Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf kunt toepassen, maar een verplicht onderdeel van de agenda. Het milieubewustzijn van consumenten en hun sociale betrokkenheid groeien, en de concurrentie ook. Als je wilt dat je bedrijf succesvol is, moet je duurzaam marketing op je prioriteitenlijst zetten. Lees verder om meer te ontdekken.
Duurzaam marketing – inhoudsopgave:
- Wat is duurzame ontwikkeling?
- Wat is duurzaam marketing?
- Marketingtransformatie
- Is duurzame ontwikkeling belangrijk voor consumenten?
- Hoe implementeer je duurzaam marketing?
- Niet zomaar een modewoord
- Voorbeelden van duurzaam marketing
- Samenvatting
Wat is duurzame ontwikkeling?
Balans en ontwikkeling. Tot nu toe zijn deze twee concepten enigszins met elkaar in conflict, vooral als het gaat om marketing. Bedrijven willen zich omhoog werken, koste wat het kost groeien en steeds meer items van hun bucketlist afvinken. Waarom is er dan de laatste tijd zoveel gepraat over duurzame ontwikkeling? Is het slechts een trend of een nieuwe manier van opereren die enigszins omkeert hoe organisaties functioneren?
In deze hele ratrace telt niet alleen het hier en nu, maar ook wat de toekomst in petto heeft. Dit is een verandering van de zorgeloze benadering die slechts draaide om het gebruik van de hulpbronnen van de planeet, zonder na te denken over wat toekomstige generaties zullen doen. Nu is het tijd voor reflectie en een rationele benadering van ontwikkeling die de behoeften van toekomstige generaties niet compromitteert.
Handelen voor het welzijn van de toekomst vereist langetermijnplanning, en het is zeker geen verandering die met een vingerknip komt. En dat is helemaal niet het punt. Veel grote bedrijven opereren op deze manier.
Neem als voorbeeld het Deense bedrijf LEGO, wiens CEO Niels B. Christiansen op een conferentie een langetermijnstrategie schetste waar ze momenteel aan werken. Het idee is om grondstoffen voor de productie van stenen op een verantwoorde manier te verkrijgen. De organisatie wil dit plan in 2030 uitvoeren, en ze hebben dit al in 2018 aangekondigd. Dit betekent dat ze zichzelf 12 jaar hebben gegeven om het te implementeren.
Dit voorbeeld toont aan dat een verandering niet drastisch en onmiddellijk hoeft te zijn. Het bedrijf produceert stenen van plastic en is niet van plan dit op te geven. Het wil gewoon bewuster omgaan met het gebruik en de kwaliteit van zijn producten waarborgen, zodat ze jarenlang meegaan.
Wat is duurzaam marketing?
Als we één woord zouden moeten geven dat het motto van duurzaam marketing het beste beschrijft, zou het “verantwoordelijkheid” zijn.
Duurzaam marketing is een relatief nieuw concept in marketing en business, dat strikt verbonden is met duurzame ontwikkeling. Tenslotte moet marketing nieuwe trends volgen en zelfs anticiperen op nieuwe trends. Tegenwoordig wordt sociale verantwoordelijkheid beschouwd als een merkwaarde. Het moet ook in gedachten worden gehouden dat het belangrijkste doel van marketing is om winst te verhogen. Hoe combineer je deze twee, relatief extreme waarden?
Duurzaam marketing gaat over het vakkundig ontwerpen van het gehele marketingproces zodat het:
- Voldaan aan de behoeften van klanten en hen tevredenstelt,
- Een manier is om de doelen van het bedrijf te bereiken,
- Compatibel is met de behoeften van het ecosysteem.
Marketingtransformatie
De vraag naar duurzaamheid in relatie tot marketing is niet alleen hard werken, maar ook een kans voor de organisatie. Het is een toegevoegde waarde die vooral belangrijk is voor de klant en de basis kan vormen voor het opbouwen van een duurzame relatie. Hierdoor kan het zowel het bedrijf, de samenleving als het milieu ten goede komen.
Deze nieuwe benadering vereist nieuwe praktijken en tools. De 4P’s van marketing (product, prijs, plaats, promotie) lijken niet te voldoen aan de behoeften van vandaag. Daarom is het model aangepast en hebben we nu de 4C’s van digitale marketing (klantoplossing, klantkosten, gemak, communicatie).
Deze verandering toont het beste aan dat marketing niet langer uitsluitend wordt beschouwd in termen van winst en groei. Het is een hulpmiddel voor het beheren van de relatie tussen de organisatie en consumenten. Het wordt een soort brug wiens belangrijkste taak is om waardevolle relaties op te bouwen.
Is duurzame ontwikkeling belangrijk voor consumenten?
Volgens onderzoek zijn nieuwe generaties shoppers rationeler geworden en bekijken ze hun behoeften zorgvuldig. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken wiens missie en visie samenvallen met hun wereldbeeld en waarden. Niet alleen het milieu is belangrijk, maar ook ethiek of het gebruik van duurzame praktijken.
Hoe implementeer je duurzaam marketing? Duurzame marketingstrategieën
Zoals je al weet, is duurzaam marketing geen keuze, maar een noodzaak vandaag de dag. Hoe zet je deze strategie in de praktijk om en waar begin je? Hieronder hebben we enkele richtlijnen uiteengezet om je te helpen het op de werkvloer te implementeren.
Help een goed doel
Hier willen we benadrukken dat duurzaam marketing helemaal niet in strijd is met het genereren van inkomsten. Het gaat meer om het introduceren van een extra criterium en het bevorderen van een goed doel. Het is aan jou wat die missie zal zijn. Zorg er echter voor dat het in lijn is met je merkstrategie.
Plaats je klanten op de eerste plaats
De klant heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in marketing, maar klantgerichte marketing gaat over het volgen van de behoeften van de klanten en het aanpassen van je strategieën dienovereenkomstig.
Plan op lange termijn
Duurzaam marketing brengt niet meteen voordelen. Hier moet je volhardend en consistent zijn. Bij het gebruik van duurzaam marketing moet je vergeten over een onmiddellijke ROI.
Niet zomaar een modewoord
Transparant zijn is net zo belangrijk als de missie en visie van het bedrijf in lijn met duurzame ontwikkeling. Klantrelaties kunnen niet gebaseerd zijn op een leugen. Sommige merken doen echter aan “greenwashing”, dat wil zeggen, ze bedriegen klanten door te geloven dat ze om het milieu geven. In werkelijkheid is het slechts een poging om te profiteren van de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten.
Voorbeelden van duurzaam marketing
Hier zouden we veel bedrijven kunnen presenteren die duurzaamheid omarmen. Niet alleen omdat ze het probleem begrijpen, maar ook omdat ze een positief merkimago willen bevorderen. Grote campagnes zoals “we planten 1.000 bomen” of “ruil elektro-afval in voor zaailingen” zijn interessante voorbeelden.
Een ander voorbeeld kan Patagonia zijn, een Amerikaanse retailer van outdoor kleding. Het bedrijf is al jaren betrokken bij milieubescherming. Natuurlijk is dit een goed gevestigd bedrijf met een stabiele financiële situatie. Niet elk merk kan zich dit veroorloven, maar we moeten toegeven dat zo’n pro-milieu houding, vooral in de kledingindustrie, vrij zeldzaam is.
In 2018 lanceerde het bedrijf een online tweedehands, en enige tijd later gaf de CEO zelf toe dat het nastreven van de belangen van de aandeelhouders niet het belangrijkste doel van het merk was, en stopte opzettelijk met de groei. Dit betekende echter niet dat de productie stopte, want dat zou het bedrijf hebben verhinderd om middelen te verwerven om de planeet verder te helpen.
In 2022 ging de oprichter van het merk een stap verder. Hij kondigde aan dat hij zijn bedrijf, dat $3 miljard waard is, zou weggeven aan twee organisaties: Patagonia Purpose Trust en Holdfast Collective.
De tweede is een non-profitorganisatie die helpt bij het oplossen van de klimaatcrisis. Interessant is dat 98% van de winst daarheen gaat, dat wil zeggen, alles wat niet opnieuw in het merk wordt geïnvesteerd. Dit is niet zomaar een lege belofte, maar een echte revolutie en een volledig innovatieve benadering.
Samenvatting
Het veranderen van de benadering is noodzakelijk, maar niet altijd gemakkelijk. De beste strategie is om kleine stappen te nemen, zelfs als individuele acties in eerste instantie onbeduidend lijken in globale termen. Zelfeducatie en een grondig begrip van duurzaamheid zijn ook belangrijk.
Als je de trends wilt volgen, moet je ervoor zorgen dat je merk wordt geassocieerd met milieuvriendelijke en sociale activisme. Deze kwesties zijn tegenwoordig erg belangrijk als het gaat om de aankoopbeslissingen van klanten, daarom is het de moeite waard om voor je positie te vechten en je te onderscheiden van de concurrentie. Vergeet echter niet dat het niet alleen gaat om trendy slogans of modewoorden. Het gaat om het veranderen van je benadering en actief betrokken zijn.
Lees ook: 4 event-marketing trends om in 2023 op te letten
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.