werkt op een vergelijkbare manier – het helpt de klanten om kennis te maken met producten waarvan ze zich niet eens bewust waren.

Samenvatting

Wat zijn de belangrijkste elementen van een B2B online winkel? Welke functionaliteiten zouden deel moeten uitmaken van de winkel om deze gebruiksvriendelijk te maken? De drie principes: eenvoud, bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid moeten worden toegepast om de online winkel te laten verkopen. De esthetiek van de website is cruciaal belangrijk – de website moet aangenaam zijn voor het oog. De compromis tussen functionaliteit en ontwerp is altijd vereist omdat bruikbaarheid de belangrijkste factor is en de waarde van de verkopen beïnvloedt. Om de beste ervaring voor uw klanten te bieden, ontwerpt u uw winkel met hun plezier in gedachten en zou u geen problemen moeten hebben met de verkoop van uw producten.

U vindt het misschien ook leuk: Een B2B online winkel openen? Hier is wat te doen!

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u zich aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →