Categories: BlogHR

4 stappen voor succesvolle kandidaatverzorging

In tijden van dynamische concurrentie op de arbeidsmarkt – vooral in het geval van de meest gespecialiseerde industrieën (hightech, IT of telecom) – kun je niet verwachten dat mensen met uitstekende vaardigheden geïnteresseerd zijn in jouw vacature. Het is echter noodzakelijk om niet alleen actief naar talent te zoeken (sourcing genoemd in recruitment), maar ook om relaties met kandidaten te onderhouden, wat we kandidaat nurturing noemen. Hieronder zullen we uitleggen waar het proces over gaat en de meest populaire en effectieve methoden voor het op de juiste manier nurturen van potentiële werknemers aanwijzen. Lees verder.

Kandidaat nurturing – inhoudsopgave:

  1. Wat is kandidaat nurturing?
  2. Wanneer kandidaten nurturen?
  3. Hoe kandidaten nurturen?
  4. Samenvatting

Wat is kandidaat nurturing?

Het kan worden gesteld dat recruiters gebruikmaken van de beste marketingpraktijken. Tenslotte draait kandidaat nurturing om het onderhouden van de betrokkenheid van een persoon met wie we contact hebben opgenomen om over een vacature te praten en die geen interesse heeft getoond of door ons is afgewezen in de laatste fase van het recruitmentproces, maar mogelijk in de toekomst geïnteresseerd kan zijn in ons aanbod. Marketingprofessionals voeren vergelijkbare activiteiten uit in het geval van klanten die de aangeboden producten op een bepaald moment niet hebben gekocht, maar openstaan om dat in de toekomst te doen. Om ervoor te zorgen dat klanten hun interesse niet verliezen, is het noodzakelijk om op de juiste manier voor hen te zorgen.

Wanneer kandidaten nurturen?

Het moet sterk worden benadrukt dat je kandidaten op elk moment kunt nurturen. Als je echter weet dat het in de nabije toekomst nodig zal zijn om te beginnen met werven voor een bepaalde functie, kun je een relatie opbouwen met een potentiële kandidaat vanuit een eerder gemaakte contactdatabase – dan zal het recruitmentproces zeker sneller en met minder moeite verlopen. Zo kan worden gesteld dat vanuit marketingperspectief, nurturing een manier is om een product (in dit geval een bedrijf) aan een klant (een potentiële werknemer) te adverteren.

Hoe kandidaten nurturen?

De acties die je besluit te ondernemen, hangen natuurlijk af van de individuele situatie (bijv. of een persoon al wilde toetreden tot het bedrijf, maar werd afgewezen, of ze weinig interesse tonen in een bepaalde vacature, of ze hebben overwogen van baan te veranderen, enz.). We kunnen echter een paar basispraktijken voor het nurturen van kandidaten identificeren. We hebben ze hieronder opgesomd.

Blijf in contact

Iedereen houdt ervan om individueel behandeld te worden – vooral wanneer ze merken dat je je herinnert wat hun professionele interesses, ontwikkelingsbehoeften of zelfs hobby’s zijn. Door af en toe contact op te nemen met een persoon met een trainingsvoorstel, een vraag of ze een beurs zullen bijwonen of zelfs verjaardagswensen, kun je een relatie met hen opbouwen en hun interesse in jouw bedrijf en een mogelijke toekomstige vacature behouden.

Bouw een succesvolle employer branding strategie op sociale media

Het is een goed idee om potentiële kandidaten aan te moedigen om de sociale mediaprofielen van jouw bedrijf te volgen en ervoor te zorgen dat je regelmatig inhoud deelt die een positief imago van het bedrijf kan opbouwen. Het tonen van de bedrijfscultuur, beschikbare voordelen, mogelijke samenwerkingspartners, lopende projecten en bedrijfswaarden (samen met het regelmatig publiceren van vacatures en updates met betrekking tot het dagelijks leven binnen het bedrijf) kan helpen om de interesse van de kandidaat te behouden. Hoe meer ze over het bedrijf weten, hoe gemakkelijker het voor hen zal zijn – wanneer zo’n kans zich voordoet – om te besluiten deel te nemen aan het recruitmentproces.

Bouw een community op Facebook of Discord

Welke voordelen haal je uit het creëren van een community? Door een ruimte te bieden om gedachten en ervaringen te delen, evenals het coördineren van de inhoud die in de groep verschijnt, laat je zeker zien dat je om de behoeften van professionals uit de industrie waarin je geïnteresseerd bent geeft.

In de groep kun je inhoud delen die verband houdt met tal van onderwerpen – trends op de arbeidsmarkt, verwachtingen van werkzoekenden, het opbouwen van een cv dat aantrekkelijk is voor een recruiter, veranderingen in de industrie en nog veel meer. Op deze manier behoud je de betrokkenheid en bouw je ook een positief imago van het bedrijf op als een werkplek die geïnteresseerd is in werknemers. Je kunt zo’n groep ook gebruiken, bijvoorbeeld om trainingen aan te bieden en te geven om te laten zien dat je de ontwikkeling van werknemers ondersteunt.

Stuur regelmatig een nieuwsbrief

De nieuwsbrief is een andere vorm waarmee je in contact kunt blijven met potentiële kandidaten, door hen toegang te geven tot interessante inhoud die aansluit bij hun kortetermijn- en langetermijndoelen. Door relevante inhoud voor te bereiden (bijv. over professionele ontwikkeling in jouw industrie), laat je zien dat je probeert hen te ondersteunen, wat zeker positief zal worden ontvangen door abonnees – vooral omdat nieuwsbrieven geen interactie van de andere partij vereisen (in tegenstelling tot het deel uitmaken van een communitygroep). Het regelmatig verzenden ervan zal je daarentegen het imago van een serieus bedrijf geven, wat een goede volgende stap in hun carrière zou kunnen zijn.

Samenvatting

Het feit dat een bepaalde persoon jouw vacature heeft afgewezen, betekent niet dat ze in de toekomst niet geïnteresseerd zullen zijn in recruteren, bijvoorbeeld wanneer er een managementpositie vrijkomt, een nieuwe afdeling opent die vanaf nul wordt opgebouwd of de werkomstandigheden die het bedrijf biedt veranderen. Net zoals de situatie in het bedrijf verandert, veranderen ook de vaardigheden, competenties, behoeften of verwachtingen van de specialisten. Daarom is het belangrijk om passende kandidaat nurturing praktijken te implementeren om een relatie op te bouwen met de potentiële talentenpool (en dus positieve employer branding) en de interesse van de kandidaten in openstaande posities binnen het bedrijf te waarborgen.

Lees ook: 4 essentiële voordelen van collaboratief werven

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

11 minutes ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

4 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

6 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

7 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

9 hours ago