Wanneer er een nieuwe functie wordt geopend in een bedrijf, kan de HR-afdeling twee acties ondernemen. De eerste houdt in dat de vacature beschikbaar wordt gesteld via de eigen kanalen van de organisatie, waaronder de website, sociale media en wervingsportalen in de sector. Dit wordt gevolgd door een selectie van ontvangen cv’s en een interview met gekozen kandidaten. De tweede actie betreft het beëindigen van passief wachten op sollicitaties en het starten van actieve kandidatenwerving. Hieronder leggen we uit hoe dit proces er precies uit moet zien, welke voordelen het biedt en wat de belangrijkste elementen zijn. Lees verder.
Kandidatenwerving betekent actief op zoek gaan naar medewerkers voor openstaande functies in het bedrijf – het is dus een van de eerste fasen van wervingsprocessen die door de HR-afdeling worden uitgevoerd. Het gaat om het benaderen van mensen die op dit moment niet denken aan een baanwisseling (de zogenaamde passieve kandidaten), maar die mogelijk kunnen worden overgehaald om deel te nemen aan het wervingsproces door een concurrerend aanbod.
Deze wervingsmethode is gebaseerd op het gebruik van gegevens en informatie die openbaar beschikbaar zijn op het internet en kan wervingsprofessionals enkele aanwijzingen geven over de competenties en vaardigheden van een persoon. Natuurlijk kun je ook contact opnemen met individuen die actief op zoek zijn naar een baan, maar dat is niet het hoofddoel van kandidatenwerving (werkloze mensen reageren meestal zelf op vacatures).
Het belangrijkste voordeel van kandidatenwerving is het verkrijgen van de beste werknemer voor de functie. Maar dat is niet alles – kandidatenwerving die wordt uitgevoerd door een talent acquisition specialist of een HR-specialist heeft ook als doel een database op te bouwen van mensen met diverse competenties die in de toekomst mogelijk willen deelnemen aan het wervingsproces, bijvoorbeeld vanwege de opening van een nieuwe functie of de implementatie van een innovatief hulpmiddel.
Relaties opbouwen met specialisten uit een bepaalde sector is ook een manier om een effectieve werkgeversbrandingstrategie op te bouwen. Zo’n contactdatabase kan samen met documenten worden aangemaakt in speciale software die onder andere een CRM-tool heeft, zoals Firmbee.
Als je kandidaten effectief wilt werven, moet je beginnen met het definiëren van de belangrijkste kwaliteiten die de potentiële werknemer moet bezitten om de toegewezen taken goed uit te voeren (bijv. ervaring, harde en zachte vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken). Er wordt zelfs soms gezegd dat de recruiter, met behulp van marketingmethoden, een persona of een profiel van de ideale kandidaat creëert.
In dit opzicht is het raadzaam om een hiring manager te raadplegen die het meest vertrouwd is met de functie-eisen. In de volgende stap moet je marktonderzoek doen om een concurrerend vacatureaanbod te creëren. Vervolgens moet je plaatsen identificeren waar je naar een nieuwe werknemer kunt zoeken en welke methoden je kunt gebruiken. Op basis hiervan neem je contact op met de geselecteerde mensen en begin je een relatie met hen op te bouwen.
Om actief naar kandidaten te zoeken, gebruiken wervingsprofessionals voornamelijk sociale media (vanwege de mogelijkheid van direct contact), vooral LinkedIn, dat geavanceerde opties heeft om potentiële kandidaten te werven. Dit is echter niet het enige kanaal dat wordt gebruikt om passieve kandidaten te bereiken.
Evenzo vaak gebruiken wervingsprofessionals andere sociale media (Facebook, Instagram, Behance, GoldenLine), Google (X-ray zoekopdracht, Boolean zoekopdracht) en talentzoekmachines (TalentBin, Hiretual). Kandidatenwerving is ook mogelijk op portalen die zijn gemaakt voor mensen met gespecialiseerde vaardigheden om kennis en ervaring uit te wisselen (bijv. GitHub voor softwareontwikkelaars).
Ongetwijfeld zal effectieve kandidatenwerving elk jaar steeds belangrijker worden in het Aantrekken van werknemers naar het bedrijf, vooral in het geval van de meest gespecialiseerde en competitieve sectoren (bijv. high-tech, telecom, IT). Deze moderne wervingsmethode helpt om passieve werknemers met relevante ervaring en uitstekende vaardigheden te bereiken die mogelijk kunnen worden overgehaald om van baan te veranderen.
Wat meer is, kandidatenwerving is sneller en efficiënter dan simpelweg wachten op cv’s – op voorwaarde dat wervingsprofessionals de functie-eisen goed definiëren en zich herinneren dat het opbouwen van relaties een doorlopend proces is.
Lees ook: Hoe kan interviewintelligentie je wervingsproces verbeteren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…