Het is niet gemakkelijk voor bedrijven en startups om het goed te doen bij het prototypen van hun productideeën. Er gaat veel tijd verloren aan het creëren van het perfecte ontwerp, wat het verkrijgen van vroege klantfeedback op je productidee belemmert.
High fidelity en low fidelity prototyping – inhoudsopgave:
- Wat is een High Fidelity Prototype?
- Wat is een Low Fidelity Prototype?
- Welke Prototype Moet Je Gebruiken?
- Plan vooruit en gebruik beide prototypes voor startup succes
Een perfect idee en mockup zullen altijd helpen tijdens het pitchen of contracteren. Echter, het kan een uitdaging zijn om in te schatten hoe de uiteindelijke versie eruit zal zien en functioneren. Hoeveel onderzoek en ontwerp je ook doet, je kunt niet elk technisch aspect voorspellen dat erbij komt kijken. Aspecten zoals hardware, software, productie, verzending en meer kunnen eindeloze obstakels creëren om een functioneel prototype in iemands handen te krijgen.
Als startup-leider moet je het proces stroomlijnen en vroege kopers of investeerders imponeren. Daarom kan het beter zijn om een paar variaties van snelle, low fidelity prototypes te maken voordat je verder gaat met high fidelity prototypes.
Welke moet je gebruiken, en waarom? Laten we elk prototype-stijl bekijken en het verschil dat ze in je proces kunnen maken.
Wat is een High Fidelity Prototype?
Een high-fidelity prototype is een model dat eruitziet, aanvoelt en functioneert zoals het uiteindelijke product.
Het bevat vaak alle productkenmerken die geproduceerd zullen worden om het te testen voordat enige fysieke productie begint. Het kan ook helpen om de productontwikkelingstijd te verkorten, omdat je het ten minste gedeeltelijk met de software kunt maken.
High fidelity prototypes worden typisch gemaakt tijdens de ontwerpfase van een project, en ze stellen gebruikers in staat om met het object te interageren zoals ze dat na aankoop zouden doen. Ze moeten alle functies in het uiteindelijke product repliceren, inclusief knopfuncties, lichtweergaven, animaties en meer.
Bij het maken van een high fidelity prototype, onthoud dat hoewel het primaire doel is om de bruikbaarheid te testen (een secundaire functie kan zijn om geld te besparen op productie), het nog steeds realistisch genoeg moet lijken voor de ogen van testers of juryleden. Alleen omdat het niet van fysieke materialen is gemaakt, betekent niet dat het een lelijk model kan zijn!
Wat is een Low Fidelity Prototype?
Een low fidelity prototype is gemaakt van niet-fysieke materialen die je kunt aanraken.
Toch zullen ze niet noodzakelijkerwijs eruitzien als de echte deal of vergelijkbare functies uitvoeren als het uiteindelijke product. Het belangrijkste doel van een low fidelity prototype is dat je de bruikbaarheid ervan met gebruikers test. Deze modellen zijn ontworpen zodat ze gebruikers aanmoedigen om ermee te interageren op een manier die vergelijkbaar is met hoe ze dat met een high fidelity prototype zouden doen tijdens tests.
Low fidelity prototypes zijn typisch gemaakt van papier, schuimplaten, karton en andere gemakkelijk te vinden materialen die niet te veel geld kosten. Ze zullen eruitzien als een vroege schets van hoe het uiteindelijke product eruit zal zien, en ze zullen testers geen compleet beeld geven van de echte versie.
Welke Prototype Moet Je Gebruiken?
Als het gaat om de beslissing welke type prototype je moet maken in het ontwerpproces, hangt het af van je behoeften. Voordat je met een project begint en beslist welke het beste voor jou zal werken, denk na over enkele van deze vragen:
“Wat is mijn budget?”
De meeste low fidelity prototypes kunnen veel goedkoper worden gemaakt dan high fidelity prototypes omdat ze niet zoveel detail of arbeid vereisen.
High fidelity prototypes kosten meer om te produceren, maar geven je vaak meer realistische resultaten die minder tijd kosten om te maken dan low fidelity prototypes, dus als het niet goed gaat met je ontwerp, kan het gebruik van een high fidelity prototype helpen om het proces te versnellen.
“Hoeveel detail heb ik nodig op mijn prototype?”
Low fidelity prototypes vereisen niet zoveel gedetailleerd werk omdat ze bedoeld zijn om je een idee te geven van je uiteindelijke product. Echter, high fidelity prototypes hebben de neiging om meer realistisch ogende resultaten te hebben.
Als je iets nodig hebt dat goed uitziet en echt aanvoelt in de handen van een consument, dan is een high fidelity prototype waarschijnlijk het beste voor jou.
“Wanneer ga ik het prototype gebruiken?”
Je moet ook beslissen wanneer je van plan bent het prototype door consumenten te laten gebruiken, omdat je beslissing kan veranderen afhankelijk van wanneer het zal worden gebruikt.
Low fidelity prototypes zijn goed om ideeën te geven over wat er verbeterd moet worden in een ontwerp, of welke functies mogelijk niet goed werken met andere delen van je product. Ze zijn ook geschikt voor het testen van ideeën voor consumenten als je nog niet zeker weet hoe ze op iets zouden reageren.
High fidelity prototypes zijn goed voor het testen met consumenten wanneer je klaar bent om de retailversie van je product voor hen te testen. Ze geven realistische resultaten en kunnen helpen begrijpen waar een ontwerp snel fout kan gaan, dus ze moeten alleen op deze momenten worden gebruikt.
Plan vooruit en gebruik beide prototypes voor startup succes
Beide types prototypes hebben hun toepassingen, maar het combineren ervan is de beste manier om succes te behalen.
Als je een startup-oprichter bent, zal het kennen van de waarde van beide prototypes je helpen plannen en een product creëren dat je naar de juiste plek zal brengen.
Als je aan iets nieuws werkt, begin dan met een low-fidelity prototype om het grote geheel te krijgen van hoe je ontwerp eruit gaat zien. Volg dan op met een high fidelity prototype om eventuele problemen op te lossen voordat je de retailversie aanpakt.
Ongeacht het type prototype dat je gebruikt, besteed nooit veel tijd en middelen aan het maken van iets dat je niet goed van dienst is. Onthoud: gebruik je prototypes om je te helpen – in plaats van tijd te verliezen door jezelf in de prototypes te investeren!
En als je klaar bent om je product te lanceren, kijk dan waar je je producten kunt verkopen.
Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.