Tot 50% van het webverkeer komt van mobiele apparaten. Dit vraagt om een verandering in de advertentieaanpak. Hoe zou mobiele e-mailmarketing eruit moeten zien om smartphone- of tabletgebruikers te laten e-mails openen? Je vindt het antwoord in ons artikel.

Mobiele e-mailmarketing – inhoudsopgave:

  1. Mobiele e-mailmarketing in cijfers
  2. Marketing voor mobiele apparaten. De indicatoren zijn veelbelovend
  3. Is het de moeite waard om mobiele apparaten te targeten?
  4. E-mailmarketingvoorbeelden. Statistieken in een notendop

Mobiele e-mailmarketing in cijfers

Portaal Statista heeft verrassende gegevens gepubliceerd over toekomstige trends in e-marketing. Er wordt geschat dat tegen 2022 het aantal verzonden e-mails een astronomisch aantal van 330 miljard zal overschrijden. Mobiele apparaten zullen een groot percentage van dit aantal bijdragen. Dit betekent dat e-mailmarketing een steeds belangrijkere rol zal spelen in moderne advertentiestrategieën. Laten we deze statistieken bekijken om een beter begrip te krijgen van het potentieel van de mobiele e-mailmarketingstrategie.

In eerste instantie laten we de toekomstige belangrijke trends overwegen in de context van het steeds toenemende webverkeer.

Bedrijven die actief gebruikmaken van e-mailmarketingpraktijken zullen hun inspanningen in de komende jaren intensiveren met de toevoeging van geavanceerde segmentatie (in bijna de helft van de onderzochte gevallen), inhouds-personalisatie (één op de drie bedrijven) en persoonlijkheidstargeting (net iets minder dan 40% van de bedrijven).

De nadruk op dit marketinginstrument betreft de hoge effectiviteit die al in de voorgaande jaren is opgemerkt. Mobiele marketing consumeerde ongeveer 13% van de bedrijfsadvertentie-uitgaven terwijl het ongeveer 19% van de verkoopwaarde genereerde, wat bedrijven overtuigde van de effectiviteit van deze manier om de doelgroep te bereiken.

Om een nauwkeurig idee te krijgen van de voordelen van het optimaliseren van e-mails voor mobiele apparaten, is het de moeite waard om de exacte statistieken over dit fenomeen te citeren.

Marketing voor mobiele apparaten. De indicatoren zijn veelbelovend

Zoals het statistiekenportaal Statista opmerkte, kwam ongeveer 50% van al het internetverkeer dat in 2019 werd geregistreerd van mobiele apparaten. Meer dan de helft van de e-mails werd geopend via smartphones, tablets of laptops.

Wat meer is, het meest populaire besturingssysteem dat werd gebruikt om e-mails te openen was iOS, terwijl Gmail de meeste e-mailgebruikers verzamelde (meer dan 1,5 miljard).

Deze indicatoren suggereren dat er een duidelijke doorbraak is in het gebruik van e-mail op mobiele apparaten. Steeds vaker besluiten bedrijven om de berichten die ze verzenden te optimaliseren voor betere toegankelijkheid op smartphones en tablets.

mobiele e-mailmarketing infographic

Is het de moeite waard om mobiele apparaten te targeten?

Het uitvoeren van een marketingcampagne terwijl je het mobiele publiek negeert, is een grote fout. Statistieken geciteerd door onder anderen Aedestra wijzen op dit feit. Het gedetailleerde rapport ontdekte dat een significant merendeel van de ontvangers een reclame-e-mail zou verwijderen die niet geoptimaliseerd was voor mobiel bekijken. Het percentage dat ervoor koos om dit te doen was het hoogst in de leeftijdsgroep van 56+.

Wat meer is:

  • Volgens gegevens van MailChimp zal het implementeren van een responsief e-mailsysteem unieke impressies verhogen met ongeveer 15%;
  • Onvoldoende optimalisatie van berichten, of het volledige gebrek eraan, verlaagt de click-through rate. Voor PC is dit meer dan 70%, en voor mobiele gebruikers is de waarde minder dan 20%.

E-mailmarketingvoorbeelden. Statistieken in een notendop

3/4 van de bedrijven in 2019 beoordeelde e-mailmarketing als een uitstekend marketingkanaal. Het wordt gewaardeerd niet alleen om zijn gebruiksgemak maar ook om zijn financiële levensvatbaarheid. Het is het meest effectieve hulpmiddel dat op grote schaal wordt gebruikt in termen van rendement op investering. Evenzo is het ook een gemakkelijk toepasbaar kanaal dat een laag risico op falen genereert:

  • het percentage mensen dat zich afmeldde voor e-mails was in 2019 slechts 0,20%;
  • gebruikers die klaagden over spamberichten vertegenwoordigden slechts ongeveer 0,02%;
  • het totale aantal internetgebruikers dat e-mail op mobiele apparaten benaderde, bereikte meer dan 2,2 miljard begin 2019;
  • 35% van de bedrijfsentiteiten en ondernemers controleert e-mail op mobiele apparaten.

Lees: Hoe maak je een succesvolle e-mailmarketingcampagne?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →