Prestatiemanagement vs prestatiebeoordeling. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Werkprestaties kunnen worden gedefinieerd als het aantal producten of diensten dat door één werknemer in een bepaalde tijd wordt geleverd. Het is een parameter die voortdurend door organisaties wordt gemeten en geverifieerd. Het is een factor die een mate van concurrentievermogen op de markt bepaalt en de effectiviteit van de organisatie beïnvloedt. In HR kom je twee termen tegen, namelijk prestatiemanagement en prestatiebeoordeling. Hoewel ze rond hetzelfde concept draaien, zijn het aparte procedures die van elkaar verschillen. Lees verder.
Prestatiemanagement vs prestatiebeoordeling – inhoudsopgave:
Prestatiemanagement
Prestatiemanagement is een proces dat het beheersen van KPI’s zoals winst, rendement op investering en operationele kosten omvat. Prestatiemanagement omvat een breed scala aan praktijken, technologieën en methoden die worden gebruikt voor het verzamelen en analyseren van de verkregen gegevens en resultaten. Prestatiemanagement wordt geïmplementeerd met een strategie om werknemers te ondersteunen, om hun productiviteit te verhogen en de doelstellingen van het bedrijf te bereiken.
HR-managers zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van prestatiemanagementprogramma’s om de werkprestaties van werknemers te verhogen. Om de prestaties van werknemers te verbeteren, is het essentieel om communicatiekanalen tussen werknemers en management op te bouwen.
De voortgang van het werk wordt voortdurend gemonitord op basis van feedback. Een effectief prestatiemanagementprogramma bestaat uit verschillende essentiële stappen, die op een complementaire en compatibele manier moeten worden ontwikkeld. Geen van deze elementen mag worden weggelaten of uitgesloten.
De eerste fase van een beleid voor prestatiemanagement in bedrijven omvat het identificeren van strategische doelen en de verwachtingen van werknemers. Zoals eerder vermeld, leveren prestatiemanagementplannen de beste resultaten wanneer ze directe communicatie tussen werknemers en management omvatten. De implementatie van de aangenomen strategie moet gebaseerd zijn op directe training en persoonlijke ontmoetingen met het personeel.
De volgende fase omvat het monitoren en evalueren van de werkprestaties. De verkregen resultaten moeten direct aan de werknemers worden gecommuniceerd als aanmoediging in plaats van kritiek, om hen de kans te geven hun prestaties en zelfrealisatie te verbeteren. Werknemers moeten een realistisch beeld hebben van hun werk en ontwikkelingsmogelijkheden. Een belangrijk onderdeel van de strategie is een goed gestructureerd incentivesysteem dat bonussen en beloningen voor de behaalde resultaten omvat.
Een vereenvoudigd schema voor prestatiemanagement:
- doelstellingen en verwachtingen definiëren
- taken monitoren en analyseren
- ontwikkelingsprogramma’s voor werknemers creëren
- nieuwe technologieën en verbeterde producten implementeren
- prestaties meten en evalueren met behulp van KPI’s
- belonen op basis van behaalde resultaten
Voordelen van prestatiemanagement
De strategie voor prestatiemanagement wordt voornamelijk door bedrijven geïmplementeerd om financiële rendementen te verhogen. Door de genomen maatregelen op dit gebied te optimaliseren, is het mogelijk om de verkoop te ontwikkelen, kosten te verlagen, de productiviteit te verhogen, de werkelijke winstgevendheid van projecten en investeringen te bepalen en de gestelde doelen actueel te houden.
Een ander positief aspect is het verhogen van de motivatie van werknemers. Werknemers die doelgericht zijn en zich ervan bewust zijn dat hun werk direct invloed heeft op het succes van het bedrijf, zijn gemotiveerder om de werk efficiëntie te verhogen. De voordelen zijn wederzijds, aangezien het bedrijf betere resultaten behaalt en werknemers een gevoel van zekerheid hebben met betrekking tot compensatie en carrièremogelijkheden.
Prestatiemanagement draagt ook bij aan de optimale reorganisatie van het managementcontrole. Het ondersteunt administratieve processen, systematisering van gegevens, vermindering van onnodige bureaucratie en controle van de naleving van alle gebieden van de activiteiten van de organisatie met wettelijke voorschriften.
Prestatiebeoordeling
Prestatiebeoordeling is slechts een onderdeel van prestatiemanagement. Het omvat het vaststellen van werkstandaarden en normen en vervolgens het analyseren van de behaalde resultaten. KPI’s worden gebruikt voor het meten van prestaties. Dit is een brede set van indicatoren die een verscheidenheid aan parameters dekt die elke organisatie kan vertalen naar haar behoeften. Elke KPI moet een numerieke waarde hebben, zodat je de resultaten gemakkelijker kunt interpreteren.
De algemene formule voor het meten van werkprestaties is het resultaat van de quotiënt van output tot input. Op basis van deze formule is het mogelijk om de individuele productiviteit van de werknemer of het hele team te berekenen. Bij het kiezen van indicatoren voor meting, houd er rekening mee dat de productiviteit door verschillende factoren wordt beïnvloed, die vaak niet afhankelijk zijn van de werknemers.
Bij het voorbereiden van een prestatiebeoordeling is het noodzakelijk om rekening te houden met de mate van implementatie van innovaties (technologische vooruitgang, computerisering en automatisering van processen), organisatorische vooruitgang, interne administratieve verbeteringen en economische factoren (salarissysteem, promotie).
Het personeelsbeleid van de organisatie heeft een enorme invloed op de behaalde prestaties. Prestaties hangen grotendeels af van het subjectieve gevoel van eerlijke compensatie. Beloning moet adequaat zijn aan de hoeveelheid werk die is verricht en de inspanning die is geleverd. Met andere woorden, oneerlijke en lage beloning is vaak verantwoordelijk voor de daling van de productiviteit. Een andere factor die direct verband houdt met productiviteit is professionele ontwikkeling en de mogelijkheid tot promotie. Promotie is niet alleen prestige, maar ook een stimulans om harder te blijven werken.
Prestatiemanagement vs prestatiebeoordeling – samenvatting
Samenvattend is prestatiemanagement een langdurig proces, terwijl prestatiebeoordeling slechts een onderdeel ervan is. Tegelijkertijd is de beoordeling zelf inflexibel en gebaseerd op vooraf bepaalde standaarden en waarden, terwijl management zich aanpast aan veranderingen op de arbeidsmarkt en aan de behoeften van de organisatie.
Een ander verschil heeft betrekking op het niveau van verantwoordelijkheid. Managers zijn verantwoordelijk voor prestatiemanagement, terwijl HR-personeel verantwoordelijk is voor prestatiebeoordeling. Prestatiebeoordeling is gebaseerd op wat al is bereikt. Prestatiemanagement heeft als doel verbeteringen aan te brengen en de effectiviteit van toekomstige activiteiten te verhogen. Daarom kan worden gezegd dat de termen prestatiemanagement en prestatiebeoordeling naar hetzelfde concept verwijzen, maar niet hetzelfde zijn.
Je hebt zojuist de tekst gelezen over prestatiemanagement vs prestatiebeoordeling. Andere bronnen: Peer-to-peer feedback.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.