Wat kun je doen om mensen geïnteresseerd te krijgen in je YouTube-kanaal, zelfs als ze het per ongeluk zijn tegengekomen? Een van de meest effectieve manieren is de YouTube-kanaaltrailer – dat wil zeggen, een korte trailer zoals die vóór de release van een blockbusterfilm verschijnt. In beide gevallen zijn het de eerste 30 seconden die het succes bepalen. Wat moet je verder weten als je geïnteresseerd bent in het promoten van je YT-kanaal met een trailer? Hoe gebruik je dit hulpmiddel effectief? Bekijk onze tips en laat je inspireren!
YouTube-kanaaltrailer – inhoudsopgave:
- Waarom heeft je YouTube-kanaal een naam nodig?
- YouTube-kanaaltrailer – waar moet het uit bestaan?
- Wat winnen YouTube-kanalen met het gebruik van sharrows?
- YouTube-kanaal en scripts – welke fouten moet je vermijden?
- Belangrijke vragen
Waarom heeft je YouTube-kanaal een naam nodig?
Als je kanaal niet een van de populairste op YouTube is, zal waarschijnlijk niemand de naam ervan of jou als maker herinneren. De meeste mensen die het op de een of andere manier tegenkomen, hebben specifieke informatie nodig over waar het over gaat en wat je erop kunt vinden. Standaard zien ze een lijst van recent geüploade video’s, maar niet iedereen heeft zin om door deze video’s te bladeren om te ontdekken welke onderwerpen ze behandelen.
Het voorbereiden van een korte video waarin je je kijkers introduceert aan de inhoud en het onderwerp zal ongetwijfeld helpen om hun interesse te wekken om langer te blijven. Mits je natuurlijk iets interessants voorbereidt. De service zelf presenteert standaard een trailer aan nieuwe mensen die nog niet op je kanaal zijn geabonneerd – deze wordt dan automatisch weergegeven en vergezeld van een beschrijving die door jou is toegevoegd, dus dit zijn de elementen waar je op moet letten.
YouTube-kanaaltrailer – waar moet het uit bestaan?
Net als een trailer voor een aanstaande film, heeft je video ook maximaal ongeveer 30 seconden om de interesse van kijkers te wekken. Als je er niet in slaagt om ze binnen deze tijd te boeien, zullen ze hoogstwaarschijnlijk de rest van de video niet bekijken, concluderend dat ze niets interessants in je video zullen vinden. Dus wat moet je in zo’n korte tijd doen om je bezoekers geïnteresseerd te krijgen?
Je moet proberen om je YouTube-kanaaltrailer de essentie te maken van wat je aanbiedt. In korte tijd moet je de aandacht van de kijker vasthouden, probeer ze een duidelijk beeld te geven van wat ze daar zullen vinden en waarom ze langer zouden moeten blijven.
Het is niet altijd de beste oplossing om een verhaal over je kanaal te vertellen – heel vaak krijg je betere resultaten door gewoon fragmenten van je inhoud, uittreksels van de creatie ervan, of de grappigste delen te tonen (afhankelijk van het karakter ervan). De trailer moet nieuwsgierigheid opwekken en mensen aanmoedigen om je inhoud zelf te verkennen. Het moet niet gewoon een opdringerige advertentie zijn die gecombineerd is met “bedelen” om abonnementen en likes.
Voeg enkele argumenten toe die laten zien welke interessante inhoud en waarde je ze kunt bieden, en zet aan het einde van het reclamemateriaal enkele borden die doorverwijzen naar de meest interessante video’s.
Als je de instroom van kijkers naar je kanaal analyseert (bijvoorbeeld met behulp van de YouTube Analytics-tool), kijk dan naar welke zoekwoorden hen naar jou hebben gebracht, en let ook op welke inhoud de meeste weergaven krijgt en focus precies daarop in je kanaaltrailer. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit je beste video’s, dus door naar hen te verwijzen, moedig je kijkers aan om de inhoud die je hebt toegevoegd verder te verkennen.
Wat winnen YouTube-kanalen met het gebruik van sharrows?
Ongetwijfeld zullen de meeste kijkers die je kanaal bezoeken, het via een zoekmachine vinden en de inhoud van je video’s zal een grote rol spelen in het wekken van hun interesse. Maar als je ze wilt overtuigen om langer bij je te blijven en je kanaal te abonneren, zal een vakkundig voorbereide trailer een grote hulp zijn.
Bovendien, vergeet niet dat sommige mensen je YouTube-pagina zullen bezoeken vanuit andere sociale media (bijvoorbeeld als je de gewoonte hebt om naar nieuwe inhoud te linken of een link naar je kanaal in je voettekst te gebruiken bij het schrijven van nieuwe berichten) – het hebben van een kort stuk inhoud dat beschrijft wat ze hier vinden, zal hen helpen om te beslissen om langer te blijven.
Het is dan ook geen wonder dat bijna elk succesvol kanaal op dit platform een professioneel ontwikkelde en zorgvuldig ontworpen trailer heeft. Dit is niet alleen een kans om kijkers aan te moedigen om te blijven, maar ook een element van consistente branding, dat volledige professionaliteit in alles wat je doet aangeeft – en er is nauwelijks een effectievere aanbeveling voor de inhoud die je plaatst.
YouTube-kanaal en scripts – welke fouten moet je vermijden?
Allereerst, voel je niet gedwongen om iets te doen tegen je wil en intuïtie. De trailer moet de quintessens en het meest interessante materiaal van het hele kanaal zijn, met elke seconde ervan precies gepland en op de best mogelijke manier gepresenteerd. Dus als je geen idee hebt van wat je moet opnemen, is het beter om het gewoon een tijdje op te geven en de populairste video als standaardmateriaal aan je bezoekers te presenteren.
Het is het beste om de trailer te beschouwen als een commercial die kijkers op elk moment kunnen uitschakelen. En wie houdt er van lange commercials te kijken? Daarom moet je proberen om je video tussen de 30 en 90 seconden lang te maken. Kijkers zullen meer informatie over het kanaal vinden terwijl ze het verkennen – deze video is alleen bedoeld om hun nieuwsgierigheid te prikkelen.
Wees niet te opdringerig – bedelen om likes of abonnementen werkt niet – het is veel beter om je te concentreren op waarom het de moeite waard zou zijn zonder opdringerig te zijn. Laat gewoon je beste kant zien.
Als je geïnteresseerd bent in andere tips voor het runnen van een bedrijf op YouTube, lees dan: Een bedrijf op YouTube: 5 tips om een YouTube-kanaal te starten en sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
The most important questions
-
Zijn kanaaltrailer een must-have?
Ze zijn niet essentieel, maar ze helpen ongetwijfeld om nieuwe bezoekers aan te trekken. Daarom worden ze automatisch afgespeeld door YouTube voor mensen die nog geen abonnees zijn. Alle grote bedrijven in e-commerce hebben trailers voor hun kanalen.
-
Hoe lang moet een aanhangwagen zijn en wat moet het bevatten?
De ideale tijd zou tussen de 30 en 90 seconden moeten liggen, waarin iets wordt getoond dat je bezoekers zal intrigeren. Het kan de meest interessante stukjes zijn, grappige misverstanden of scènes uit de montage. Vergeet niet het boeiend en natuurlijk te maken – tenslotte is het jouw advertentie!