Wat is peer-to-peer feedback? Peer-to-peer feedback op de werkplek is een nieuw model voor prestatiebeoordeling. In de HRM-praktijk wordt het ook vaak aangeduid als 360 graden feedback. Organisaties die hun operaties willen optimaliseren en kosten willen verlagen, waarderen steeds meer het belang van de peer review. Managers zijn verantwoordelijk voor de implementatie van peer feedback, echter, om het proces succesvol te laten zijn, is het noodzakelijk om het hele personeel erbij te betrekken, ongeacht de bezette posities. Alle medewerkers moeten openstaan voor feedback van hun supervisors en collega’s, evenals van interne en externe klanten. Lees ons artikel om meer te leren over het proces.

Peer-to-peer feedback – inhoudsopgave:

  1. Wat is peer-to-peer feedback?
  2. Het peer review proces in 7 stappen
  3. De voor- en nadelen van 360 graden feedback
  4. Samenvatting

Wat is peer-to-peer feedback?

Peer-to-peer review is een proces waarin een individu feedback ontvangt van meerdere bronnen, zoals supervisors, collega’s, evenals interne en externe klanten. Daarom wordt het ook vaak een multi-source feedback genoemd. Deze beoordelingsmethode wordt meestal geïmplementeerd om:

  • de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers te ondersteunen,
  • te helpen bij het werven van medewerkers en opvolgingsplanning,
  • slimme salarisbeslissingen te nemen, vooral met betrekking tot bonussen en beloningen.

Het peer review proces in 7 stappen

Het peer review proces is voornamelijk gebaseerd op vragenlijsten. Ze maken het mogelijk om verschillende gedragingen van individuen te meten in relatie tot een lijst van competenties. Competenties kunnen verwijzen naar leiderschap, individuele posities die door teamleden worden bekleed, zelfgestuurd leren, communicatie, organisatorische vaardigheden, besluitvorming, kennis en motivatie.

Beoordelingen worden uitgevoerd door feedbackgevers die een cijfer toekennen op een geschikte schaal. Vragenlijsten worden meestal anoniem ingevuld zoals bepaald door de organisatiecultuur. De verkregen informatie zal bijdragen aan specifieke acties, afhankelijk van het gestelde doel.

Hoe implementeer je 360 graden feedback op de juiste manier?

Volg deze stappen:

  1. identificeer procesdoelen en koppel ze aan specifieke activiteiten,
  2. bepaal de entiteiten die verantwoordelijk zijn voor het geven en ontvangen van feedback,
  3. definieer de werk- en gedragsgebieden die de feedback zal behandelen,
  4. bepaal de methode voor het verzamelen van informatie – ontwikkel een vragenlijst of koop een geschikt hulpmiddel,
  5. analyseer en presenteer de verzamelde gegevens aan elke deelnemer die de 360 review ondergaat,
  6. creëer en implementeer een uitvoerbaar ontwikkelingsplan,
  7. monitor en evalueer voortdurend het geïmplementeerde programma.

Het succes van peer-to-peer feedback hangt voornamelijk af van de goedkeuring van supervisors en degenen die deelnemen aan het proces. Het vereist de directe betrokkenheid van alle medewerkers. Het is ook belangrijk dat de inhoud van de vragenlijst typische en betekenisvolle aspecten van gedrag weerspiegelt en betrekking heeft op werkelijke gebeurtenissen.

Het moet worden opgemerkt dat deelnemers zich op geen enkele manier bedreigd mogen voelen. Dit kan worden vermeden door de anonimiteit van de vragenlijst, die kort en eenvoudig geformuleerd moet zijn.

peer-to-peer review

De voor- en nadelen van 360 graden feedback

Voordelen Nadelen
Het geeft medewerkers de kans om te leren hoe ze door anderen worden waargenomen. Het biedt subjectieve informatie die niet op waarheid of feiten is gebaseerd.
Het maakt managers bewust van de noodzaak om medewerkers te trainen. Het veroorzaakt stress bij feedbackgevers en medewerkers die het proces ondergaan.
Het helpt om gewenste competenties te versterken. Het dwingt bedrijven om onnodige procedures te creëren.
Het identificeert gebieden voor verbetering en ontwikkeling. Het is tijdrovend en onbetrouwbaar.
Het bepaalt de sterkte en zwakte van de organisatie. Het vereist investering en betrokkenheid.
Het helpt om de ware waarde van sleutelmedewerkers te leren kennen. Het kan medewerkers intimideren door collega’s die negatief over hen spreken.

Samenvatting

Het doel van 360 graden feedback is om medewerkers een goed afgerond beeld van hun prestaties te geven, waardoor ze leiderschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen en de productiviteit kunnen verhogen. Het helpt ook werknemers om grotere efficiëntie te bereiken, omdat het direct wijst op gebieden die verbetering behoeven. Voor peer-to-peer feedback om effectief te zijn, moet je het hele implementatieproces met alle deelnemers bespreken en de voordelen ervan aan hen presenteren.

peer-to-peer review

Je hebt net geleerd wat peer-to-peer feedback is. Andere bronnen: Voordelen en uitdagingen van globalisering.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →