Het beheer van freelancers brengt veel moeilijkheden met zich mee voor de werkgever, maar het hebben van een freelancer op de loonlijst betekent dat ons bedrijf echt goede specialisten kan aantrekken. We hebben een korte gids gemaakt om je te helpen het volledige potentieel van freelancers te benutten.
Freelancers inhuren – inhoudsopgave:
- Freelancer – jouw nieuwe werknemer
- Doelstellingen stellen en monitoren
- Concentreer je op goede communicatie
- Ontwikkel een haalbaar schema
- Feedback
- Samenvatting
Freelancer – jouw nieuwe werknemer
Het gebruik van de diensten van freelancers en contractwerkers is een geweldige manier om de beste talenten goedkoop in te huren en een kans om de productiviteit van jouw bedrijf te verhogen. Volgens de jaarlijkse enquête genaamd “Freelancing in America” uitgevoerd door Upwork en Freelancers Union heeft maar liefst 57 miljoen Amerikanen – dat is 35% van de beroepsbevolking in de VS – in 2019 als freelancer gewerkt. Dit aantal vertegenwoordigt een stijging van 4 miljoen in vergelijking met 2014.
De studie toont ook aan dat Amerikanen freelancen niet alleen zien als een aanvullende bron van inkomen, maar als een lange termijn carrièreoptie. In 2014 was het percentage freelancers dat fulltime werkte 17%, maar in 2019 was dat al 28%.
Dit toont aan dat dit werkmodel populairder is geworden en dat freelance diensten vaker worden gebruikt dan voorheen. Toch brengt het freelance werk systeem veel uitdagingen met zich mee. Onafhankelijke contractanten werken meestal op afstand of parttime, daarom vereist een volledige benutting van hun vaardigheden een andere set managementtactieken. Hoe kun je dan het potentieel van freelancers die door jouw bedrijf zijn ingehuurd volledig benutten?
Doelstellingen stellen en monitoren
Het belangrijkste aspect van het volledig benutten van het potentieel van freelancers is het vroegtijdig definiëren van de belangrijkste doelstellingen, samen met de uitvoeringstijd en het beschikbare budget. Het vaststellen van het doel van het gegeven project maakt het mogelijk om de voortgang van de uitvoering bij te houden.
Alle doelen moeten duidelijk gedefinieerd zijn, zodat beide partijen weten waar ze naar streven, de doelen moeten meetbaar zijn, zodat de voortgang van het werk kan worden gecontroleerd. Het monitoren van de doelstellingen maakt het mogelijk om de voortgang van de uitvoering in real-time te controleren, evenals het ondersteunen van een snelle reactie in geval van ongewenste gebeurtenissen.
Concentreer je op goede communicatie
Het volgende uiterst belangrijke aspect is de juiste communicatie tussen het bedrijf en de freelancer. Wat is goede communicatie? Bovenal moet het duidelijk zijn voor beide partijen en moeten alle richtlijnen van tevoren worden gegeven.
De taal voor communicatie tussen het bedrijf en de freelancer moet specifiek, begrijpelijk en duidelijk zijn. Gegeven informatie moet brede instructies en meer gedetailleerde richtlijnen bevatten. De juiste communicatie is tijdige communicatie, en dit betekent dat alle suggesties efficiënt en snel moeten worden doorgegeven, zodat de freelancers kunnen zien dat het bedrijf hen en hun tijd respecteert.
Freelancers hebben meestal meer dan één opdracht, snelle communicatie stelt hen in staat om hun schema’s te plannen zodat ze al hun projecten op tijd kunnen voltooien.
Ontwikkel een haalbaar schema
Aan het begin van de samenwerking met de freelancer moet een schema worden ontwikkeld, beide partijen hebben bepaalde verwachtingen en behoeften, daarom moet dit worden uitgezocht en verduidelijkt. Het schema moet haalbare doelen bevatten. De freelancer moet zijn eigen tijdschema’s aanpassen aan het nieuwe schema, voordat hij aan het werk gaat, kunnen er enkele wijzigingen nodig zijn.
De haalbaarheid van het schema is zeer belangrijk – het zou zeer ongemakkelijk zijn om te ontdekken dat onze freelancer de taak niet kan voltooien tijdens de uitvoering van het project.
Om het volledige potentieel van de freelance werknemer te benutten, moeten beide partijen alle details van het schema bespreken voordat ze aan het project beginnen. De informatie over de voltooiingstijd van elke fase van het project en de uiteindelijke voltooiingsdatum zijn cruciale onderdelen van de afspraken.
Feedback
Naast duidelijke en begrijpelijke communicatie, moeten freelancers feedback krijgen over hun werk. Onafhankelijke specialisten werken meestal niet in traditionele omgevingen, ze werken vanuit huis en niet op kantoor, waar ze opmerkingen over hun werk van hun supervisors of collega’s zouden kunnen horen.
Alle informatie die aan de freelancer wordt doorgegeven, moet waarachtig en constructief zijn. De werkgever moet niet vermijden te zeggen wat er mis is bij elke stap van de uitvoering van het project. Ongeloofwaardige feedback is misleidend. Als gevolg hiervan kan de freelancer de nodige correcties in zijn werkproces niet aanbrengen en is hij ervan overtuigd dat hij alles goed doet.
Jouw feedback moet oprecht en constructief zijn, jouw freelancer moet weten of er wijzigingen nodig zijn, en dit stelt hem in staat om zijn taken zo goed mogelijk uit te voeren. Als er geen bezwaren worden geuit tegen het werk van de freelancer, kan de werkgever zijn betrokkenheid erkennen. Aardige gebaren moedigen de samenwerking tussen beide partijen aan.
Samenvatting
Alle bovenstaande ideeën kunnen worden gezien als de basis voor een beter gebruik van het potentieel van freelancers in het bedrijf. Ondernemingen kunnen veel profiteren van deze flexibele vorm van samenwerking, aangezien ze enorm kunnen profiteren van de kennis en ervaring van de gekozen specialist.
Om alle positieve effecten van freelance werk te ervaren, moet het bedrijf goed voorbereid zijn, doelen moeten duidelijk worden vastgesteld en een haalbaar schema moet worden vastgesteld. Alle afspraken moeten worden gemaakt met duidelijke, goede en transparante communicatie, vergezeld van constructieve, onbevooroordeelde en realistische feedback.
Lees ook: Hoe een freelance managementsysteem te implementeren
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.