Prototypingfase – Complete gids voor Design Thinking

Wanneer alle taken met betrekking tot empathie en definiëren in het design thinking proces zijn voltooid, is het tijd voor de volgende belangrijke fase waarin alle ideeën hun eerste zichtbare vorm moeten vinden. Prototyping en testfases worden vaak als één fase beschouwd, maar ze moeten worden uitgevoerd als twee onderscheidende stappen. De prototyping zelf is meestal goedkoop, tijdbesparend en economisch.

Prototyping fase – inhoudsopgave

  1. Wat is prototyping?
  2. Hoe bereid je jezelf voor op prototyping?
  3. Tools die worden gebruikt in de prototyping fase
  4. Voordelen van prototyping voor design thinking
  5. Presentatie van het prototype

Wat is prototyping?

Dit type activiteit wordt gezien als denken met de handen. Er is niet veel tijd nodig voor dit proces en men moet aannemen dat voor een bepaald project veel prototypes moeten worden gemaakt. De auteur van het prototype moet geen enkele vorm van emotionele gehechtheid aan zijn creatie voelen – prototyping is de fase waarin voortdurend veranderingen en verbeteringen worden aangebracht. Gewoonlijk is het moeilijk om bij de eerste poging aan de verwachtingen die we voor ons prototype hebben te voldoen, daarom moet het werk aan het project keer op keer worden herhaald.

Men moet zich herinneren om enkele van de creatieve middelen voor verdere toepassing te behouden en ze niet op te gebruiken voor één, meestal, het allereerste prototype. Het moet worden opgemerkt dat prototypes kunnen worden gemaakt voor elk soort object of functie – zowel voor producten als voor diensten.

Prototypes van diensten moeten in hun ontwerp alle mogelijke emoties en gevoelens weerspiegelen die de potentiële gebruiker zou moeten ervaren.

Prototypes van producten hoeven niet volledig functioneel te zijn. Een mock-up of bijna werkend model is voldoende om hun aantrekkelijkheid voor de potentiële gebruiker te verifiëren.

Hoe bereid je jezelf voor op prototyping?

Sommige van de oplossingen die tijdens de prototyping fase zijn gecreëerd, zijn mogelijk niet geschikt voor onze klanten, dus constante aanpassingen en verbeteringen zijn noodzakelijk om het team van makers een beter begrip van de behoeften van de gebruiker te geven.

Om een effectief prototype te creëren:

  • stel de werkplek in
  • vind een ruimte die creativiteit stimuleert
  • breng alle benodigde materialen mee
  • motiveren en ondersteun je team
  • maak een conceptmap
  • kies vormen van je acties met je team

Elke fase van de creatie van het prototype kan worden gefilmd en gefotografeerd voor toekomstige referentie – de waarden die tijdens de prototyping fase naar voren komen, kunnen worden bewaard en later aan een breder publiek worden gepresenteerd wanneer dat nodig is.

Tools die worden gebruikt in de prototyping fase

Alle materialen of middelen zijn acceptabel in deze fase van prototyping. Er zijn geen strikte regels voor de stijl die we kiezen voor ons creatieve ontwerp. Ondanks het bovenstaande omvatten de meest voorkomende prototypingmethoden:

  • wireframe – is een grafisch model van de opbouw van de website, het presenteert de lay-out, de algehele structuur en de relaties tussen alle elementen van de interface.
  • schetsen en diagrammen – zelfs ruwe schetsen kunnen worden gebruikt om onze creaties te presenteren. Vereenvoudigde technische tekeningen van onze ideeën zijn ook acceptabel.
  • storyboard – is niets meer dan een script in de vorm van een verzameling tekeningen, het wordt gebruikt om scènes in films te presenteren. Tekeningen worden vergezeld door aantekeningen, ondertitels en beschrijvingen voor een beter begrip van de inhoud.
  • rollenspel – het kan worden uitgevoerd met behulp van een eerder gemaakt storyboard. Het team van ontwerpers verkent de scenario’s en simuleert de ervaringen, die later aan de potentiële gebruikers kunnen worden gepresenteerd. Rollenspel kan ook plaatsvinden in een virtuele of augmented reality.
  • mock-up – soms ook wel: dummy of maquette genoemd. Een mock-up is een fysiek model of visuele representatie van het product (in het geval van webontwerp kan het een vereenvoudigde website of applicatie zijn).

Er zijn meerdere tools die kunnen worden gebruikt voor prototyping, daarom moeten onze ontwerpinspanningen worden vastgelegd (gefilmd of gefotografeerd) voor toekomstige referentie. Zorgvuldige selectie van vormen die het beste bij ons project passen, lijkt ook belangrijk.

Voordelen van prototyping voor design thinking

Elke methode van prototyping heeft voordelen en nadelen die in overweging moeten worden genomen bij de selectie van ontwerptools. Deze tools beïnvloeden sterk alle opvolgende acties van het ontwerpersteam. Bovendien moet er grote aandacht worden besteed aan de voordelen en nadelen van prototyping. Onder de voordelen van prototyping zijn:

  • de creatie van een prototype maakt een snelle, visuele presentatie van het eindresultaat mogelijk
  • prototyping vergemakkelijkt de uitwisseling van informatie – het helpt bij de beoordeling en maakt het mogelijk om snel feedback over ons prototype te verkrijgen
  • mock-ups geven de gebruiker de kans om eigen ideeën en suggesties te formuleren, er is geen bezorgdheid dat sommige van de maquettes na de prototyping fase moeten worden weggegooid
  • gedetailleerde prototypes van specifieke functionaliteiten van de diensten helpen bij de aanpassingen van het project, maar bovendien stimuleren ze de creativiteit en brengen ze de aandacht van ontwerpers naar nieuwe, onverwachte kenmerken van reeds ontworpen producten. Sommige van de bevindingen uit de prototyping fase kunnen worden gebruikt om verschillende creatieve projecten te bevoordelen.

Presentatie van het prototype

De presentatie van het prototype moet kort na de creatie van het ontwerp plaatsvinden en moet worden uitgevoerd in een vriendelijke, vertrouwde omgeving. De presentatie moet alle belangrijke waarden integreren die aanwezig waren tijdens de procedure van het creatieve prototype-ontwerp. Men moet direct met de klant praten terwijl het hele proces het formele karakter van de operatie moet weerspiegelen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

25 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago