Typisch omvatten wervingsprocessen die in bedrijven worden uitgevoerd een persoon van de HR-afdeling (afhankelijk van de situatie, een HR-, wervings- of talentacquisitiespecialist) en de zogenaamde hiring manager, dat wil zeggen de toekomstige supervisor van de aangenomen persoon die op zoek is naar de beste ondersteuning om zich bij hun team aan te sluiten. Tegelijkertijd is een steeds gebruikelijkere praktijk collaboratieve werving (of collaboratieve aanwerving), waarbij meer dan de eerder genoemde twee personen betrokken zijn bij het wervingsproces. In dit artikel leer je wat dit fenomeen is, waarom de populariteit ervan groeit en welke voordelen het kan bieden voor wervingsteams. Lees verder.

Collaboratieve werving – inhoudsopgave:

  1. Wat is collaboratieve werving?
  2. De voordelen van collaboratieve werving
  3. Samenvatting

Wat is collaboratieve werving?

Collaboratieve werving is een praktijk die is ontstaan in Silicon Valley, en de grootste voorstander was een van de oprichters van Apple, Steve Jobs. Interessant is dat, zelfs tien jaar na de dood van de voormalige CEO van dit een van de topbedrijven op de markt, het nog steeds functioneert als een aanwervingsmethode.

Het is gebaseerd op het feit dat niet alleen de hiring manager, maar ook andere leden van het team betrokken zijn bij de zoektocht naar kandidaten (sourcing), selectie van cv’s, interviews, evaluatie van aanvullende taken en besluitvorming (of alleen in de geselecteerde fasen van werving). Bedrijven gebruiken deze methode ongeacht het type team of de plaats van de open positie in de structuur, wat het eerlijk maakt om te zeggen dat het een essentieel onderdeel is van de wervingsstrategie.

collaboratieve werving

De voordelen van collaboratieve werving

Critici van collaboratieve werving wijzen erop dat deze wervingsmethode het proces van beslissen of een kandidaat voor een open positie moet worden aangenomen, verlengt, waardoor het minder effectief is dan eerdere (traditionele) praktijken. Het spreekt voor zich dat het zeker meer tijd en inzet vereist, en het wervingsproces zelf kan ingewikkelder zijn vanwege het aantal tegenstrijdige meningen. Aan de andere kant vertaalt het zich echter in een aantal voordelen voor het bedrijf, die op de lange termijn zichtbaar zijn. De belangrijkste hiervan worden hieronder uiteengezet.

Een goede match voor het team

In teams is het heel gebruikelijk om moeilijkheden tegen te komen bij het accepteren van de persoon die zich aansluit en bepaalde taken overneemt. Terwijl in sommige gevallen individuele werknemers na verloop van tijd met elkaar kunnen opschieten, kan dit in andere gevallen leiden tot de opkomst van problemen en conflicten. Wanneer we bestaande teamleden de kans geven om deel te nemen aan wervingsprocessen (om de kandidaat te leren kennen en hun mening over hen te uiten), verminderen we de risico’s die gepaard gaan met een mismatch tussen de nieuwe persoon en de houdingen en waarden die door andere teamleden worden vertegenwoordigd. Als gevolg hiervan kunnen we zelfs een lagere verloopratio verwachten, wat ongetwijfeld is wat elke recruiter wil.

Organisatorische afstemming

Het is belangrijk dat de nieuwe persoon niet alleen overweg kan met de rest van de medewerkers, maar ook de bedrijfscultuur begrijpt, de waarden accepteert en een vergelijkbare werkstijl vertegenwoordigt. Door verschillende beoordelingen van een kandidaat te bestuderen, kun je er zekerder van zijn dat ze ook in deze aspecten een goede match zullen zijn. Dit is belangrijk vanuit strategisch oogpunt – tenslotte is elke werving een hoge kostenpost voor het bedrijf (vooral als je vertrekt na de proeftijd of binnen het eerste jaar van dienstverband), dus je moet ernaar streven om de best mogelijke keuze te maken.

Objectieve werving

Hoe meer mensen betrokken zijn bij het aanwervingsproces, hoe minder bezorgdheid er is over vooringenomenheid bij het nemen van een beslissing – wat vaak onvermijdelijk is wanneer slechts één of twee mensen een kandidaat interviewen. Bovendien biedt de combinatie van alle ontvangen meningen een meer gedetailleerde beoordeling, waardoor het gemakkelijker wordt om de juiste beslissing te nemen. Dankzij collaboratieve werving kun je een kandidaat selecteren die een toegevoegde waarde voor het team zal zijn en het potentieel heeft dat zal vertalen in positieve resultaten van dagelijkse inspanningen.

Verbeterde kandidaatervaring

Het is vermeldenswaard dat collaboratieve werving kan vertalen in voordelen, niet alleen voor het bedrijf als toekomstige werkgever, maar ook voor de persoon die deelneemt aan het wervingsproces. Waarom? Door een groot aantal mensen met verschillende ervaringen te ontmoeten, kunnen kandidaten het bedrijf beter leren kennen, bijvoorbeeld de waarden, visie en missie, de organisatiecultuur en de arbeidsomstandigheden. Dit geeft hen een veel duidelijker beeld van de rol en leidt uiteindelijk tot een betere kandidaatervaring.

Samenvatting

Door collaboratieve werving in je bedrijf te implementeren, kun je zelfs in korte tijd een aantal verschillende voordelen zien – hierboven hebben we alleen de belangrijkste gepresenteerd. Dus als je voelt dat dit een praktijk is die je problemen bij het aantrekken en behouden van kandidaten kan oplossen, aarzel dan niet om de methode te proberen die wordt gepromoot door giganten zoals Apple en Google. Houd er echter rekening mee dat een dergelijk interviewproces relatief langer is en meer betrokkenheid van de wervingsprofessionals vereist.

Lees ook: Wat is het beste compensatie- en prestatiemanagementmodel voor remote workers?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →