Een van de meest interessante businessmodellen waarmee je geld kunt verdienen zonder je huis te verlaten, is het opzetten van een kanaal op YouTube. Natuurlijk is het creëren van waardevolle content die klanten aantrekt geen gemakkelijke taak, en het omzetten van een project in echte winst is ook een behoorlijke uitdaging. Toch lijken de beloningen verleidelijk, vooral als je kijkt naar prominente YT-tycoons met gigantisch bereik en contractuele endorsements. Hoe begin je een YouTube-kanaal en verdien je er geld mee?
Hoe begin je een YouTube-kanaal – inhoudsopgave:
- Een kanaal op YouTube – waarom is het de moeite waard?
- Hoe stel je een YouTube-kanaal in?
- Hoe verdien je geld op YouTube?
- Hoe promoot je een kanaal op YouTube?
- Hoe promoot je een video op YouTube?
- Belangrijke vragen
Een kanaal op YouTube – waarom is het de moeite waard?
Als je denkt aan het starten van een kanaal op ‘s werelds populairste videoplatform, realiseer je je waarschijnlijk al het bereik en het potentieel.
Dit is een enorme kans die je kan helpen enorme winsten uit advertenties te halen, evenals het creëren van een uitstekende basis voor het opschalen van je bedrijf naar andere sectoren. Friz’s Crew kan hier als voorbeeld dienen. YouTube is ook een geweldige manier om nieuwe doelgroepen te bereiken die je niet kunt bereiken op andere sociale media.
Hoe stel je een YouTube-kanaal in?
Technisch gezien is het opzetten van een kanaal op ‘s werelds grootste videoplatform een zeer eenvoudige taak die slechts enkele minuten duurt en volledig gratis is.
Als je een Google-account hebt, hoef je alleen maar naar je YT-kanaal te gaan en de aanvullende informatie erover in te vullen op het platform (titel, profielfoto, achtergrond, links naar andere sociale media, enz.).
Daarna blijft er alleen nog het toevoegen van video’s en marketingactiviteiten over om de geselecteerde groep klanten te bereiken. Hoewel “alleen” hier niet het juiste woord is, omdat het de content en profilering zijn die het grootste deel van het succes bepalen.
Hoe verdien je geld op YT?
Je bent waarschijnlijk informatie tegengekomen over hoeveel geld je op YouTube kunt verdienen. Het gemiddelde uurtarief ligt ergens rond de $25 voor gemonetiseerde kanalen, dat is volgens Influencer Marketing Hub* of zoals Small Business Trends** stelt, gemiddelde YouTubers verdienen ongeveer $18 per 1.000 advertweergaven. Dit bedrag varieert ook afhankelijk van de advertenties die door de service worden weergegeven. Links naar affiliate programma’s, productplaatsing of gesponsorde reviews kunnen extra boosts opleveren. Echter, om op zo’n samenwerking te kunnen rekenen, moet je al een gepromoot kanaal met bepaalde populariteit hebben.
Hoe promoot je een kanaal op YouTube?
De belangrijkste stap zal zijn om de doelgroep nauwkeurig te definiëren – het is onmogelijk om materialen “voor iedereen” te creëren – dit is geen televisie, waarvan de kijkers alles bekijken zoals het wordt weergegeven.
Als je je kijkers wilt bereiken, en nog meer gewenst – meer abonnees wilt krijgen – moet je ze specifieke waarde bieden. Het platform zelf suggereert dat je je kanaal specialiseert door je doelgroep te verkleinen en in plaats daarvan meer professionele en informatieve video’s te maken. Dus denk na over wie de persoon is die naar je kanaal komt – waar ze wonen, welke interesses, hobby’s, opleiding, of welke andere kanalen ze al bezoeken/waaraan ze zich abonneren.
- Laat je inspireren door de concurrentie
- YouTube Analytics
- Leer over de algoritmes van YouTube
Je kunt veel inspiratie opdoen door de content te bekijken die door de meest populaire kanalen is gemaakt. Ze richten zich meestal op hun niche en proberen deze op de best mogelijke manier te bedienen. Dit kunnen bijvoorbeeld tieners uit grote steden zijn, mensen die strategische online games spelen, autoliefhebbers, elektronische gadgets of geschiedenis. Hoe beter je ze leert kennen en nadenkt over hun behoeften, hoe interessantere content je waarschijnlijk zult creëren.
Als je wilt slagen met dit platform, heb je veel meer nodig dan alleen weten hoe je een kanaal opzet, of welke content in trek is. Je moet continu de gewoonten en interesses van degenen die er al zijn volgen en analyseren – je hebt een krachtig hulpmiddel genaamd YouTube Analytics.
Door je in de achtergrond ervan te verdiepen, ontdek je welke zoekwoorden gebruikers het meest waarschijnlijk intypen wanneer ze op je content komen, hoe lang ze elke video bekijken, welke video hun interesse het beste wekt, en wanneer ze besluiten je content met hun vrienden of volgers op sociale media te delen.
Door je te concentreren op de informatie die je op deze manier vergaart en je nog meer aan te passen aan je doelgroep, zul je ze nog beter kunnen bereiken en je marketinginspanningen optimaliseren. Zonder dit betaal je in het beste geval te veel voor advertenties en ontmoedig je in het slechtste geval bezoekers.
Om de beste resultaten te behalen, moet je veel werk verzetten – leer de algoritmes van YouTube en creëer boeiende content die ervoor zorgt dat kijkers langer blijven bij elke video die je toevoegt. Het blijkt dat niet alleen korte video’s zeer populair zijn – steeds vaker waarderen kijkers langere maar informatieve content. Toch, om hun aandacht langer vast te houden, leer je enkele van de cinematografische trucs te gebruiken – geluidseffecten, dynamische cuts en boeiende vertelstijl. Een extra motivatie om dergelijke content te creëren kan zijn dat het de voorkeur heeft van algoritmes (die de positie in zoekresultaten bepalen), aangezien het langer vasthouden van de aandacht van de kijker betekent dat er meer advertenties kunnen worden weergegeven.
Bij het analyseren van de meest populaire kanalen op het YouTube-platform is het onmogelijk om te missen dat geen van de video’s die daar zijn geüpload, toevallig zijn – er is een merkbare consistentie in de boodschap, stijl of grafische laag. Dit maakt het voor kijkers veel gemakkelijker om je content te identificeren en deze te beschouwen als waardevolle content die het waard is om aandacht aan te besteden.
5 essentiële tips over hoe je je YouTube-kanaal kunt promoten – lees meer.
Hoe promoot je een video op YouTube?
Naast het kanaal zelf, moet je ook zorgen voor de promotie en positionering van individuele video’s daarop. Soms kan slechts één video, goed gepromoot, de “werkpaard” van het hele kanaal blijken te zijn, nieuwe kijkers en abonnees aantrekken. Om dit te laten gebeuren, denk vanaf het begin na over de positionering van de video – het plaatsen van zoekwoorden in de titel of beschrijving zal werken (er zijn geen grote verschillen tussen de optimalisatie “voor Google” en die voor het YouTube-platform).
Probeer echter het perspectief van je klanten in te nemen, om de persoon te zijn die naar de content zoekt en zich afvraagt wat hij in een zoekmachine moet intypen. Een titel die een populaire vraag bevat of oproept tot actie en daarop een antwoord geeft, kan het aantal bezoekers aanzienlijk verhogen, en een intrigerende beschrijving die ook een paar zoekwoorden bevat, kan een krachtig hulpmiddel blijken te zijn in de strijd om weergaven. Natuurlijk, overdrijf de zoekwoorden niet – het aanspreken van de persoon (niet het algoritme) en je uitdrukken in duidelijke en natuurlijke taal is altijd het belangrijkst.
Bronnen:
*https://influencermarketinghub.com/
**https://smallbiztrends.com/
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan bij ons aan op Facebook en Twitter!
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
The most important questions
-
Kun je alleen korte video's maken op YouTube?
Hoewel de site oorspronkelijk voornamelijk inhoud bevatte die hooguit een paar minuten lang was, zul je merken dat de voorkeuren van je publiek veranderen - zolang je waardevolle en interessante inhoud biedt. Langere video's worden ook gepromoot door algoritmen vanwege de mogelijkheid om meer advertenties weer te geven.
-
Is het opzetten van een YouTube-kanaal ingewikkeld?
Integendeel, het is slechts een paar minuten werk en je kunt je bestaande Google-account gebruiken om het aan te maken.
-
Hoe verdien je geld op YT?
Het bereik is breed - gemiddeld is het iets meer dan 2k $ per maand in Europa. Winst komt niet alleen van weergegeven advertenties, maar ook van verschillende vormen van samenwerking met bedrijven.